Cykelvägval till Berlin

Jag och min sambo planerar en liten miniutflykt med cykel till Berlin under kristihimmelsfärdshelgen. Planen är att köra till Trelleborg, parkera bilen där och sedan ta färja till antingen Sassnitz, Rostock eller Travemunde. Från någon av dessa orter trampar vi sedan vidare mot Berlin. Hemresan från Berlin kommer att ske med tåg.

Sträckan Rostock - Berlin är ca 22 mil kortaste vägen enligt mitt kartprogram. Sassniz - Berlin är 26 mil och Travemunde - Berlin är 27 mil.

Som synes är de tre alternativa vägarna så gott som lika långa. Jag undrar därför vilket av alternativen som är mest intressant sett ur ett cyklingsperspektiv.

Ge oss gärna tips om var sevärdheterna och de fina vägarna finns! Är det något annat vi bör tänka på när vi cyklar genom norra Tyskland?

undrar
Joakim Ekendahl
 
Det finns en cykelled Köpenhamn-Berlin

Webbsida:

http://www.bike-berlin-copenhagen.com/

Om ni ska cykla på egen hand så är den forna gränsen mellan Öst och Väst-Tyskland svår att navigera vid. När jag cyklade där ifjol så virrade jag och flera bilister runt i det området. Man har byggt om så mycket att varken vanliga kartor eller GPS-kartor stämde. Det är klart förvirrade att GPS:en vill att man ska svänga in på en väg som inte längre finns.

Så satsa på Rostock eller Sassnitz.

Att hitta de bästa cykelvägarna gör man genom att fråga lokalbefolkningen eller turistinformationen.

En vanlig bilkarta går inte att använda för att hitta bra cykelvägar då de inte visar vilka som har cykelbanor eller hur trafikerad den är. Trafiken i Tyskland är mer intesiv än i Sverige, något som jag direkt upptäckte efter hemkomsten till Sverige. Det upplevedes som trafiken i Sverige var gles och långsam.

Tyvärr är det svårt att få tag i de tyska cykelkartor som säljs då de bara leveras i Tyskland. Tyska cykelfrämjandet har en del PDF information:

http://www.adfc.de/

Det finns hotell och pensionat för cyklister:

http://www.bettundbike.de/
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Farlig väg

Tjena.

Passa dig för vägen mellan Sassnitz och Berlin, den är jäkligt smal och där kör mycket tung trafik och likaså är den ombyggd både här och där så man kör lätt vilse. Kolla om det finns cykelvägar ner till Berlin, tycker mig ha sett en del när jag kört där.

Skicka mail till Tyska turistbyrån eller turisbyrån i Berlin.

Stefan
 
Cykelkartor

Hej, jag var och cyklade lite i området mellan Rostock och Trawemunde i somras. Jag använde mig av tyska cykelkartor som jag köpte av Danska cykelförbundet. Dom har en affär i Köpenhamn och har även en nätbutik, http://dcf.verticportals.com/

/ Johan
 
Snälla, cykla inte på tyska landsvägar!

Jag vill inte sprida panik, men det finns nog inget land i hela världen med smalare landsvägar och större trafiktätthet än Tyskland. Paradoxalt nog kör folk mycket aggressivt. Utmed vanliga landsvägar finns absolut ingen remsa där man kan cykla, ingen plats helt enkelt.

Det är mkt riskabelt att cykla i den vanliga tyska trafiken!

Ni svenskar är totalt bortskämda vad gäller trafiksäkerhet och trafiktäthet på era vägar. Era landsvägar är nästan lika breda som tyska motorvägar.

En kompromiss för ert förehavande skulle kunna vara att cykla på cykelvägar. Jag hittade de här två lösningarna:

RK_381.GIF

http://www.fahrradreisen.de/radwege/r381.htm

RK_147.GIF

http://www.fahrradreisen.de/radwege/r147.htm

Kanske hinner ni inte att cykla hela vägen. Men i vilket som helst fall borde ni inte planera att kunna cykla just den korta vägen som ruttprogrammet rekommenderar, för den vägen är avsedd för bilar och det är i det här landet en enorm skillnad.

Efter alla nackdelar vill jag påminna om en tysk fördel, nämligen att ni kan transportera era cyklar på alla tåg. Ni kan alltså ta tåget till Usedom (mkt vacker ö) och sedan cykla därifrån.

Cykelvägssidan finns här:
http://www.fahrradreisen.de/radwege/deutschland.htm

Hör av er om ni har fler frågor!

/Georg
 
Japp, som cyklist i Tyskland måste man passa sig.

Tyskland har dock ett (relativt Sverige) väl utbyggt system av cykelvägar av det slag (Fernradwege) som Georg visar. De är oftast så lagda att de går genom mest möjligt trevliga landskap, byar et c. Skulle en delsträcka gå längs en landsväg, så finns det mer eller mindre alltid en cykelbana.

Det kan förekomma att nåt parti av en skyltad Fernradweg inte är asfalterat, välj hellre en touringhoj än en racer.

/Håkan
 
Tyskland är ok på cykel!

Jag har bott i norra tyskland och cyklat en del i landet. Bland annat från Kiel till Skagen i Danmark. Tyskland är otryggare än Danmark för cyklisten men fortfarande ett land att cykla i utan allt för mycket rädsla. Välj dock cykelvägar om möjligt.

Atlantroddarn,,
 
Re: Tyskland är ok på cykel!

Hej Niclas,
jag slår vad om att du aldrig någonsin ens har varit i närheten av en nordösttysk landsväg, häromkring vid kusten eller t o m ner till Berlin, kanske på 96:an eller så.
Vanligtfinns finns det inte några cykelvägar längs landsvägar, inte heller bredare sidoremsor.

Kanske är det helt annorlunda där du har bott, det vet jag inte.

/Georg


mardfelt; sa:
Jag har bott i norra tyskland och cyklat en del i landet. Bland annat från Kiel till Skagen i Danmark. Tyskland är otryggare än Danmark för cyklisten men fortfarande ett land att cykla i utan allt för mycket rädsla. Välj dock cykelvägar om möjligt.

Atlantroddarn,,
 
Hur är cykelbanorna?

Hur är beläggningen på de tyska cykelbanorna? Är det bara fin asfalt, eller är det blandat grus/asfalt?

Det skulle vara trevligt att göra en liten turistresa på inlines, men då är man också mycket mer beroende av underlaget än ni cyklister som kan cykla över en åker utan större problem... ;-)

/Roland
 
Bästa tipset?

Hej Georg!

Tack för intressanta synpunkter på mina livserfarenheter.

Det är klart att det finns skillnad mellan de områden i Östtyskland som inte fått några nya cykelbanor utan att man får förlita sig på vägar där många är av dåligt snitt. I mitt inlägg belyste jag att Tyskland är ett bra land att cykla i om man cyklar där det finns cykelvägar, och att det även finns bra vägar att cykla på. Det negativa kring östtyska cykelförhållanden ansåg jag redan vara väl belyst och jag ville ge en nyanserad bild då jag inte vill att några personers rädslor för vissa vägsträckor skall förhindra den som vill uppleva ett annat land cykelvägen. Jag strävar efter att ge information på forumet och inte bestämma om någon annan skall göra något.

Givetvis känner jag inte till alla vägar i Tyskland och det skulle förvåna mig om någon annan här på forumet gjorde det. Fortsätt gärna att berätta för oss här på forumet om dina egna cykelerfarenhet, tips och råd som gör cyklandet bättre för oss alla. Vi är glada för dina inlägg.

I tråden har redan väl belysts att det i många länder inte går att jämföra vägarna med i Sverige, ur cykelsäkerhetssynvinkel.

Tackar och bugar för synpunkter!

Fråga: Finns det något ställe i Tyskland som du tycker är extra fint och lämpligt för cykling?

Niclas,,
 
Alla former av vägar

Hej Roland!

I Tyskland har jag stött på både asfalterade cykelvägar och grusbelaggda cykelvägar. Mest asfalterade. Ofta går cykelvägarna parallellt med stora vägar men ofta används gamla nerlagda vägar. Där kan man råka ut för kullersten. Tyvärr går cykelvägarna ofta ganska långa omvägar utmed intressanta och fina platser. Det är bra när man vill se något men olämpligt när man vill från punkt A till punkt B. Ofta råkar man ut för att det är svårt att veta var en cykelväg börjar respektive slutar. Cykelkarta, vägkarta samt viljan att fråga en del efter vägen räcker dock mycket långt.

Mest utmärkande är nog att vägarna är mycket renare och mer välsopade än i Sverige. Dvs. mindre risk för sladdar eller punkteringar.

Notering: Nu pratar jag mer om fd. västtyskland. Olika områden i olika delstater väljer själva hur pengarna hanteras och hur vägarna byggs. Därför kan stora skillnader råda. I fd öst råder stor skillnad på standard beroende på hur prioriterade olika upprustningar har varit.

Som svar på din fråga så är landet mer lämpat för Inlines än vad Sverige är men att man bör studera sin färdväg noga iförväg för att slippa jobbiga underlag.

Atlantroddarn,,
 
Cykla i Tyskland

Just hemkommen från ett långdistansarrangemang i Tyskland under Kristiflygare vill jag delge mina erfarenheter.
Vi cyklade på 24 timmar 460 km från Travemünde till Eisenach i Türingen (fd DDR). Det här var en variant av randonneurlopp som kallas en "Flèche". Enl. givna regler ska man på 24 timmar cykla minst 360 km i lag om 3-5 cyklister. Lagen bestämmer själva sin rutt, det enda som är gemensamt är målet och målgångstiden. Man anmäler till arrangören vilken sträcka man tänker köra. Under loppet ska man i ett startkort få verifierat av någon på "kontrollerna", dvs mackar, restauranger etc, att man varit där. Det lag som kört längst sträcka "vinner". Kontrollerna väljs så att kortast möjliga väg mellan är planerad rutt.
Jag hade planerat sträckningen mha en Falk kartbok i skala 1:150 000. (195:- för hela Tyskland på Kartbutiken). Kanonbra karta med mycket otympligt format för cykling, men med det priset kan man riva/skära ut de sidor man behöver för cykelturen. Det blir mycket billigare än att köpa lösa blad.
Vi cyklade nästan i stort sett rakt söderut från T-münde och passerade gamla järnridån ett flertal gånger.
Vi hade inga som helst problem med orienteringen. Kartan stämde perfekt även i den gamla gränszonen. Vägarna var mycket bra. Det gick inte att se med blotta ögat om man var i öst eller väst. Det finns en hel del cykelbanor som går parallellt med vägen, men dessa är inte lämpliga för snabba racercyklar. De är smala, krokiga och kan sluta helt plötsligt. Iofs tror jag man är skyldig att använda cykelbanan, men vi valde vägen. Blev passerade av polisbilar några gånger, men de brydde sig inte.
De tyska bilisterna uppförde sig bättre än sina svenska kollegor. Inga ilska tutningar eller knutna nävar, vi blev positivt överraskade. Lite "glada" tillrop från den lokala intelligensian får man alltid räkna med. Nu var det någon traditionell fylledag på Kristi Himmelsfärdsafton ("Männers Tag") så det var lite värre än vanligt.
Vårt lag hade kört den näst längsta distansen. De som vann hade kört 548 km. Inte illa!

Bengt
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips