UL-forum?

UL folket breder ut sig mer och mer i diverse forum, det kan handla om allt från uppborrade titankök till silnylonsvävda stringkalsonger ;)

Den som är intresserad får i dagsläget hatta mellan forumen för att få en överblick i UL. Dags att samla i ett forum kanske?
 
Jag vet inte om det är ett så stort ämne. Problemet är väl också att väldigt få diskussioner börjar med UL, däremot glider många in på det.
 
Gör som vi kåtafrälsta försöker göra, dvs, vi försöker hålla mycket om tältkåtor samlat i chinerunners tråd "Tältkåta". Bara att kalla en tråd UL, och skriva i den när någon har ett spörsmål. Lite dyker säkert upp här och där i samband med andra diskussioner, som med kåtor, men när någon har något spörsmål som direkt handlar om UL, skulle den tråden användas.

Raskesven
 
nermander; sa:
Jag vet inte om det är ett så stort ämne. Problemet är väl också att väldigt få diskussioner börjar med UL, däremot glider många in på det.

Jag är benägen att hålla med. Många verkar intresserade av att minska sin packvikt med 1 kg, få att minska med 10 kg.

Tråden i Tjejforum nyss kan vara ett bra exempel. Det var en enkel fråga: Hur mycket skall man (som tjej) bära när man är ute? Enligt en del spårade det hela ut. Det tycker inte jag, men om man tycker att Tjejforum bara skall innehålla inlägg från tjejer så är det naturligtvis så. Jag menar att UL-synpunkter är ett synnerligen relevant svar på frågan.

Av någon underlig andledning handlade svaren i den tråden nästan genomgående om hur mycket man KAN bära. 1/4--1/3 av kroppsvikten etc. Budskapet verkade vara att man skall bära så mycket man orkar, eller kanske lite till.

I det sammanhanget tycker jag att det fanns ett stort behov av att peka på att man inte behöver bära ens i närheten av de vikter som nämndes om man inte absolut vill det (vilket majoriteten verkar vilja.)

Tältkåta-tråden gäller aspekter på en ganska smal pryl. UL är mycket mer generell och bred fråga. Den berör samtliga utrustningsdetaljer likaväl som Vandring etc.

Egentligen är etiketten UL förmodligen negativ för hela frågan, eftersom etiketter gör det så enkelt att simplifiera diskussionen och tänka i termer av "vi" och "dom".

Ett införande av en UL-avdelning och en strikt användning av denna skulle då leda till att om någon under Bära frågar hur tung en ryggsäck behöver vara så skulle man inte kunna hänvisa till UL-säckar under denna avdelning. Eller?


Så jag tycker alltså inte att det finns någon anledning att införa en UL-avdelning på Utsidan. Om inte tunggung-gänget vill skapa en liten enklav där vi kan isoleras och oskadliggöras förstås ;-)

Jörgen
 
NUI; sa:
.....
Så jag tycker alltså inte att det finns någon anledning att införa en UL-avdelning på Utsidan. Om inte tunggung-gänget vill skapa en liten enklav där vi kan isoleras och oskadliggöras förstås ;-)

Jörgen
Om det känns så kanske det vore bra med i alla fall en specifik UL-tråd, där du kan söka friluftspolitisk asyl?;-)

Raskesven
 
Skala och peta bort.

Eftersom det mesta inom UL handlar om att komprimera och optimera kan väl många av frågorna avhandlas i Gör det själv-forumet? OM man nu ska särskilja olika utrustnings-ideologier;) .


peter
 
Hela glädjen med att vara ärkehangaround på ett forum är ju att man kan skita ner vilken tråd som helst med sina egna käpphästar, oavsett om det gäller kärlek/hat till svenska tälttillverkare, brittiska krigsrygsäckar, lektält eller amerikanska plastflaskor med stor öppning. Att ha ett UL-forum vore därför obra, ungefär som att låsa in alla skurkar på ett enda ställe så att de inte kunde skurka omkring ute i samhället.
Eh... vänta nu.
 
Nordesjö; sa:
Hela glädjen med att vara ärkehangaround på ett forum är ju att man kan skita ner vilken tråd som helst med sina egna käpphästar, oavsett om det gäller kärlek/hat till svenska tälttillverkare, brittiska krigsrygsäckar, lektält eller amerikanska plastflaskor med stor öppning. Att ha ett UL-forum vore därför obra, ungefär som att låsa in alla skurkar på ett enda ställe så att de inte kunde skurka omkring ute i samhället.
Eh... vänta nu.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Eh... vänta nu....
Kan ni tänka er en generell amnesti till alla som söker friluftspolitisk asyl?

Jörgen
PS. Jag gillar verkligen det här forumet :)
 

clindh

Forumvärd
Det verkar vara lite blandade åsikter ang detta; själv är jag väl mer innne på att som nu - sådana diskussioner kan väl köras i respektive ämnesforum eftersom UL inte är något helt egen företeelse - det är en variant och utveckling av utrustning och dylikt man använder för olika aktiviteter. Det finns ju UL-vandring, UL-klättring, UK-fiske etc.
 
Långa trådar

Långa trådar blir tyvärr onjutbara och bra inlägg kan drunkna i alla utvikningar mer eller mindre OT.

Jag tycker därför att det kan vara bra att bryta ut nya vinklingar i egna trådar för att det skall bli mera översiktligt och enklare sökbart.

Jag håller helt med om att UL inte bör ha eget forum utan att UL kan diskuteras inom många olika aktiviteter.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.