Placering av bindning i längsled?

Jag funderar på att köpa Skyllermarks blå, eftersom jag behöver en löshälsskridsko med möjligheter till sidledsjustering (har tidigare åkt en del på löshälsskridsko utan denna möjlighet, men finner att jag inte har rätt balanspunkt på dessa och får problem i form av kraftiga smärtor i ett muskelfäste/muskel som jag inte tidigare visste att jag hade, på insidan av ena foten).
Jag vill ha "lite skridsko" framför tådelen på bindningen för att kunna åka med en naturlig rörelse och låg återföring efter skäret, men har tummen mitt i handen och vill inte ägna mig ut att såga sönder skrillorna.
Vad är nackdelarna med att köpa kortaste varianten (46 cm?, jag har skostorlek 42) och placera bindningen så långt fram som är möjligt på denna skridsko? Tån på kängan hamnar då strax bakom den punkt där skenans uppslipning börjar om jag har sett rätt i butiken.

Ronny
 
Sidojusteringen är förmodligen det som får dig att upptäcka dessa fantastiska muskler som bara skriker om uppmärksamhet, läs Bo´s artikel om sidojustering oxå...
 
I snitt på 37 km/h - mitt på

Såg bilder från holländarna på Ösjön i helgen (de snittade 37 km/h). Kan bara hålla med Pekka. Räknat från stortåns spets till främsta delen av glidytan ska var lika långt som från hälens bakersta del till slutet av glidytan. Stämmer även med mina egna erfarenheter. Förr i tiden förkunnades att stå långt bak. Det är bra fär att klara knöligheter men svårt att svänga eller skjuta ifrån ordentligt.

cpic43cbff95824f7_tn.jpg

Hallickskridsko

cpic43cc000956bdb_tn.jpg


Viking ruwlar!
Hoppas min bror ursäktar bruket av bilderna.
 
Stort tack för info.

Men längden på skridskon då - är det vettigt att köpa 46 cm längd istället för 51 när man har skostorlek 42?
Går inte trenden mot kortare skenlängder jämfört med för några år sedan?

/Ronny
 
mina blå 46cm känns stora för mina fötter strl 43 så det går absolut, andra tycker att dom trillar omkull me mindre än 55cm så...

kör på 46or ;)
 
rohubi; sa:
Stort tack för info.

Men längden på skridskon då - är det vettigt att köpa 46 cm längd istället för 51 när man har skostorlek 42?
Går inte trenden mot kortare skenlängder jämfört med för några år sedan?

/Ronny

Det är nog så enkelt att det är först med lös häl som ett par skor med storlek 42 ryms på ett par skridskor på 46 cm.
Jag köpte så sent som i går ett par Almgrens/Lundhags snabb på 44 cm. Det visade sig när jag kom hem att mina pjäxor (storlek 39 1/2) inte får plats på dessa skridskor om man inte går lös med fil eller fräs först.

Kolla på bilden nedan, hur mycket längd bindningarna ”stjäl” jämfört med Bo Gustavssons konstruktion.

11601.jpg


Per
 
rohubi; sa:
Stort tack för info.

Men längden på skridskon då - är det vettigt att köpa 46 cm längd istället för 51 när man har skostorlek 42?
Går inte trenden mot kortare skenlängder jämfört med för några år sedan?

/Ronny

Jag tycker inte du skall köpa 46 cm. Den långa uppslipningen fram på Skyllermarks blå stjäl åkyta så att 46 cm blir kursinstabil så att du tappar driv i åkningen.
Men lättsvängt och enkelt att lära sig åka blir det på så åkytekorta skridskor.

Angående grundfrågeställningen så är det lite mer komplicerat med klapskridskor, än lika mycket utstick bak och fram, i och med att man trycker så pass långt fram vid avvecklingen.
Har man en åkytekort skridsko tror jag att man skall justera bindingen någon cm bakåt för att inte stå på tå vilket kan ge lite skrap i varje fall på naturisar.

Hastighetsrör är tvärtemot åkytelånga och på dessa så behövs inte denna justering.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. Placering bindning Långfärdskridsko 7
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
islägg fotens placering Långfärdskridsko 25
Lars_P Bindningens placering med skatepjäxa Långfärdskridsko 6
Jonas.O Pjäxans placering på skridskon? Långfärdskridsko 1
knatte Placering av löshälsbindning på skridskon Långfärdskridsko 1
dmj Bindningens placering för hastighet Långfärdskridsko 2
Hutt Fotens placering på skenan? Långfärdskridsko 2
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Jap_a långfärdskridskor med telemark bindning? Långfärdskridsko 3
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Cykelsko (spd) och bygga egen bindning. Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
F0xx Salomon Pilot Bindning Långfärdskridsko 3
Ix Vanligt snabbbindning vs. "snowbord" bindning Långfärdskridsko 10
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
nisse_ byta bindning Långfärdskridsko 5
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
eck Bindning spruckit Långfärdskridsko 2
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
Blekingepaddlare Salomon X-adventure Raid Boot med passande bindning Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
f91jsw Bindning? Långfärdskridsko 1
Prunus padus Byta bindning? Långfärdskridsko 9
TobbeH BC-bindning Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.