Logga in
Aktuellt: Under bar himmel
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Den ena är av märket EKS och ansaffades i samband med att FK i Partille flyttade till en annan adress. Tillsammans med en "Rationella Media 8T20" temperatur-kompenserad manuell våg (20 kg) så gav jag 50:- kronor för båda Den andra är en tysk KV 2001. ~Paul~ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
//J |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Slidan är vad jag ser gjord i lätt renhud. Kanske kan vara lite olika vikt beroende på vilken del av skinnet, ev olika skinn (ren eller ko) etc. Väger 84 gr. Min är ganska lite infettad, ungefär som när den kom. ...och 3 enkronor vägde in på 21 gram |
|
|
|||
|
|||
|
Det börjar bli uppenbart att knivarna inte väger lika mycket. Skillnaden beror därmed på att de faktiskt är olika med hänsyn till utförande och eventuellt material.
Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra. ~Paul~ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Spontant undrar jag, som knivnovis, om inte det är en del av kniven som likt slidans läder kan variera mer än stålet..? Det sistnämnda är väl förmodligen av massfabricerat slag och borde variera mindre... ...min köptes 2008 //J |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Håller med om att greppets längd, tjockek och profil borde resultera i den största skillnaden. ~Paul~ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Skillnaden i vikt på knivar, 12 gram, och slidor, 10 gram, är väl en naturlig följd av att de är handgjorda, i naturmaterial och olika behandlade... Skinnet i min slida är tjockare än bladet, dvs >3mm, så det är nog inte ren, mest troligt nöt. Jag har behandlat slidan med narvsvärta för att mörka ned den och fettat in den en del. Även handtaget har fått sig några omgångar med tjära, narvsvärta i olika kulörer och linolja för att inte se så nytt ut - never trust a guy with shiny gear =D |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
~Paul~ |
|
|
|||
|
|||
|
Mora nr 3 150 mm blad och brukad praktisk större kniv http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=195&ssel=18#
Moras spånt eller spånkniv 110 mm blad, bäst i klassen http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=263&ssel=18 Båda platsar in på TS grundfråga. |
|
|
|||
|
|||
|
Dåligt med bilder i denna tråd:)
Strömeng 8" (kolstål) till vänster, Helle Lappland (12C27 rostfritt) till höger. Mora 100mm som referens (för att glädja Patric mfl...).
![]() ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
//J |
|
|
|||
|
|||
|
Fina bilder som funkar väl i samband med en jämförelse. Tackar!
~Paul~ |
![]() |
| Taggar |
| knivnörderi, tillspetsat |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|