Tält från Hilleberg moget för soptippen ?

Jag såg detta helt urblekta Hillebergstält idag, när jag var och tittade på SM i fallskärmshoppning. När jag kollade (snokade) lite närmare såg det ut som om tältduken var sprucken (murken) på ett antal ställen.

Någon som sett / varit med om något liknande ?
Är den röda tältduken sämre än den gröna ur denna synpunkt ?

Hilleberg_1.jpg

Hilleberg_2.jpg

Per Brune

Mitt röda tält (15 år gammalt) är också väldigt solblekt. Men inte är det sprucket, murket eller på annat sätt mindre funktionellt iallafall.

Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Röda bilar bleks ju mer än andra,men om detta gäller tältduk vet jag inte.
Man får en känsla av att tältet på bilden varit stationärt uppsatt under en längre tid.

Jag har sett tält av märket "Wigvam" eller nåt sånt. Det stod ute under några soliga sommarveckor. Där gick det att trycka pekfingret genom duken på vissa ställen.

Visar vad solen kan ställa till med

Plast påverkas ju (blir spröd) av ultraviolett strålning, och är det inte så att polyamid påverkas mer än polyester? Hilleberg använder polyamid i sina vävar.
Om tältet är så uppenbart solblekt lär det ju ha fått mer än sin dos av UV-strålning...

Men jag tror att man tjänar mer på att inte utsätta tältet för onödigt solljus än att ta reda på vilken färg som tål mest.

Det är snyggt uppställt oxå!

Röd o gul infärgning av plastmaterial kräver förbjudna tungmetaller för att färgen inte ska blekna. Grönt är lite mindre "krävande".

Att väven i sig förstörs av solljus på sikt skriver Hilleberg om på sin hemsida:
"...Detta till trots bör man undvika onödig solexponering av väven, liksom kontakt med saltvatten och kemikalier av olika slag. Sådant inverkar skadligt på alla vävar."

Tror dock att tältet på bilden har varit med ett tag o går att använda tack vare att det är ett Hilleberg.. :)

Apropå material så har jag ett så gammalt Keron, att jag nästan är säker på att det är silikonbehandlad polyester i yttertältet.

Det påstod på den tiden vara överlägset PA.

Mezzner; sa:
Apropå material så har jag ett så gammalt Keron, att jag nästan är säker på att det är silikonbehandlad polyester i yttertältet.

Det påstod på den tiden vara överlägset PA.

Dagens Hilleberg är gjorda av Ripstop Nylon (=polyamid) belagt med silikon på båda sidor. Två modeller (Stalon Combi och Muddus) har dock siliconbelagd polyester, denna är dock lite tyngre.
[Ändrat av Saltis 2005-08-12 kl 18:26]

Re: Det är snyggt uppställt oxå!

Saltis; sa:
Röd o gul infärgning av plastmaterial kräver förbjudna tungmetaller för att färgen inte ska blekna. Grönt är lite mindre "krävande".

Aha. Jag tycker också man brukar se på t ex läskburkar som ligger ute att det röda bleks bort först, liksom det röda på jappförpackningar. Är det av samma orsak?

(Rött ljus har ju längre våglängd (dvs lägre energi) än t ex blått. Har det nåt med saken att göra?)

till millimeter

Gäller all röd och gul infärgning av syntetiska material vad jag vet. Dvs även färgskiktet på en burk.
Naturmaterial och slamfärger(faluröd) vet jag inte.

Solskydd

Solen är tuffare mot tyger mer än vad man kan tro. Ja skyddar alltid tältet mot solljuset med lösa tälduks-spillbitar (som ja köpt av Hilleberg)som ja fäster med klädnypor. Har bl.a. ett mer än 10 år gammalt Hillebergs Anaris 3 (modifierat ryggås med stormmattor å dubbla absider)som fortfarande är i prima skick.

Brune; sa:
Jag såg detta helt urblekta Hillebergstält idag, när jag var och tittade på SM i fallskärmshoppning.

Humortråden fanns visst på en annan plats, men du, är det ändå inte barbapappa som tar igen sig efter ett fallskärmshopp som fångats på bilden? :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips