Belysning

Var ute och cyklade igår kväll och mörkt blev det i skogen. Eftersom jag inte har någon typ av belysning på hojen slank jag ner i diket mest hela tiden, ej bra!

Så nu sitter jag på jobbet och tänkte beställa någon typ av lampor. Men kan inte bestämma mig. Hjälp mig! Vad använder ni: led,halogen eller pannlampa??


Har funderingar på Cat Eye, DayLite II Twin.
Cyklar mest singeltrack och medel tekniskt.
 
Både och rekommenderas

hendberg; sa:
wall; sa:
...led,halogen eller pannlampa??

Halogenpannlampa 10-20 W...
Ljuskäglan flyttar sig med huvudet vilket gör att ljuset är där man tittar.

:)
Ola

Helt sant! Å andra sidan följer cykelbelysningens ljuskägla alltid färdriktningen, vilket också är värdefullt. Då ser du de såphala rötterna i tid.

Det bästa är givetvis både hjälmlampa och cykelbelysning - som bör matcha varandras ljusstyrka! Då kan du leta efter avtagsvägar (stigar?) samtidigt som du ser rötter och dyligt i ögonvrån.

Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/cykellyse.html
 
Mila eller Silva

Skaffa en orienteringslampa direkt, OK dyrt men helt överlägset i princip ALLT annat på den Svenska marknaden . Kostar 2000-2500 men det är värt varenda krona!

Stiffe
 
Är du road av hempul så får du lätt otroligt effektiva lampor för en liten slant.

Till mina distanspass under vintermörkret så monterade jag en liten blyack från biltema på ramen samt två 10W halogen (obs för hemma spot av bästa kvalitet!) på styret i ett par egenkostruerade rör.
En bredstrålande och en långstrålande med varsin tändning, tillsammans ett grymmt sken och en brinntid på 5 -6h utan problem!

Mitt helljus gör att mötande bilar bländar av och kryper upp efter vägkanten i alla fall

Summa ca 300-400:-
Plus en automatisk batteriladdare om du inte redan har en..
 
Biltema

Återigen pannlampa är överlägset!!!!! Styrmontering upplevs som krångligare då körningen inte blir lika fri, då man inte kan se och planera sin färdväg i samma utsträckning.

Själv har jag en hemmagjord variant, monterad på en hjälm. Kan inte säga att jag upplever orienteringslamporna som något bättre. Deras batterier är dock lite kraftigare, så de har något längre brinntid.
Allt du behöver är en spotlight och ett batteri.
Själv åkte jag till biltema och köpte en 20W halogenspot och ett litet blyack.
Men om man föredrar led framför halogen så har clas ohlson en lämplig spot. Har en kompis som använder just den, med gott resultat.
Hans batteritid har förlängts något kopiöst, men han har lite lägre effekt 10W, vilket dock kompenseras till största delen av led-diodens högre ljusutbyte (verkningsgrad).
Det finns förövrigt många trådar och instruktioner om detta på happy.
 
Pannlampa ej på vägen!!!

Om farbror blå (polisen) ser att man cyklar på almänväg kan han bli grinig. Pannlampa är ej lagligt.
Den räknas som sökarljus, sådan som var och varannan bil hade på -50 - 60 talet. då det förbjöds på fordon.

//Lt.Karlsson
 
Visst är pannlampan ett sökarljus

Lt.Karlsson; sa:
Om farbror blå (polisen) ser att man cyklar på almänväg kan han bli grinig. Pannlampa är ej lagligt.
Den räknas som sökarljus, sådan som var och varannan bil hade på -50 - 60 talet. då det förbjöds på fordon.

//Lt.Karlsson

Ja, vad ska man annars ha pannlampan för, om inte för att söka avstagsvägar (som jag vill ta), samt söka etter rötter, stenar, stubbar etc. (som jag inte vill ta)! :) Så polisen är ju helt rätt ute för en gångs skull. :)
 
Idealiskt

freewheeler62; sa:
Är du road av hempul så får du lätt otroligt effektiva lampor för en liten slant.

Till mina distanspass under vintermörkret så monterade jag en liten blyack från biltema på ramen samt två 10W halogen (obs för hemma spot av bästa kvalitet!) på styret i ett par egenkostruerade rör.
En bredstrålande och en långstrålande med varsin tändning, tillsammans ett grymmt sken och en brinntid på 5 -6h utan problem!

Mitt helljus gör att mötande bilar bländar av och kryper upp efter vägkanten i alla fall

Summa ca 300-400:-
Plus en automatisk batteriladdare om du inte redan har en..

Låter idealistk när det får bilisterna att blända av, jag överväger redan ett bygge.

Jag hade en gång en medarbetare som hade ett förflutet som bilskolärare, vid ett tillfälle frågade jag honom om man inte på bilskolor lärde ut att blända av vid möte med cyklister och fotgängare. Han svarade att det var ju onödigt då det inte var trafikfarligt att blända dem.

Det var då jag bestämde mig för att anse att 150 mil cykel och 50 mil promenad per år är den minsta dos oskyddad trafikant man skall ha för att få inneha bilkörkort. Därmed basta.
 
Re: Idealiskt

klippen; sa:
Jag hade en gång en medarbetare som hade ett förflutet som bilskolärare, vid ett tillfälle frågade jag honom om man inte på bilskolor lärde ut att blända av vid möte med cyklister och fotgängare. Han svarade att det var ju onödigt då det inte var trafikfarligt att blända dem.

Det var då jag bestämde mig för att anse att 150 mil cykel och 50 mil promenad per år är den minsta dos oskyddad trafikant man skall ha för att få inneha bilkörkort. Därmed basta.

Sidospår:
När jag tog körkort fick jag lära mig att blända av för cyklister, men inte för fotgängare.
Motivationen är onekligen vettig: En fotgängare kan undvika bländning genom att blunda och stå still. Det kan inte en cyklist. Visst är det jobbigt för fotgängaren att behöva anpassa sig på det sättet, men det är trots allt bättre att en fotgängare blir bländad än inte upptäckt i tid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.