Kajakförsäkring

Jag har hem och villaförsäkring i Folksam. För att försäkra mina tre kajaker är jag tvungen att ha separat tilläggsförsäkring för var och en. Allt som allt 719 kr (för värden 21.000 + 9.000 + 6.000). Tycker det är lite dyrt med tanke på att tilläget till hemförsäkringen i Länsförsäkringar kostar 150 kr och det täcker upp till 40.000 kr.

Det lönare sig knappt att byta bolag för mig eftersom min hemförsäkring i Folksam kommer via hustruns fackförening.

Hur gör ni andra - försäkrar ni era kajaker?
Finns det någon billig separat kajakförsäkring?

Peter
 
Jag försäkrar självklart min kajak. Det gör jag hos If, tror det kallas för småbåtsförsäkring och kostar ca 400 kr för värde på 25000 kr. Den täcker allt som kan hända med kajaken.

Jag fick användning för min försäkring när jag med min förra kajak surfade upp på land. Kostade 1000 kr i självrisk och kajaken blev som ny igen hos Svinninge marina, utan något som helst krångel från försäkringsbolaget.

/Andreas
 
PS-VKF; sa:
Det lönare sig knappt att byta bolag för mig eftersom min hemförsäkring i Folksam kommer via hustruns fackförening.
Säg inte det. Mina erfarenheter säger mig att det lönar sig att se över sitt försäkringsskydd varje år. Försäkringsbolagen ändrar villkor och premier varje år så det är lätt att bli sittande med en onödigt dålig försäkring... :(
Hur gör ni andra - försäkrar ni era kajaker?
Japp!
Finns det någon billig separat kajakförsäkring?
Njae, ingen kajakförsäkring direkt men Ifs småbåtsförsäkring är rätt OK och kostar 360:-/år eller nå't så'nt.
Kolla på Pricerunner/Insplanet och registrera vad du är ute efter så får du prata med en mäklare som söker igenom vad som finns utefter dina önskemål.
 
De flesta hemförsäkringar inkluderar ju småbåtsförsäkring. Fast det finns väl en gräns uppåt för längden på 5 m.

Det kan förstås vara bra att kolla med sitt eget bolag vad de säger om kajak. Många kajaker är ju lite längre än 5 m, samtidigt är ju inte värdet högre än på en liten båt med aktersnurra.
Vet inte heller hur antalet spelar roll för bolaget syn på detta.

När det gäller extra försäkring så är min erfarenhet att Svenska Sjö är mycket konkurrenskraftiga när det gäller båtförsäkringar. Förvisso kan det ha lite att göra med om man är med i nån båtklubb. Jag har nämligen en liten motorbåt (för stor för hemförsäkringen) som jag har försäkring till, men då är jag ju också med i en båtklubb som är ansluten till Svenska Båtunionen, vilket jag tror är en fördel ifall man ska ha försäkringen i Svenska Sjö.

Ska kolla upp detta! (Har nämligen lite för många (och långa) kajaker för att jag tror att mitt hemförsäkringsbolag ska gilla det...)
 
Tidigare hade jag min kanot försäkrad som småbåt. När det var dags att nyttja försäkringen var bolaget väldigt omständigt.
Jag fick en spricka i skrovet på min Struer (fanér) och ville få den reparerad av tillverkaren i Danmark. Transporten dit fick jag fixa själv och försäkringsbolaget krävde ett utlåtande från Struer att skadan existerade och en förklaring till hur den kunnat uppstå. Först därefter fick jag besked ifall de kunde ge ersättning.
Försäkringsbolaget betalade 5 000 kronor av reparationskostnaden och resterande 2 000 + resor och självrisk fick jag betala själv.
Försäkringsbolaget tog hänsyn till kanotens ålder som vid tillfället var ca 8 år. En ny likvärdig kanot kostade då ca 35 000 kr. (försäkringstaket var 25 000)
Resultatet blev att jag året därpå avslutade försäkringen. Vid eventuell skada eller förlust av en gammal kanot blir ersättningen så låg att det ej är värt att ha kanoten försäkrad.
 
Svenska Sjö

Kollade upp tipset att försäkra kajaken hos Svenska Sjö, men på deras hemsida står det:

Tyvärr kan vi inte teckna försäkring för vattenskotrar, segelbrädor och kanoter.
 
OK, det var inte svårare än så...

Då behöver man inte kolla mer med dom då! Det var synd för min båtförsäkring där är klart mycket billigare än allt annat jag jämfört med.

Man kanske emellertid ska tänka efter vilka skador man vill att kajaken ska försäkras mot. Själv tycker jag inte materialskador under paddling är den typiska del jag vill skydda mig mot, det tillhör liksom sporten och är lite upp till mig själv. Om jag däremot råkar ut för stöld, eller om huset de ligger i brinner upp känns det som att de borde vara skyddade som all annan egendom.




[Ändrat av Mezzner 2005-01-11 kl 22:52]
 
Hmmm, förvisso tillhör materialslitage sporten, men när halva fören är intryckt är det rätt skönt att ha en försäkring som täcker reparationen. Som sagt, ett telefonsamtal till If och så var saken löst. De har något samarbete med Svinninge Marina (strax norr om Stockholm) så det var bara att åka dit med kajaken, inget strul eller pappersexercis.

/Andreas
 
Jo, visst är det skönt att vara försäkrad även i sett sånt läge. Men det känns ju mer hopplöst och "orättvist" om kajakerna brinner upp eller blir stulna ur garage eller båthus eller var man nu förvarar dem.

Om jag kvaddar en kajak när jag surfar så känns det ändå att jag tagit en medveten risk lite aktivt, jag har inte förlorat hela kajaken, och framförallt inte flera kajaker tillsammans med diverse annat som fallet kan vara vid brand och stöld.

Jag har igår kväll skickat ett förfrågan till mitt försäkringsbolag som just nu är Salusansvar, för att höra hur de ser på det hela. Jag kan rapportera om deras villkor när jag får svar.
 
Mezzner; sa:
De flesta hemförsäkringar inkluderar ju småbåtsförsäkring.

Det undrar jag? Jag har tidigare haft hemförsäkring i Holmia och Trygg-Hansa och har nu Länsförsäkringar. Inget av dessa bolag inkluderade småbåtar i den vanliga hemförsäkringen. Jag har därför tecknat småbåtstillägg vilket inkluderar kanoter (en kanot per försäkring).
 
Jag fixade nyligen en försäkring för min kajak, efter alltför många år oförsäkrad. Jag tecknade en båtförsäkring hos If (där jag också har hemförsäkring och bilförsäkring vilket gav 15% rabatt).

Priset för detta var löjligt låga 87 kr/år. Då inkluderades inte ansvarsförsäkring vilket uppenbarligen ingår normalt i båtförsäkringen (jag och försäkringskillen antog att det var svårt att orsaka några särskilt stora skador för andra med en kajak). I övrigt täcker försäkringen stöld, skador m.m.

/Niclas
 
mielo; sa:
Mezzner; sa:
De flesta hemförsäkringar inkluderar ju småbåtsförsäkring.

Det undrar jag? Jag har tidigare haft hemförsäkring i Holmia och Trygg-Hansa och har nu Länsförsäkringar. Inget av dessa bolag inkluderade småbåtar i den vanliga hemförsäkringen. Jag har därför tecknat småbåtstillägg vilket inkluderar kanoter (en kanot per försäkring).

Det kan hända att detta blivit alltmer ovanligt. Tidigare hade jag Länsförsäkringars villaförsäkring och där ingick det, även om det som sagt just var begränsat till en liten båt med i värsta fall en liten aktersnurra.

Min nuvarande försäkring verkar inte ha detta inkluderat, för jag kollade villkoren på hemsidan igår kväll och då framgick det inte; men å andra sidan fanns det en liten tilläggsförsäkring till just villaförsäkringen, vilket indikerar att detta inte ingår från början. Tillägget avser säkert just mindre båtar.
Problemet med en småbåtsförsäkring som ingår i hemfösäkring är att längden nog brukar vara begränsad till 5 m. Har en kompis som fick sin kajak stulen 2004 från ett kanothus och då gick det bra trots att kajaken var 40 cm för lång. Jag trodde det var T-H, men vet inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nisse. Kajakförsäkring? Paddling allmänt 2
paddel Björn Vad täcker en kajakförsäkring? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.