Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag söker ett gratisprogram som kan komprimera MPG-filmer till nåt mer kompakt. I vanliga fall kan man ju göra det i WinXP med moviemaker, men av någon anledning så vägrar den dator jag har tillgång till att göra det. Dessutom gillar jag inte Moviemaker...
Om man har en knäckt XP så funkar den precis lika bra som en riktig. Om man däremot bara installerar en pirat som om det vore en riktig kopia så funkar inte widows-update mm. Förstår inte hur det skulle påverka moviemaker? Hur som helst så är det inte problemet eftersom datorn ägs av mitt jobb (dvs XP är det som följde med datorn).
Tack för tipset om sourceforge, jag har kollat där som hastigast men tycker att det är svårt att hitta vad man söker om man inte vet namnet på nåt bra program.
Via länken nedan kan du nog hitta en del gratisprogram. Annars är det ingen jättekostnad att köpa en bra codec. Googla runt så hittar du säkert något som passar.
Satsa på en codec för DivX-formatet. Kostar knappt 20 dollar för ett paket tillsammans med DivX Converter och DivX player. Jag näthandlade paketet för några månader sedan utan bekymmer.
Beroende på motiv så fungerar komprimering riktigt bra, t.ex. lugna rena ytor som kan komprimeras mycket utan dramatiska kvalitetsförluster. Lövverk, gräs och andra mer brusiga motiv kan bli fullständigt hopplösa efter komprimering.
Hmm, kanske det man ska satsa på. Divx är väldigt bra, en fullängds dvd intryckt på en CD brukar bli lika bra som originalet. Ska nog skaffa sån kodare.
Tack Calle, det funkade bra! Testade att göra om en 26 MB MPG till Xvid.avi. Den blev 2.5 MB och ser precis lika bra ut.
Kort instruktion till övriga. Ladda hem och packa upp Viritual dub. Om du inte har den, ladda hem Xvid och installera. Starta ViritualDub, välj video -> compression och ställ den på Xvid (om inte xvid finns på listan så har du det inte installerat). Välj file -> Open video file. Välj File -> save as AVI. Klart!
Jag använder mig av virtualdub och ska komprimera en Mpeg fil till Xvid men det går galet någonstans. Får upp ett felmeddelande där det står "MPEG Import Filter: invalid pack at position 3: marker bit not set; possibly MPEG-2 stream".
En röst till på Handbrake, DivX är ingen bra standard längre...
Gå på standarder som inte kräver en massa extra codekar utan som funkar i alla spelare dvs mp4 codec eller kanske h.264, tar lång tid att komprimera men blir bra. Undvik även otäcka windows kontainrar dvs .wmv osv.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...