Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Med så många superbra tips är det svårt att tillföra nya, men jag har några som rör god mat på fjället:

Frukost:
Istället för att lägga mjölkpulver i blöt kvällen innan för att ha till frukostgröten brukar jag blanda pulvret direkt i grötblandningen och koka med lite mer vatten - blir en lite lösare gröt men personligen tycker den kalla mjölkpulvermjölken är rätt trist på morgonen när man är småfrusen. Dessutom så slipper man hålla rent en flaska bara för mjölkblandning varje morgon.

Fyll termosen med hett vatten på kvällen innan så kan man börja med en kopp varmt te/kaffe/oboy medans man väntar på att gröten ska koka klart. Överblivet hett vatten blandas med grötblandningen så går det snabbare att koka upp.

Lunch
Fyll termosen vid frukost med nytt hett vatten - supersnabbt att göra varma koppen eller nudlar med knäckebröd till lunch.

Middag
Istället för att köpa snordyr frystorkad mat som sällan finns i vegetarisk form finns massor av alternativ i vanliga mataffären som ger hyggligt med protein o mättnadskänsla. Även om man inte är vegetarian eller bara är tveksam till sojaprodukter (som jag) så kom ihåg att nästan allt smakar gott efter en dags vandring ;)

Vakuumförpackade tacobröd + vegetarisk tacomix (somntacofärs) + lite tomatpuré blir gott. Blanda i egentorkad majs + paprika i tacoröran så blir det kanon

Finns även en liknande pasta bolognese med sojafärs som funkar utmärkt att ta med o blanda med lite vatten o tomatpuré. Parmesan till är ett tips!

parmesan + torkad svamp (måste dock blötläggas ett par timmar innan) kan blandas med pulvermos, risotto (sån färdigtorkad från typ Knorr), pasta mm - gör mycket för smaklökarna!

Pannkaksmix låter grymt - måste testas nästa gång.

Har sett att en hel del har allt möjligt ätbart i filmburkar. Är det bara något jag har fått för mig eller är det inte så atr man ska undvika just det eftersom det kan finnas en hel del rester från otrevliga kemikalier kvar i filmburkarn? Kanske dock är ett mindre problem nuförtiden när de är i det närmaste antika föremål och lite av en raritet.

/julia
 
He sovsäcken i en vattentät påse hellre än de enklare varianterna som ofta följer med vid köpet.

Skavsårstejp - Leukosilk är dyrare än Leukoplast men ger mindre friktion mot strumpor och har mindre tendens att "skrubba" sönder ullstrumpor.

En syftkompass fungerar även som spegel för rakning.

Regnbyxor som man snabbt kan ta på sig ovanpå de vanliga byxorna och utan att behöva ta av sig kängorna först är juste.

Sårtvättsdukar av något slag brukar finnas färdigförpackade att köpa på apotek.

Till hund - elastiska självhäftande förband och salva till tassar.

Fyll termosen med varmt vatten varje gång du lagar mat inför nästa måltid - kanske främst något för de med spritkök.

Montagehandskar har jag alltid med ut i skogen för vedhantering, bra grepp och skonar händerna från rispor och flisor.

En bra hundsele underlättar vid vad.

Tag med extra skosnören.

Läs på i förväg om olika sätt att vada på och testa hemma om möjligt. Jag har använt sandaler tidigare men foten är inte särskilt skyddad (och bortdomnad av kölden) - i fortsättningen blir det till att ta ur sulor och strumpor ur skalkängorna och att dra på regnbyxorna istället.

Fodrade kängor med Gore-Tex som blivit blöta ute i fält är svåra att torka ute i fält.

Vandringsstavar kan underlätta vid vad.
 
Ha med enkla gympadojor att vada i - torkas på säcken hängda i skosnörena. Tevasandaler är annars trevliga men man gör lätt illa tårna vid vad av nån anledning...

Flera par yllesockar att varva med vid rast. Det gamla marschtricket 50-10 (10 min vila vid varje heltimme - packning och skor av - byte till torra sockar innan start) fungerar i längden.

Liten bit gulgrön tvättsvamp till disken.

Termos fylls efter frukost. Varmt vatten kan enkelt bli kallt, tvärtom är värre. Ta för vana att alltid fylla termosen varje gång köket är framme.

Kängorna i sovsäcken nattetid torkar upp dem rätt bra.

Extrabatteri (laddat) till kameran.

