Brännande häl...

Sprang en drygt 7-mils tur över fjällen från Hemavan till Ammarnäs för 1.5 vecka sen. Låg på sofflocket en dag och 2 dagar efter 7-milaren tog jag på mig jympa dojorna och promenerade upp för en skidbacke för lite frisk luft. Märkte nu att höger häl bränner rejält. Först tänkte jag att sen-fästet var överansträngt(smärtan uppkommer i detta område. Där hälen sticker ut mest på utsidan av foten). Men efter några dagar nu känns den teorin om överansträngd hälsena nästan uteslutet. Jag kan utan problem göra "tå-hävningar" och känner ingen smärta vid belastning... Smärtan verkar uppstå vid tryck rakt på hälen. Smärtan är inte den molande, intensiva smärtan som jag upplevt vid överansträngda muskel och sen-fästen. Mer en svidande, brännande smärta som är direkt kopplad till tryck från skor med ordentligt hälgrepp. Gamla stövlar går finnemang. Hälen är inte heller svullen på något sätt. Känns nästan som ett ordentligt skavsår fast utan själva såret. Jag tränar nu med cykel och merrel-sandaler där jag tagit bort häl-remmen tillsvidare.

Någon som varit med om något liknande eller kan uttala sig på annat sätt. Kan det va en irriterad slemsäck eller nått? Hur man ska förhålla sig, behandla osv...
 
Hej,

Jag kände exakt samma sak under en fjällvandring. Först trodde jag att jag fått skavsår, men det syntes inte ett spår av nåt sånt på hälen. Den brännande smärtan kunde tidvis vara nästintill outhärdlig...Svårt att beskriva ett skavsår som "inte finns"...Efter ett par veckor i vanliga skor, efter hemkomsten, så försvann smärtan helt! Jag vet inte vad detta beror på, men det kan nog vara som du säger - ett tryck mot hälen orskar nån form av tryckskada i vävnaden.

//Anders
 
Inte plantar fasciitis

Är rätt säker på att det inte är "plantar fasciitis", altså hälsporre som jag förstått det. Mitt besvär ligger bak på hälen. Inte under eller på sidan av foten p.g.a. hopsjunken fettvävnad som i fallet "plantar fasciitis". För att förtydliga så är det hälsenan, altså den som fäster i vad-muskeln, som jag skriver om i mitt inlägg. Smärtan finns altså på baksidan av hälen. Där man klassiskt får skavsår vi glappa skor. Någon som vet om någon sport-läkare el.dyl som det finns möjlighet att mejla för att ställa frågan? I mina trakter är dom nämligen en bristvara.

[Ändrat av PerHenrik 2005-09-25 kl 23:31]
 
Liknande - kan vara slemsäck

Har ett liknande problem sedan november förra året. Tyvärr har det inte försvunnit helt, men rätt skor kan hjälpa, precis som du skriver.

I mitt fall har en läkare konstaterat att det är en inflammerad slemsäck. Han har rekommenderat excentrisk träning (tror jag det heter, negativ tåhävning där man istället sänker hälen genom att stå på ett trappsteg) och vill inte operera förrän det gått minst ett år. Så lång tid kan det tydligen ta innan det ev självläker.

I sommar har jag gått mycket i skor utan bakkappa, men nu när det börjar bli kallare har jag hittat walkingskor med luftdämpning och mjuka bakkappor som funkar ganska bra.

Men så fort jag tar på en vanlig sko blir det värre direkt. Ibland kan det bränna till helt oprovocerat, när jag sitter still utan att belasta foten.

Gå till en ortoped!

Lycka till, Eva
 
Hej!
Det du beskriver låter som en inflammerad slemsäck som ligger mellan hälbenet och hälsenan, precis som Eva säger.
Däremot är den träningen Eva uppger mer till för hälseneinflammationer(tendinos) vilket du uppenbarligen inte lider av. Dessvärre fungerar inte träning vid läkning av slemsäcksinflammationer (bursiter). Är man säker på om det är en s k bursit så är dessvärre corisoninjektion det enda som hjälper.
Men som sagt, gå till en idrottsinriktad sjukgymnast eller idrottsortoped. Så att du blir helt säker.

Utan riktig diagnos kan man aldrig ge rätt råd.

Hälsningar
Ingela, sjukgymnast
 
en liten varning

Hej!
min fru fick inflammerad slemsäck mellan hälben och hälsena och sökte hjälp för två år sedan.
den orsakade frätskador på hälbenet. efter operationen i februari -08 blev det penicillin tre månader och mycket lidanden, så se upp låt inte läkare avfärda det med att det går över med träning, se till att dom tar
MR magnetröntgen alltså.
har det börjat bli urgröpning i hälbenet så ge dej inte förrän dom opererat bort slemsäcken så fort som möjligt, annars kan det få väldigt tråkiga följder.

MVH Karl AndersJ
 
Senast ändrad:
Om det är slemsäck så kan det ta mkt lång tid.
Vi är inte riktigt byggda för så många repetitioner som en 7 mils löpning innebär, även om vi ibland kan...
Rätt läkare och sjukgymnast bör snabbare leda till återhämtning. Hoppas det går väl.
//J
 
Är rätt säker på att det inte är "plantar fasciitis", altså hälsporre som jag förstått det. Mitt besvär ligger bak på hälen. Inte under eller på sidan av foten p.g.a. hopsjunken fettvävnad som i fallet "plantar fasciitis". För att förtydliga så är det hälsenan, altså den som fäster i vad-muskeln, som jag skriver om i mitt inlägg. Smärtan finns altså på baksidan av hälen. Där man klassiskt får skavsår vi glappa skor. Någon som vet om någon sport-läkare el.dyl som det finns möjlighet att mejla för att ställa frågan? I mina trakter är dom nämligen en bristvara.

[Ändrat av PerHenrik (Henrik Sjöberg), 2005-09-25 kl 23:31]

Klart är att du ska låta undersöka dig. Det kan handla om slemsäck, om exostoser, om utfällningar eller förbeningar i senfästet. Saker man kan se själv - och som är det första en läkare tittar på -
är om hälen är uppdriven eller svullen, om hälsenan är förtjockad, om det är en ordentlig grop mellan hälen och fotknölen, eller om den är igensvullen. Utfällningar och förbeningar kan konstateras på röntgen, en del annat kan ses med magnetkamera.

1998 opererades jag för exostoser och utfällningar i höger häl. Det var en operation som gjorde hälsenan väldigt sårbar till en början eftersom anliggnignsytan mot hälbenet halverades. Kryckor krävdes - till en början fick jag inte stödja alls på foten, det blev senare en inflammation i det opererade området, och riktigt återställd var jag nog först efter 8 månader.
Sådana operationer görs knappast idag.

När jag fick problem i vänster häl c:a 2003, fick jag istället ett program med excentriska tåhävningar; vidare förslaget att under längre promenader, säg en mil, lägga in gradvis längre löppass. Det tog väl 3-4 månader innan jag på det viset kunde löpa sammanhängande en mil.
Det har jag gjort varannan dag eller så sen dess, till nyligen.

Tåhävningarna har jag tillfälligt slutat med, eftersom en trafikolycka i februari krävt mängder med annan rehab samtidigt som jag inte är tillräckligt återställd för att springa (mycket kan jag efter tre månader, men inte det). När jag ger mig ut och vandrar i juni ska jag återuppta dessa övningar.
 
Brännande häl / ont vid vridning av fot.

Hej... var inne här för ett tag sedan och läste lite...

har nu varit hos fothälsan ( regeringsgatan 77 sthlm) känns som jag kom tillbaka till -80 talet pga av utrustnigen och han lurade på mig tofflor för 800:- sen inlägg för 1800:-

men vilken super soft snubbe .. grymt bra och soft att snacka med,, klockren!!

mitt problem är att det gör så jävla ont i den yttersta delen av hälen kant och på sidorna på hälen och det har också gjort ont att vrida foten sidled,båda håll. även då jag kör bilen ( då foten ligger/står på hälen) svider/bränner det i hälen..

då jag vaknar känns det som att hälsenan är helt stel. och det gör skit ont känns som att den går av om jag rör foten..

problemet var överansträngd/bristning eller liknande hälsena pga dåligt uppvärmd samt dåligt stretchad
vilket betyder att jag ska gå i skor med högklack och inte springa eller gå barfota utan avlasta senan .. genom att böja foten så lite som möjligt.. cykla var väldigt bra :_
 
Har fått samma problem, har satt igång med ganska hårda träningspass efter en längre viloperiod. Har en brännande känsla bakpå båda hälarna, vad kan detta vara? Hur länge bör jag vila? Går med foppatofflor när jag inte springer, pga tycker det är skön "fjädring" i de, men ska man gå utan bakkappa eller ej?

tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luffarn Fett i häl Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.