Vada i Sarek!

Nu bär det snart av till Sarek! :)
Men min far och jag har ännu inte kommit på vad vi ska ha på fötterna när man ska vada.

Så nu är jag tacksam om lite förslag och erfarenheter om det hela?!

Vi har funderat över vadar-överdrag, men dom tycker jag är lite bökiga att få på sig när man har höga vandringskängor, kvaliten är ju heller inte den bästa på dom.
Ett annat alternativ är att använda orienteringsskor eller sandaler vid vaden, men det blir väl lite väl kallt om fötterna?!

Vi har även funderat över några andra alternativ, men inte kommit fram till det ultimata alternativet.

Tacksam för föslag på mitt problem!! :cool:

//Gustav\\
 
Jag kör med OL-skor numera. Det är det lättaste alternativet som erbjuder någon form av stöd och skydd.

Flipflopsandaler är lättare men har andra nackdelar... ;)
 
Sandaler + sockor

Jag tar av mig kängorna, behåller sockorna på och sätter på mig lätta Nike Straprunner-sandaler innan vad. Fötterna hinner inte bli så kalla, men rullar det sten i bäcken och vattnet är grumligt finns det risk för ömma tår. Sedan byter jag till ett torrt par sockor och låter det blöta paret torka på utsidan av ryggsäcken.
 

avslutad210712

Gäst
Har testat:

Gymnastikskor, tyngst, bra grepp, liten risk att stöta tårna men blir blytunga flera dagar efter ett vad. Går att vandra i utifall att kängorna skulle haverera. Går att använda som lägerskor ifall man vill torka ur sina kängor.

Sandaler, kräver att man byter på fötterna, risk för att stöta tårna men behåller vikten efter ett vad. Går till nöds att vandra i utifall att kängorna skulle haverera. Går att använda som lägerskor ifall man vill torka ur sina kängor.

Hemmagjorda vadarpåsar, snabbt att ta på och av sig, inte samma grepp mot botten, lättast, går knappast att vandra i om kängorna skulle haverera. Går till nöds att använda som lägerskor ifall man vill torka ur sina kängor.

Så om man bara tar hänsyn till vadningen så tycker jag att ett par hemmagjorda hyfsat lätta vadarpåsar är bäst av det jag testat.

Det jag inte testat är att dra på sig regnbyxorna och tejpa vid foten. Funderar dock på den lösningen till årets vandring för att spara lite vikt.
 
avslutad210712; sa:
Det jag inte testat är att dra på sig regnbyxorna och tejpa vid foten. Funderar dock på den lösningen till årets vandring för att spara lite vikt.

Så gör jag och det funkar klockrent. Kan stå en halvtimme utvadad i en jokk och fiska om jag vill. Ett problem är dock att få med en rulle silvertejp/ducttjep/gaffa som det är lagom mycket tejp på. En osprättad rulle väger ju tamef*n massor :)
 
Har använt gympaskor och teva-sandaler (även om märket på mina nuvarande inte är teva).

Gympaskor väljer jag bort för de tar för lång tid på sig att torka och man har inget att gå i på kvällen. Just vadningen klarar de fint dock.

Sandaler har fungerat fint och så farligt kallt om fossingarna blir det inte. Oftast är det bara någon minut på sin höjd man är nere i vattnet, och är det längre än så är nog inte vattendjupet så högt så då gör det inte så mycket om tårna börjar känna sig frusna. Värre är ju om känseln börjar försvinna, balanasen börjar bli dålig i ett långt vad med vatten till midjan tänker jag. På kvällen är det skönt att gå i sandaler och låta både fötter och kängor få lufta sig lite.

I år kommer jag att köra med badsandaler. Ser ut som plastskor utan snörning som man drar på foten. Kanske inte riktigt lika sköna som sandaler men sitter betydligt säkrare på foten. Dessutom vägde de 150-200 gram mindre än mina sandaler. Köpte dem i en skobutik (Skoo-Boo) mittemot GeKås.

Vadaröverdrag har jag aldrig provat så det får andra berätta om. Jag vill gärna ha nåt att gå i på kvällen så därför går de bort för min del.

Lycka till
Peter P.
 
Regnbyxor

Jag har aldrig riktigt förstått varför man skall klä av sig för att göra ett vad i kallt vatten. Är det månne nått sorts mandomsprov.....
Under mina turer har jag alltid bara dragit på mig regnbyxorna, snört åt med lite silvertejp runt kängan och sedan bara knallat på, inget bök och inte kallt, och bra om det blir flera vad på raken.
Visst, kängan blir kanske lite blöt på utsidan, men det är den redan, eller kommer att bli under vandringen så det gör varken till eller från.
Rent säkerhetsmässigt måste det väl vara klart sämre att ta av sig alla kläderna och ta på sig någonting tveksamt på fötterna för att sen stå i svinkallt vatten och frysa....

Enda nackdelen jag märkt är att benen lättare kan flyta upp eftersom det kan finnas luft innanför regnbyxorna, men med lite tankeverksamhet fixar det sig också.......

På fredag bär det av.........otroligt skönt.
 
Jag har heller inte förstått vitsen men att klä av sig. Jag använder Lundhags Coverboots. Om det är högt vatten så tar jag ett par regnbyxor som jag drar åt med ett par remmar runt kängorna. Sedan är det bara att traska på.

På lördag bär det av norrut skönt
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
avslutad210712; sa:
Det jag inte testat är att dra på sig regnbyxorna och tejpa vid foten. Funderar dock på den lösningen till årets vandring för att spara lite vikt.

Så gör jag och det funkar klockrent. Kan stå en halvtimme utvadad i en jokk och fiska om jag vill. Ett problem är dock att få med en rulle silvertejp/ducttjep/gaffa som det är lagom mycket tejp på. En osprättad rulle väger ju tamef*n massor :)

Köpte en rulle en gång på postorder från sportsnet och den hade jag f*n inte orkat bära om jag också lämnat resten av packningen hemma. Däremot hittade jag ifjol på OK har en variant där det inte är så mycket tape på från början och eftersom det gick en del från den rullen i vintras för att laga pulkskakeln så är den rätt lagom i vikt. Så jag får nog ta och testa den lösningen i år.
 
det enligt mitt tycke ultimata sättet att lösa vadningen på är en kombination av sandaler (avväg själv hur lätt / stabilt du vill ha det) och "våtsockor"...
våtsockor är alltså sockor gjort i samma material som en våtdräkt, den håller dig varm om fötterna oavsett hur jävla kallt vattnet är..

Nackdelen är väl om vadet är riktigt djupt. Vatten upp till knäna är inga problem, jag tycker det är fötterna man blir mest kall om utan sockorna..

våtsockor finns att köpa bland orienteringsprylar, tillexempel hos silva:
http://www.silva.se/orientering/produkter/clo_vatsocka.htm
 
Ingen annan än jag som vadar i kängorna? Det ger avsevärt mycket bättre stabilitet och fotskydd än att halka runt i sandaler

Plockar man ur strumpor/sockar/innersula så blir inte vätan i kängan något större problem. Detta gäller givetvis Lundagskängor o dyl - när jag vadade med mina alpinkängor hade jag blöta skor en vecka efteråt... inte så smart men ibland måste man.

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.