Enmanstält, lätt och funktionellt !!

Eftersom jag oftar vandrar ensam så vill jag ha tag i ett kanonbra tält som rymmer en kvinna, med så låg vikt som möjligt. Har ett Hilleberg Nallo 3 GT, men tycker att det är för stort och onödigt tungt när jag vandrar ensam.
Har kikat på Hilleberg Akto och Unna. Finns det nån som har erfarenheter av dessa tält. Vill gärna ha tips om andra märken åxå, är inte märkesfixerad men det ska vara bra tält.
Tack på förhand
Eva

Båda är mycket bra

Både Akto och Unna är mycket bra tält. Frågan är vad du prioriterar, höjd, absid och vikt? Jag själv har övernattat i dessa tält. Men jag äger en Akto som jag alltid använder på mina soloturer. Den har låg vikt och lång absid där jag kan ställa mina grejor som kök, ryggsäck osv. Unna har bättre höjd men har knappt absid dvs mellan innertält och yttertält.

Ett råd, använd sökfunktion i forumet - skriv "akto" eller "unna", då kommer sökresultatet fram med diskussioner om dessa tält.. Eller "solotält" osv..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På addnature.com fanns nu ett par alternativ som ser intressanta ut, inte minst för den som söker låg vikt.

Hej!

Jag har ett Akto som jag använt flitigt i tre år. Jag trivs med det, det fungerar utmärkt, lätt att sätta upp och är vindstabilt. Det är gott om plats i innertältet, längden är rejält tilltagen.

Då jag skulle köpa tält för enmansbruk tittade jag även på Nallo 2. Det väger bara lite mera än Aktot och ger ju möjlighet att ta med sällskap men priset var så pass mycket högre att jag av den anledningen ändå valde Akto.

Lycka till med tältval/köp!

BrittMarie

Inte bara Hilleberg

Vill man prioritera vikt är inte alltid Hilleberg det självklara valet, själv kan jag rekomndera Vaude Tarus Ultralight 1,8 kg med plats för två personer eller gott om plats för en person. Valde mellan bland annat Nallo 2, men det som fällde avgörandet till Vaudes fördel för mig var tältets extremt lilla packvolym.

Jag vet inte hur Tarus Ultraligt är i vindstabilitet, men anledningen till att jag själv valde Akto var just att det är välkänt för sin styrka och det är ju skönt att veta när man går ensam på fjället.. Lägre vikt borde logiskt betalas med lägre vindstabilitet. Närmaste konkurrenten är Helsport Ringstind, som även finns i 2-personer variant, men fortfarande med låg vikt. Vad jag dock hört är att Hilleberg generellt är bättre än Helsport, bl a för att Helsports dukar med tiden säckar ihop. Om det är riktigt låter jag vara osagt.

Andra tält i samma klass jag tittat på är Terra Nova Laser (2 pers, 1290 gram) & Comptetition (fd Laserligt, 1 pers, som väger under otroliga 900 gram!). Dessa föll dock bort för att Akto återigen kändes mer stabilt.

Terra Nova erkänner att Laser-familjen är starka, men inte renodlade fjälltält:

Ur ett mail från Terra Nova:
"[a user] has recently completed the 284 Munros, in Winter, using a Laserlite. He experienced windspeeds of 50mph (measured) which his Laserlite withstood.

So the laser tents are strong for their weight, but it would be a mistake to buy them as pure mountain tents. We have stronger models in our range that better fulfil this role. ( Voyager, Ultra Quasar etc.. )"

Hoppas det hjälper något på vägen

Kolla dragkedjor på Vaude innan köp...

Jag har ett Vaude space 2... iofs ett större och tyngre tält som egentligen inte riktigt hör hemma i diskussionen... men min erfarenhet av VAude är bra... med en liten nackdel, att dragkedjorna fastnar i duken. Förutom det problemet så fungerar Vaude´s kvalitet utmärkt... kommer från en 10 dagars tur i keb området och det blåste och regnade ganska friskt i några dagar...(minst ett tält i området blåste sönder), vi hade dessutom en exponerad tältplats. Jag har tältat i snö, sumpmark, klippor, använt som vindskydd (ta loss innertältet) osv... Så mitt råd är köp Vaude för att det är betydligt billigare... men sätt upp tältet i butiken och kolla alla dragkedjor noga, och om det verkar funka bra - köp!

Lycka till!

Unna?

Jag har ett Unna som jag tycker fungerar riktigt bra. Det är rymligt för en person, inga problem att ha all packning inne i tältet. Det går att sova två också, men då måste packningen vara utanför. Nackdelen är som nämnts att det inte finns någon absid. Löses på ett ganska bra sätt genom att haka av innertältet i hörnet vid utgången. Ger en "absid" för matlagning mm. En annan fördel är ju att tältet är självstagande vilket gör att det är ganska lätt att flytta på om terrängen är ojämn. Akto hade jag som ett alternativ när jag köpte tältet och det som avgjorde för min del var stort innertält samt att tältet är självstagande. Det enda problemet jag haft är ett litet hål i golvet, troligen pga sten eller något annat vasst under tältet. Men det är ju inget specifikt för Unna.

Akto

Jag hade ett Akto av första generationen, och när HB sänkte vikten på tälten bytte jag till ett Nallo 2. Det var jag inte alls nöjd med, så jag bytte tillbaka till ett Akto, generation två.
Om man står ut med att det är lågt i tak så är det ett fantastiskt litet tält. Mycket gott om plats i innertältet, både på bredden och på längden.
Absiden är lång och smal. Allt får plats, förutom att ett hörn på min ryggsäcksram sticker ut lite.
Ventilationen är mycket bra, med tygluckor i ändarna och en strutventil högst upp vid ingången.

Att folk inte lär sig

Helsport..behöver jag säga mer.. Kanske lite för bra och lite för dyra men underbar kvalite och funktion :)

Alvarligt jag har ett Ringstind och ett Akto..i detta fallet så måste jag säga att jag föredrar Helosport före HB. Ringstind är lite större, har bättre vent och känns betydligt luftigare. Ja,det är helt enkelt ett bekvämare tält med lite högre kvalite..men som sagt, smaken är ju som baken..

Re: Inte bara Hilleberg

sneseglarn; sa:
Vill man prioritera vikt är inte alltid Hilleberg det självklara valet, själv kan jag rekomndera Vaude Tarus Ultralight 1,8 kg med plats för två personer eller gott om plats för en person. Valde mellan bland annat Nallo 2, men det som fällde avgörandet till Vaudes fördel för mig var tältets extremt lilla packvolym.

Det har testats angående vindstabilitet och var tydligen riktigt dåligt har jag för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips