Mobilladdare för cykel

Ska ut på långcykling och håller som bäst på att utrusta min cykel.Upptäckte en fin produkt som heter Pedal &Power.

Det är en mobilladdare som man laddar med trampkraft, grön el mao.
Enligt tillverkaren är mobilen återuppladdad efter ca 60-70 minuter om du cyklar ca 20 km i timmen.

Finns att köpa på Cykelfrämjandets hemsida och om du är medlem får du den för endast 232kr+porto och frakt.
Länk till Cykelfrämjandet:
http://www.cykelframjandet.se/

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte lätt att uttala sig om prestanda på just den produkten, men min telefon laddar jag ju utan vidare i bilen på väg till jobbet på kortare tid än så.

fungerar rätt OK

Den fungerar rätt OK. Hade den på en månadslång tur 2001, och för det mesta lyckades jag hålla telefonen igång. Det där med 20 minuter är definitivt att ta i, men om inte annat kunde man cykla för att ringa :) om man glömt att ladda den. (detta fungerar bäst på tandem).

Några minus också:

* några platsfästen gick sönder efter tag (lätt att superlimma), och efter några år också metallhållaren som generatorn satt på.

* PedalPower konverterade till 12V, som man sen anslöt en bil-laddare till. Många billaddare misstänker jag använder "linjär spänningsreglering" så att bara 30-50% av energin in går till telefonen, vilket leder till längre laddtider.

Om du känner någon som kan elektronik borde du kunna få en laddare som är kanske dubbelt så snabb och tar mindre plats (ingen klumpig bilpropp). Borde vara rätt lätt att bygga, bara du vet hur telefonen ska laddas (spänning och ev. strömbegränsning). Sen är det "bara" att likrikta dynamon och skicka till en lämplig switchad regulator. Bikecurrent-mailinglistan är ett bra stället för sånt här också.

Re: fungerar rätt OK

perosen; sa:
Den fungerar rätt OK. Hade den på en månadslång tur 2001, och för det mesta lyckades jag hålla telefonen igång. Det där med 20 minuter är definitivt att ta i, men om inte annat kunde man cykla för att ringa :) om man glömt att ladda den. (detta fungerar bäst på tandem).

Några minus också:

* några platsfästen gick sönder efter tag (lätt att superlimma), och efter några år också metallhållaren som generatorn satt på.

* PedalPower konverterade till 12V, som man sen anslöt en bil-laddare till. Många billaddare misstänker jag använder "linjär spänningsreglering" så att bara 30-50% av energin in går till telefonen, vilket leder till längre laddtider.

Om du känner någon som kan elektronik borde du kunna få en laddare som är kanske dubbelt så snabb och tar mindre plats (ingen klumpig bilpropp). Borde vara rätt lätt att bygga, bara du vet hur telefonen ska laddas (spänning och ev. strömbegränsning). Sen är det "bara" att likrikta dynamon och skicka till en lämplig switchad regulator. Bikecurrent-mailinglistan är ett bra stället för sånt här också.

låter ju logiskt.Märkligt att inte tillverkaren tänkt på det.Men tack för tipset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips