Hur lång är Mossen?

Hejsan,

har letat på nätet och här i trådar... men inte funnit svaret. Känner någon till hur långt löparspåret är runt Mossens Idrottplats i Göteborg (vid Fysikens träningsanläggning i Johanneberg)

/Niklas
 
Folk på Chalmers Studenthem har mätt upp det till ca 1130 m. Springer du runt fotbollsplanen (vid Chalmers Teknikpark), ca 1640 m. Har inte mätt själv, men de verkar rimligt.
 
Spring gärna vid Mossen, men se upp!

En gång våren 2003 när jag sprang där så flög en fågel upp från sidan av stigen, och träffade mig i ansiktet med näsblod som följd. Jag hann inte riktigt se, men jag tror det var en koltrast.
 
Re: Spring gärna vid Mossen, men se upp!

millimeter; sa:
En gång våren 2003 när jag sprang där så flög en fågel upp från sidan av stigen, och träffade mig i ansiktet med näsblod som följd. Jag hann inte riktigt se, men jag tror det var en koltrast.

Är inte den stora faran på det spåret stenar, lera och en och annan rot i kombination med taskig belysning...?

/M
 
Re: Re: Spring gärna vid Mossen, men se upp!

granbom; sa:
Är inte den stora faran på det spåret stenar, lera och en och annan rot i kombination med taskig belysning...?

Jag tycker den stora "faran" är att man blir överraskad av Jesusmannen som hoppar upp ur ett dike med bibeln i höger hand och högt skriker att Jesus älskar dig. Det har hänt mig två gånger och första gången var jag nära att ramla ...

1130 m och 1640 m är de längder jag har hört men jag har inte kontrollmätt eftersom jag aldrig springer där. Varför inte springa i Safjället eller Änggårdsbergen istället?

/Klas
 
Re: Re: Re: Spring gärna vid Mossen, men se upp!

kfn; sa:
1130 m och 1640 m är de längder jag har hört men jag har inte kontrollmätt eftersom jag aldrig springer där. Varför inte springa i Safjället eller Änggårdsbergen istället?
Safjället... Mmmm... Hemmaplan! :)
I.o.f.s. är det väl backigt men det har man igen när man är i Skatås eller på Lidingö... ;)
 
Re: Re: Spring gärna vid Mossen, men se upp!

granbom; sa:
millimeter; sa:
En gång våren 2003 när jag sprang där så flög en fågel upp från sidan av stigen, och träffade mig i ansiktet med näsblod som följd. Jag hann inte riktigt se, men jag tror det var en koltrast.

Är inte den stora faran på det spåret stenar, lera och en och annan rot i kombination med taskig belysning...?

/M

Nej, den stora faran är attackerande koltrastar. :) De ser så snälla ut när de pickar efter mask, men pang!

Fast idag verkade det lite lerigt tyckte jag. Dessutom har du rätt i att belysningen är lite dålig, åtminstone sist jag var där på kvällstid.
 
Attacktrastar och Jesus på mindre än två kilometer

apoe; sa:
Folk på Chalmers Studenthem har mätt upp det till ca 1130 m. Springer du runt fotbollsplanen (vid Chalmers Teknikpark), ca 1640 m. Har inte mätt själv, men de verkar rimligt.

Utmärkt och tack!

Verkar dock inte helt riskfritt vad jag förstår... Attacktrastar och Jesus... allt på mindre än två kilometer :)

Anledningen till att springa på Mossen för mig är att det ligger "nästgårds". Bor själv ca 300 meter därifrån. Skatås är förstås kanon, men då försöker jag ofta ta lite längre sträckor eller terräng/"tufft".

Änggårdsbergen är liksom Skatås lite lång transportsträcka men det är ett kanonbra alternativ för lite tuffare backig löpning förstås!

Safjället... känner jag inte alls till, men blir gärna upplyst om!

Mossen tänkte jag kunna ta någon morgon eller eftermiddag direkt efter jobbet.

Målet är F.E.M 60 2005... så mycket löpning blir det :)

Sa
 
Vägbeskrivning till Safjället

lgniklas; sa:
Safjället... känner jag inte alls till, men blir gärna upplyst om!

Fridkullagatan (där Hendéns optik ligger) söderut, till höger in på Grågåsgatan, passera Krokslätts parkgata och ta till vänster hundratalet meter senare, uppför Svealiden. På toppen av krönet ta till höger nerför gång/cykel-banan. Du kommer ut på Bergsbogatan. Ta av till höger in på en oansenlig grusstig mellan villorna, precis där posten satt upp en av sina gråa lådor. Följ stigen in i skogen och voila, efter ett par hundra meter så kommer du fram till slingans norra ändpunkt. Sedan är det bara att springa på. Slingan är 2,5 km.

/Klas
 
Re: Vägbeskrivning till Safjället

kfn; sa:
lgniklas; sa:
Safjället... känner jag inte alls till, men blir gärna upplyst om!

Fridkullagatan (där Hendéns optik ligger) söderut, till höger in på Grågåsgatan, passera Krokslätts parkgata och ta till vänster hundratalet meter senare, uppför Svealiden. På toppen av krönet ta till höger nerför gång/cykel-banan. Du kommer ut på Bergsbogatan. Ta av till höger in på en oansenlig grusstig mellan villorna, precis där posten satt upp en av sina gråa lådor. Följ stigen in i skogen och voila, efter ett par hundra meter så kommer du fram till slingans norra ändpunkt. Sedan är det bara att springa på. Slingan är 2,5 km.

/Klas

Tjysigt och tack Klas

Tittade på Gulasidorna också. Det är ca 1.5 km dit, helt ok. Det ser ut att kunna vara lite kuperad löpning (vilket vore bra!). Är det så?

Skall försöka hinna springa där i helgen. Sprang några varv runt Mossen igår... och det var mörkt, hårt underlag blandat med lera, men inga koltrastar och ingen Jesus. På det hela taget en ok slinga :) (kanske lite lite kuperat... :) )

Förresten, ingen annan som funderar på F.E.M nästa år?

/Niklas
 
Re: Re: Vägbeskrivning till Safjället

lgniklas; sa:
Tittade på Gulasidorna också. Det är ca 1.5 km dit, helt ok. Det ser ut att kunna vara lite kuperad löpning (vilket vore bra!). Är det så?
Så skulle man kunna uttrycka det... ;)
Förresten, ingen annan som funderar på F.E.M nästa år?
Nej, inga bleka kopior här inte! Jag funderar på KIMM istället. :)
Om det blir nå't i Sverige så blir det BAMM.
 
Re: Re: Vägbeskrivning till Safjället

Förresten, ingen annan som funderar på F.E.M nästa år?

Jag tänkte köra det men när jag såg ditt inlägg om FEM 60 gick jag in på sidan och såg att de ändrat klasserna... Hade annars tänkt mig FEM30 eller 50 (körde 30 förra året) men 60 vet jag inte riktigt... i så fall låter nästan BAMM bättre för min del, för de har ju samma grupper FEM hade förut.

Kul att snappa upp lite tips om löpställen i Gbg i tråden här iaf! Jag har hört att de säljer orienteringskartor i kiosken i Botaniska för de som vill hitta alla småstigar. Har inte införskaffat mig en själv än (det är möjligt att de bara säljs på sommaren då kontrollerna sitter uppe).

Annars kör jag mest i Skatås. Det är lättare att hitta längre sträckor med lite terräng där. Plus att de har belysta rundor som passar sig nu i vintermörkret. Ingen som har andra förslag på bra områden i/runt Gbg?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.