Ny led i Bohuslän

Blev nog inget samarbete mellan Northseatrail och Kuststigen iallafall. Ansvariga för Bohusleden har fått utdelade Northseatrail-märken att spika upp utmed sina sträckor och många föreningar har kommit en bra bit på väg då man kan observera dessa märken på en hel del ställen utmed etapperna.

Strömstad kommun skriver:
"Kuststigen, som invigdes 2007, är ett samarbete mellan Norge och Sverige i projekt Kustnära vandringsleder. Kuststigen Bohuslän går genom Uddevalla, Stenungsund, Orust, Lysekil, Munkedal, Sotenäs, Tanum och Strömstad kommuner. Kuststigen och Bohusleden ansluter till varandra, och ingår i Nordsjöleden, ett gemensamt ledsystem i länderna runt Nordsjön.
En bok med kartor och beskrivningar över Kuststigen finns att köpa på Strömstad Tourist, 0526-623 30. Läs mer på www.northseatrail.orglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster"

Med de facto är att Northseatrail-märkena sitter på Bohusleden eftersom Västkuststiftelsen fått denna uppgift direkt av representanter från Northseatrail. Det har även utlovats nya kartor för Bohusleden i samband med detta men har ännu inte sett något resultat. Går man in på www.northseatrail.org så är fortfarande den hemsidan under all kritik (diskuterade detta på ett möte på västkuststiftelsens kontor redan 2006) och den bristfälliga karta de har på sin sida tycker jag ser mer ut som Bohusleden.

Northseatrail var/är ett EU-projekt och redan 2006 var det problem att hitta pengar, jag tycker det verkar som att det inte blev mer pengar :(
 
Kollar man på kartan på northseatrail.org ser man att södra Skånes kust (som inte ens är vid Nordsjön) har fått en massa nya vandringsleder, men i Halland & Bohuslän har dom tyvärr bara använt hallandsleden och bohusleden.

Här står också att Bohusleden är en del av Nordsjöleden:
http://www.kungalv.se/t/Page____1261.aspx

Däremot har Norge, Danmark, Holland, norra England och Skottland fått vandringsleder längs sina kuster runt Nordsjön.
 
Kustvägen med blå markering nästan klar

Jag gick söder om Uddevalla från Ammarnäs till Rossbyn i början av juni 2010
.Bra upptrampad led som är bra markerad, men vissa sträckningar jobbiga att finna logik i.
Kanske för att sommarstugeägare inte alltid gillar detta och har tydligen stakat om ibland.

Ser att det är tre år sedan senaste inlägget ,men leden har blivit etablerad längs bohuskusten

Leden finns på många platser i Bohuslän Jag rekommenderar från Näverkärr till Stranderedsbro på Härnästet - Fin höjdled med fantastisk utsikt över västerhavet
 
Senast ändrad:
Om man går från Stranderängs bro till Nävekärr har man havet framför sig. Buss går från Slävik kl 1635 (vardagar).
 
låter riktigt nice med en ny led! gick en bit av bohusleden förrförra sommaren, så det blir kanske en bit av denna i slutet av sommaren ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.