Trekking Utrikes: Alperna, Himalaya ...

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-31, 11:39
hellstrand hellstrand är inte uppkopplad

fråga

Fundera på att vandra i Skottland istället för Sverige i sommar. Någon som har erfarenhet? Vad behöver man ha med sig, typ kläder och vatten m.m. Tar även gärna emot rutt-tips. Tänkte vandra i juli någon gång! Tacksam för alla tips! :-)

PS: Har vana från svenska fjällen, sommarturer.

Mvh Mathias
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 13:05
Malindo Malindo är inte uppkopplad

Det mest förkeommande ordet i skotska väderprognoser är nog "Drizzle", i vart fall vad gáller sjörapporten.

Kan dessutom bli rätt kyligt.

Hej hopp! / Mats
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 18:30
GJMC GJMC är inte uppkopplad

Jag vandrade i skottland för några år sedan…

Upptäckte att de skotska bergen rent generellt är sumpigare än svenska. Tror att det beror på att våra har torka (vintern) under ett halvår, det verkar inte vara så i Skottland.
Vi gick en tur från Rannoch Station (West Highland Railway) via Kingshouse Hotel, Kinlochleven, stugan Staoineag (vid Loch Treig) till Glen Nevis och sedan Buss till Fort William. Vi hade tänkt knata upp på Ben Nevis också men vädret var riktigt uselt så det blev inte så… Jag tyckte att delen efter Kinlochleven var bäst, utsiken över fjorden är inte att leka med.

De skotska vandringslederna som West Highland Way rekommenderar jag inte om du vill ha en vandring som påminner om svenska fjällvandringar. Fruktansvärt mycket folk, med en plastpåse innehållande vattenflaska och matsäck som enda packning, resten transporteras mellan nattplatserna. Å andra sidan är det mer eller mindre helt folktomt utanför dessa leder. Tror att vi såg sisådär 2-3 pers under de nästan 3 dagarna från Kinlochleven till Glen Nevis.

I Skottland finns det något som liknar allemansrätt. Man får typ tälta och gå var man vill i höglanderna. Det finns öppna stugor som kallas ”bothy”, tyvärr är de inte alla markerade som sådana på kartorna. Vatten finns i bäckar mm. Man kan ju rena det om man känner sig osäker på renheten, det finns ju rätt mycket får i bergen.

Har inga direkta rutt-tips. Den bra biten på vår vandring var lite kort, kanske skulle man börja utmed järnvägen mot Inverness någonstans nära Kingussie för att gå mot Fort William. Tyvärr är det bar-glest i området. Man kanske kan börja med ett destilleribesök i Dalwhinnie. Kartor finns på http://www.ordnancesurvey.co.uk/oswebsite/getamap/
Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 23:33
Highlander- there can be only one Highlander- there can be only one är inte uppkopplad

Skottland i juli kan summeras med tre ord, KNOTT, KNOTT och mera KNOTT!!!

Har du någon idea av var i Skottland du kommer att hamna? Är Skotte själv och har varit uppe de flesta berg runt om i landet. Jag kan komma med mycket tips men jag ville veta vad du hade tänkt dig. Är det toppar du vill upp på? Lätt vandrat dalar?

Sumpigt är beskrivningen som stämmer ofta i Skottland, det beror på att det regnar mycket mer i Skottland än de Svenska fjällen.

Hör av dig om du ville ha lite tips!!
Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:45
larwit larwit är inte uppkopplad

boka boende i förväg?

Hej!!!
Här kommer jag kanske in i en annan diskussion men skulle väldigt gärna också få några råd av en insider....

Vi är 6 fd arbetskamrater som börjat vandra tillsammans på senare år, mest har vi varit i Jämtland och i fjol var vi i Norge (Finse). Nu vill vi göra Skottland.....

Vi har planerat vår vandring i slutet av augusti och vårt bekymmer är att vi inte vet hur tillgången på övernatt- ningsmöjligheterna är.(Vi vill ju helst på på samma ställe). Så vi har börjat boka in oss på olika hostels men på följande platser hittar vi inte något via internet:
20-21/8 Craigellachie
21-22 Aberlour
22-23 Ballindalloch
Har Du några användbara tips?
Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 22:19
Highlander- there can be only one Highlander- there can be only one är inte uppkopplad

boende tips

Lite boende tips. Ni kan hitta boende på följande sajter:

http://www.visitscotland.com
http://www.hostel-scotland.co.uk
http://www.independenthostelguide.co.uk
http://www.syha.org.uk

Om ni inte hittar någonting på de här sajter kan ni alltid ta kontakt med en turistbyrå i Skottland (se visitscotland sajten), de har utmärkt lokalkännedom och borde kunna tipsa/boka in er någonstans.

ha en bra tur
Alistair McCann
Svara med citat
Gammal 2006-04-14, 12:56
hellstrand hellstrand är inte uppkopplad

J-lar...

Det blir ingen vandring i Skottland i år, semestern stämmer inte med vandrarkompisens tyvärr, hade sett fram emot att vandra i Skottland, hmmm får bli nästa år. Får ta mig säjlv upp till de Svenska fjällen och vandra ett par dagar. Tack för alla tips. Inte helt i onödan då man fått en del bra tips för kommande vandring.

Mvh Mathias
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 23:36
Martin_Be Martin_Be är inte uppkopplad

:d

Ja helt bortkastat tid är inte denna tråden. Funderar själv på att åka till skottland och vadnra i sommar med några polare.

Var skall man vandra om man vill vandra över kalt högland med fina vyer och gärna lite borgar?
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 17:40
camoscio camoscio är inte uppkopplad

några borgar har jag inte planerat in, men mycket tyder på att min rutt i annan tråd bjuder på åtskillig fin natur. Sen har en del engelsmän jag träffade i somras
rekommenderat västligare turer, t ex i Glen Coe; jag har också i reserv lite etapper åt Ft. William till (alltså lite nordligare). Skaffa Koch-Osbornes bok på Cicerone, vet jag!
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 01:34
Martin_Be Martin_Be är inte uppkopplad

Tack. Skall kolla in den boken. Jag skulle gärna vilja nå lite höjder också. Länkar en bild som jag tycker är helt fantastisk.

http://www.une.edu/com/rsas/newslett...0highlands.jpg

Fin bild!

Om det är någon som har en klar rutt på 5 dagar ut planerat så får denna gärna dela med sig. Hade uppskattats.

Mvh
Martin
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 13:49
trekker44 trekker44 är inte uppkopplad

Vandra i Skottland

Vandrade i norra Skottland för några år sedan. Otroligt vackert och fina vandringsmöjligheter överallt. Besök min hemsida www.stalvik.com för information om var jag vandrade , och se bilder. Jag vandrade på Shetlandsöarna, på Orkneyöarna, på Yttre Hebriderna och i trakterna av Inverness.
trekker44
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.

Logga in

Friluftsguiden

Gästrike Outdoor - hundspannsäventyr
För dig, familj eller företaget.
Gränslösa Resor
Gör en av Nepals vackraste vandringar!
Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.
Lukeadventures
Erbjuder teambuilding och vandringar