Färdplan, är det bortglömt nuförtiden? Mobiltelefon är en ytterst tveksam säkerhet.

Solskyddskräm/-stift för läppar.

Några repstumpar ryms i toppfickan på ryggan och kan vara ytterst användbart i olika sammanhang.

Leukoplast kan användas till att laga tält, ryggsäckar, kläder osv.

Nål och en rulle björntråd kan rädda turen där leukoplast inte fixar det. Tex trasigt blixtlås på tältet etc.
 
Ni som her blöta grejer i sovsäcken - vart tar fukten vägen? Sovsäcken är nog det absolut sista jag skulle vilja ha fukt i. Vore det inte bättre att he grejerna mellan säcken ocn liggunderlaget?
 
Jag brukar ha med en liten bit ren olivoljetvål, som funkar fint till allt från kläd- och persontvätt, till disk och (vid längre turer) hårtvätt. Den bruna sot, som inte "förfinats" med en massa tillsatser fungerar även i kallt vatten.

***
Enda problemet är ju att tvålstumpen gärna blir geggig, om man slarvat med att torka av den innan den stängs inne i sin lilla plastask inför vidare färd. Lösningen är ju att låta asken stå öppen en stund nästa gång, men då är tvålens undersida ofta redan fastklistrad mot botten och upplöst bortom räddning.
Lösningen: värm skaftänden på en uttjänt tandborste och låt några jämnt fördelade plastdroppar stelna på tvålaskens botten, gärna även lockets insida, som "distanser" åt tvålstumpen. Tvålbiten håller då ihop och torkar snabbt runtom, så fort man låter tvålasken stå öppen i vinden en stund.

***
Använd en reflektor under gasbrännaren utöver vindskyddet på sidorna - det minskar gasförbrukningen alldeles påtagligt. Tillverkas enklast av botten på minsta storlekens rund engångspajform av aluminium, som man ev. klipper till lagom diameter för att kunna packa under kastrullocket. Till toppmonterade brännare klipper man dessutom ett passande centrumhål i den runda skivan och trär den på brännarskaftet alt. gaspatronens "hals", innan man skruvat ihop delarna.

***

PS Föreslår att vi i just denna tråd koncentrerar oss på lite mer udda/personliga knep; gränsen är visserligen omöjlig att dra, men det blir ju svårare att hitta "pärlorna", om tråden sväller ut till att omfatta för många allmänt vedertagna "mainstream"-tips, typ att man ska ha med snöre, solstift och skavsårstejp.
 
Ett rörförpackning från exempelvis brustabletter är utmärkt att ha tändmaterial i. Jag brukar köra med bomull insmetad med vaselin, det tänder upp vilken brasa som helst.

Runt rörförpackningen kan man också linda på ett par meter silvertejp, som man kan laga det mesta med, åtminstone provisoriskt.
 
Ytterligare ett par enkla, men i min mening effektiva tips:

Medför en microfibertrasa, den är utmärkt att torka med när man spiller mat eller dryck i tältet och/eller på liggunderlag. Trasan är superbra att torka av lera och mygg med i fält med.

Ha en tältpinne i byx- eller skjortfickan så kan du snabbt kolla av underlaget innan du sliter av dig packningen.

Slutligen, ett mattips som inte går och misslyckas med:

Potatismos med flytande milda, med salladskrydda och beef jerky. Gott och lätt!
 
Frukost:
Istället för att lägga mjölkpulver i blöt kvällen innan för att ha till frukostgröten brukar jag blanda pulvret direkt i grötblandningen och koka med lite mer vatten - blir en lite lösare gröt men personligen tycker den kalla mjölkpulvermjölken är rätt trist på morgonen när man är småfrusen. Dessutom så slipper man hålla rent en flaska bara för mjölkblandning varje morgon.

- Så där brukar jag också göra. Har torrmjölk, havregryn, linfrön och russin blandat i en burk. På med lite kokande vatten och låt svälla en stund så är det rätt ok. Behöver inte kokas.

- Nästa tur på fjället tänker jag lämna gasköket hemma för att spara vikt. Ett Esbitkök räcker för att värma vatten och vill man inte använda dyra och illaluktande esbittabletter kan man ta brasstartare eller torra kvistar. Brasstartarna kostar ca 39 öre/st och väger 5g. För en krona så kokar en halv liter vatten upp på 5-7 minuter. En esbit på 14g kostar nog en femma och väger lika mycket som 3 brasstartare. Nackdelen är sot.

- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.