Evighetskarta

Kartor köps, slits och slängs i friluftslivet.
En vattenfast och verkligt seglivad karta för tuffa tag _ t ex skridskoplurrningar och kajakpaddling _ fixas så här:
Inhandla en ny - ovikt! - karta. Plasta den med bra, självhäftande kartplast och var ytterst noga med att vidhäftningen är perfekt överallt. Inga blåsor får finnas!
Släng kartan i badkaret och låt den ligga ett par dygn under vatten. Därefter kan pappret dras och försiktigt skrapas loss från kartplasten. Tryckfärgen sitter nu säkert fast i plasten och bilden är lika tydlig som på en sprillans ny papperskarta.
Du har nu en helt vattensäker plastkarta, som tål att skrynklas ned hursomhelst i fickan utan att bli söndervikt. Håller i evigheter.
 
Fräckt! Men du har inte prövat med en vikt karta (de flesta man köper är ju just sådana)? Det kanske går ändå, vad tror du?

Jag blir sugen på att testa detta redan idag. På det här sättet får man ju dessutom ned vikten! ;-)
 
ovikt är bäst...

... men Du har rätt i att kartorna oftast säljs vikta nuförtiden (allt var bättre förr - ju förr dess bättre):eek:)
Du kan pröva att försiktigt fukta en nyköpt, vikt karta och pressa bort vecken med ett strykjärn. Värme som för bomull. Låt kartan torka ordentligt och lägg därefter på kartplasten.
mvh
Sigvard
 
Nytta i förhållande till ansträngning

Jag provade på en bit av en orienteringskarta - Funkade utmärkt! Fick inte vara för ivrig när pappret "rullades" av bara, lätt att få med sig trycket. Jag satte plast på baksidan också - antar att det är tanken???

Sen funderade jag över den egentliga nyttan med att ta bort pappret. Vad är nackdelen med att plasta en papperskarta på båda sidor? Har inte så stor erfarenhet av detta. Kan tänka mig att vikt, skrynkelbenägenhet och eventuell fuktuppsugningsförmåga är parametrar som blir lidande om papperet är kvar.
 
Jag tänkte jag skall testa med en gammal fjällkarta som jag har. Måste bara få tag i ett badkar först ;-)

Jag brukar för övrigt bara plasta in den ena sidan. (framsidan, oftast!) Den blir rätt sliten efter ett tag, men framförallt så verkar det här som ett kul experiment... Så mycket vikt tror jag inte man sparar men. Kan man verkligen knyckla med den hursomhelst sedan, liksom... I evigheters evighet!

Återkommer när jag badat med min (vikta, med små luftbubblor!) karta. :)
 
Oj!

Imponerande och roligt att höra... Undrar bara, hur kom du på det här?! -Vad ledde till upptäckten? Inget illa ment alls, men jag brukar inte tänka tanken att bada mina kartor i badkaret när jag införskaffat en ny. Däremot får jag nog tänka om nu!
-Tack!
 
sigvard; sa:
Kartor köps, slits och slängs i friluftslivet.
En vattenfast och verkligt seglivad karta för tuffa tag _ t ex skridskoplurrningar och kajakpaddling _ fixas så här:
Inhandla en ny - ovikt! - karta. Plasta den med bra, självhäftande kartplast och var ytterst noga med att vidhäftningen är perfekt överallt. Inga blåsor får finnas!
Släng kartan i badkaret och låt den ligga ett par dygn under vatten. Därefter kan pappret dras och försiktigt skrapas loss från kartplasten. Tryckfärgen sitter nu säkert fast i plasten och bilden är lika tydlig som på en sprillans ny papperskarta.
Du har nu en helt vattensäker plastkarta, som tål att skrynklas ned hursomhelst i fickan utan att bli söndervikt. Håller i evigheter.

Låter ju perfekt, plastar du även baksidan när papperet tagits bort?

Funkar det även på vanligt utskriftpapper med bläckstråle-skrivare?

Mange
 
Jag hittade...

...en plastad karta, som någon tappat. Den hade legat länge ute i regnet och pappret hade börjat lossna från plasten. Då upptäckte jag att trycket satt säkert fast på plasten och insåg att detta borde sättas i system.
 
vattentät karta

har hittat vattenfast papper som man kan skriva ut på från en vanlig skrivare. Testat det under en veckas paddling och dom var helt suveräna.
 
Re: vattentät karta

walle71; sa:
har hittat vattenfast papper som man kan skriva ut på från en vanlig skrivare. Testat det under en veckas paddling och dom var helt suveräna.

Även om jag personligen investerat i alla Tyvekkartor http://www.utekartan.se/ (landkartor) som finns, så är vi nog flera som undrar, var någon stans fick du tag i detta vattenfasta papper? Tillverkare, pris, A4 eller större ?

Per Brune
 
Redan på sextiotalet tvättade vi bort pappret från plasten för att få plats med och få med oss kartorna. Har hört att det var nån jänke som började men det kan lika gärna ha varit en fransos....Dessvärre varar inte dessa kartavtryck i evighet men då kartor är färskvara, gör en ny emellanåt.

Go tur
 
Hållit i 10 år

Min "evighetskarta" över sjön Runn i Dalarna har hållit i tio år nu och är fortfarande prima. Jag har sedemera fått höra att fallskärmsjägare ska ha använt metoden att plasta kartor och sedan dra loss pappret från plasten.
Någon frågade härovan, om man bör plasta baksidan. Andra vill måla baksidan med någon seg färg för att säkra trycket. Behövs inte alls, enligt min mening.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.