Hur använda stighudar?

Hejsan.
Jag har en liten fråga: Hur använder ni era stighudar, när ni går på TUR (inte TOPP). Låter ni hudarna sitta på nästan hela tiden, eller sätter ni bara på dem när det är uppför.

mvh// Morgan
 

avslutad210712

Gäst
Kör med pulka så det blir att hudarna sitter på både uppför, nerför och på platten. Går inte så lätt eller fort men skulle jag stanna och ta av hudarna när det är ouppför och sätta på dem när det är uppför så skullle lika tidsvinsten gå förlorad. Dessutom är klistret rätt kletigt så antalet svordomar skulle bli rätt stort.

En fördel med att ha stighudarna på nerför är att det inte går så hiskeligt fort då *L*
 
Uppför och ibland nerför

Jag använder hudarna mest uppför och för att ta mig förbi den zonen som har klisterföre om det är burkföre högre upp. Eller vid pulka dragning om det behövs för fästet.

Jag har även provat stighudar till skejtskidorna till fjälls för korta branta partier men det fungerade dåligt (pga skejtpjäxornas styvhet) och var inte vört besväret,

Om du inte har köpt hudar än och ska ha dem för turåkning och inte toppturer så skulle jag välja de kort som bara sitter under fästzonen (kicker skins). Jag har båda varianterna men föredrar de korta för turåkning.

/Tommy
[Ändrat av Tommy E 2006-04-22 kl 20:15]
 
Så här gjorde vi

Efter väldigt många år på fjälltur, skaffade vi i år stighudar. Vi skulle till Jotunheimen i Norge och det är betydligt mer kuperat än dom flesta leder här hemma. Dels fanns det väldigt många markanta stigningar på leden, då tog vi på hudarna och gick upp hela vägen, när det planade ut eller blev utför, tog vi av dem. Det kunde bli att man tog på och av två gånger på en dag. Förutom att man kan gå något brantare upplevde vi att det blev mindre påfrestande för lårmusklerna att gå med dem på, eftersom man då inte behöver spänna sig för att inte halka bakåt. Stadigt och bra! Vi köpte stighudar, som fäster på toppen av skidan och sedan går till strax bakom bindningen. Dom som hade korta hudar försökte fästa med silvertejp framme, men det verkade inte funka särskilt bra, det var ett himla tejpande hela tiden. Om man har hellånga hudar tror jag man bör ha ett fäste bak också, annars glappar dom där bak och man får in is och snö. Vi tyckte att det var lättare än man kunde tro att ta stighudarna på och av och vi förvarade dom i en påse utanpå ryggsäcken för att ha dem nära till hands. På http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna kan du se bilder mm från vår tur.
C.
 
Dåligt klister

Jag känner igen problemet med att stighudar släpper. Men det är mina hellånga (5 år äldre) som släppte och det avhjälptes med en omklistring. De korta (Black Diamond) har hittills hållit i fyra säsonger (ca 3 veckors åkning totalt) utan att släppa mot belaget. Att klistra om stighudar får nog räknas till det ordinarie underhållet oavsett längd.

/Tommy
 

avslutad210712

Gäst
Re: Dåligt klister

Tommy E; sa:
Jag känner igen problemet med att stighudar släpper. Men det är mina hellånga (5 år äldre) som släppte och det avhjälptes med en omklistring. De korta (Black Diamond) har hittills hållit i fyra säsonger (ca 3 veckors åkning totalt) utan att släppa mot belaget. Att klistra om stighudar får nog räknas till det ordinarie underhållet oavsett längd.

/Tommy

Våra släppte i större eller mindre grad i år men vi körde bara på med dem och det fungerade lika bra som när de satt som berget mot skidan.
 
Har bara erfarenhet av korta hudar men jag ser ingen anledning att ta av dem. Nu har jag Åsnes clip-system så att få dem att fästa är inget problem.

Mitt spann påskidorna är avvägt utan rygga så bär jag last kan det nypa lite ibland men kör mest pulka och då funkar det bra utan att jag behöver bry mig ett dugg...

