Förvaring av trattkantareller?

Jag brukar torka svamparna på tidningspapper med utmärkt resultat. Glöm dock inte att byta tidningspappret efter ca ett dygn, eftersom det blir fuktigt och förlänger torkprocessen.
Man brukar bara behöva göra det bytet en gång, sedan har den värsta fukten trängt ur svamparna.
 
torkning

Testade att torka trattisar för första gången förra veckan (fick inte in mer i frysen :)) La ut dom på tidningspapper, men jag tyckte det gick långsamt så jag rullade in dom i en tidning, så det blev som en tub med trattisar i mitten, och brassade på med sambons hårtork. Torrt på en timme! Dom ska vara så torra att dom går att smula, alltså inte det minsta sega.

Frågan är nu hur man käkar torkade trattisar. Ska man blöta upp dom och sen använda dom som vanligt eller?

...Johan...
 
torka i ugn

Att torka svamp i ugn går inte. Svampen blir som du märkt förstörd. Det enda man kan torka i ugn är kött.

Det bästa att torka svamp med är en torkmaskin. Själv har jag en Evermat. Man ställer in gradantal och tid och så sprider en fläkt värmen uppåt där torkollorna ligger (hyllor med nät). Svampen läggs sedan i små papperpåsar och sen papperspåsen i plastpåse som förslutet för att minimiera luftväxling. Svampen håller sedan i åratal. Just trattkantarell blöts upp på nolltid när man vill tillaga den. Eller så kan man smula den torr ner i grytan som krydda.

/Henrik
 
Re: torkning

jd; sa:
Testade att torka trattisar för första gången förra veckan (fick inte in mer i frysen :)) La ut dom på tidningspapper, men jag tyckte det gick långsamt så jag rullade in dom i en tidning, så det blev som en tub med trattisar i mitten, och brassade på med sambons hårtork. Torrt på en timme! Dom ska vara så torra att dom går att smula, alltså inte det minsta sega.

Frågan är nu hur man käkar torkade trattisar. Ska man blöta upp dom och sen använda dom som vanligt eller?

...Johan...

Om dom är knastertorra kan du antingen blötlägga dom en stund innan du använder dom i köttgrytor eller annat, annars kan du smula ned dem till pulver och röra ut i färs och liknande.

Tips: testa att pulvrisera trattisar i lasagne, koka såsen med massor av rödvin, färska tomater och färsk basilika. Det blir mumma för både mage och gom. :)

Punkarn
 
Re: torka i ugn

hensa; sa:
Att torka svamp i ugn går inte. Svampen blir som du märkt förstörd. Det enda man kan torka i ugn är kött.
Det går utmärkt att torka svamp i ugn, men trattisar är inte så lämpliga. Däremot blek och rödgul taggsvamp i lämpliga bitar går alldeles utmärkt. De kräver dock längre blötläggning än torkade trattisar. Skulle tro att alla lite tjockare svampar går bra att torka i ugn, men man får se till att det är en ordentlig glipa mellan ugn och ugnslucka, jag brukar lägga ett par grytunderlägg i springan.

/Staffan
 
Ja, visst går det utmärkt att torka i ugn, men utan lite knep tar det lång tid eftersom trattisarna är många och ugnen har normalt dålig kapacitet. Gör så här:
Temperaturen MÅSTE hållas under 50 grader. En liten stund på 55 gör ingenting, men över 60 är inte alls bra. Använd en vanlig digital stektermometer med summerlarm inställt på knappt 50. Försök ställa in ugnen på drygt 40 grader (temperaturen i ugnen stiger en bra stund efter att ugnstermostaten slagit ifrån).
Luckan på glänt, ventilation är viktig.
Under torkningen kommer temperaturen att pendla mellan 35 och 50 grader, lite beroende på hur ugnstermostatens till- och frånslag fungerar.
Observera att temperatur och fuktighet varierar mycket i en bakugn med lucka på glänt. Proceduren är osäker och tar lång tid om man inte bättrar på cirkulation. Jag använder en liten fläkt (från en slaktad PC) som jag ställer in i ugnen. (Finns oxå billiga lågvolts småfläktar på Clas Ohlsson).
Med fläkt går torkningen fort även under låg temperatur. Med stektermometern kan man trimma och hålla temperatur under perfekt kontroll. Men var lite tålmodig tills du lärt dig inställningslägen på spis och fått lite erfarenhet av hur mycket luckan ska stå på glänt. Kör du länge över 60 blir svampen i och för sig torr, men smakar faen.
Med denna metod får man stor kapacitet på en liten ugn samtidigt som svampen torkas varsamt.

/Lasse
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...