Får man glidproblem kan man möjligen kompensera genom materialvalet: olika hudmaterial uppför sig olika. Naturmaterialen glider bäst och håller sämst.
 
En fråga betr. korta stighudar som enbart är applicerade under skidans fästzon:

Kommer det inte så småningom in grus, smuts och snö mellan skida och stighud vid den främre fästpunkten som gör att stghuden lossnar lättare bortsett från problemet med torkande klister? Hade nämligen tankar på att skaffa korta istf. nuvarande långa. Upplevde dem som mer behändiga: tar mindre plats od. Å andra sidan borde en mindre greppyta ge sämre fäste. Är det vidare idé att skaffa korta som täcker hela bakre delen av skidan eller enbart fästzonen?
 
Mina erfarenheter av korta stighudar (och lite om de långa)

Jag tror att Åsnes konsept med integrerade stighudar är bättre än konventionella. Men jag hade redan turskidor (och stighudar i fullängd), konceptet fanns inte då jag köpte skidorna och jag hittade mina korta stighudar på rea.

För turåkning tycker jag att det räcker gott med det fäste som de korta stighudarna ger. Fästet bromsar nog mycket med korta hudar också. Är det brant så flyttar jag dem längre fram på skidorna relativt fästzonen. Att gå brantare än vad fästet medger kräver hälhöjare (har testat de kort apå mina telisar också och där vill jag ha hellånga stighudar). De har faktiskt inte släppt än fram till även om jag var lite betänksam till det först. Mest skit i klistret på stighudarna får jag när de inte sitter på skidorna. De korta stighudarna är lättare att vika ihop och samlar mindre skräp när de inte sitter på skidorna. Skräpet i sig är inget stort problem utan fukten och snön som "fastnar" i klistret. Hur väl stighudarna sitter beror på hur fuktigt skidans belag är och hur mycket fukt som finns i klistret. När hudarna börjar släppa mer och mer så limma om dem direkt istället för att irriteras över problemet som jag tidigare gjort (mina långa stighudar). Det är enkelt och gjort på en kväll och är i vallasammanhang billigt.

/Tommy
 
Åsnes Clip-system

Mina Åsnes Nansen (som jag köpte av dig Ola) med clip-systemet för korta stighudar fungerar alldeles ypperligt för vanlig turåkning och toppturer då det inte är allt för brant. Har dock upplevt att glidet blir aningen dåligt (eller för bra fäste). Detta kan man ju kompensera genom att korta av stighudarna en aning, om man tror sig ska använda skidorna primärt för ren turåkning.
Alternativet att valla med burkvalla/klister funkar ju också, men det kan vara jobbigt och en del "fippel" med att få bort fästvallan om man sen ska smacka på stighudarna. Men har man kollat kartan och planerat turen kan man ju välja det man tror på mest. Eller bara kötta på med dåligt glid och gilla läget
 
Hjälp att hitta hudar

Bumpar en över tio år gammal tråd. :)
Var för några veckor sen på tur med mina fischer e109 crown. Allt som oftast har dom vallningsfria belagen fungerat bra för att ta sig upp men denna tur var det lite väl kämpigt. Det var hård hård skare och det slutade med att vi alla tre tog av oss skidorna och knatade upp på dagens sista fjälltopp.
Jag kan tänka mig att det hade fungerat mycket bättre med stighudar och tror att hellånga skulle vara ett bra komplement till mina vallningsfria belag.
Är jag rätt ute? Och har någon tips på vilka som skulle fungera till mina skidor? Såna där man skär till själv kanske.
Är alltså ute efter maximalt grepp vid dom tillfällen när fiskfjällen inte räcker till.
Nästa fjälltur blir om två veckor.
 
Det finns inga liknande skarjärn (crampons) som funkar för dessa skidor och skor? En av fördelar är ju att man får fäste just vid nedtrampet (ungefär under hälen) och slipper att du kanske tappar fäste fram/bak och kanar runt med skidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.