Har ordet smäck bytt betydelse

För mig som är 50 år har ordet ”smäck” i åtminstone 40 år betytt skräp, fuskverk eller skit. Smäck är sådant som antingen ska slängas i återvinningscontainern eller reklameras beroende på ålder.

I några inlägg tycker jag det verkar som om ”smäck” betyder något bra.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27298 skriver hsalberg (Håkan Salberg) som slutkläm ”Voila! Sitter som en smäck”

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27154&pagenumber=2 skriver olarantala (Ola Rantala) ”Teva passa mina fötter som en "smäck". Det säger ju inte att dom passar alla. Dom håller ungefär 3-4 år för mig och jag är nu inne på mitt fjärde par.

Och nu senast i en recension från 2004-09-08 på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4062
”Beställde bland annat ett par Bestard Top Mountain II (för 1600) med hjälp av den, lite orolig innan, men de sitter som en smäck”. Detta gav 5 poäng, högsta betyg.

Enligt min SAOL finns det 3 betydelser av smäck
1. smäck säck s. -en –ar slag med handflata; <prov.> bröstlapp på förkläde; <vard.> skärmmössa
2. smäck s. –et <vard.> smällande ljud; fuskverk, skräp
3. smäcka v. smäckte <vard.> slå, dänga; ljuga; smäcka ihop hastigt o. vårdslöst sätta ihop el. tillverka, hitta på

Kan någon förklara för mig om ”smäck” har ändrat betydelse från skräp till bra eller jag bara råkat få något om bakfoten.

Per Brune
 
Inge konstigt med det väl?

Antingen betyder det skräp eller så betyder det nåt annat helt i enlighet med SAOL. När man såger att nåt sitter som en smäck menar man ju att det passar (in) så bra (eller funkar bra) som en skärmmösa kan göra på huvudet.

Det är ju väldigt vanligt att ett ord har flera betydelser. Tag ordet däck; det kan ju vara såna däck som man har på hjulen, eller "golvet" på en båt.

Bildäck kan då betyda gummiringarna som bilen rullar på, eller det golv som bilar kan befinna sig på på en båt...

Jag rekommenderar Norstedts "Våra ord", som redogör för både betydelse och ursprung på många av våra ord. Den är inte smäckig på nåt vis, men den sitter som en sportmössa när man undrar över såna här vitala spörsmål!

(När man inte har en "sportmössa" har man som bekant inte en chans, vad beror det på?)
 
Men om någon hävdar att något sitter som en smäck kan man hoppas på att personen ifråga inte syftar på ett par "byxor med byxlucka" -- kolla in SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)!

(I och för sig, det kanske kan vara bra att ha ibland...)
 
smäck

smäck, numera vardaglig benämning på (skärm)mössa.
• Ursprungligen avsågs en liten snibbmössa som bars tillsammans med slöja av hovets damer vid hovsorg. Smäck är även en provinsiell benämning på en bröstlapp som döljer snörningen på ett kvinnligt livstycke eller på en tröja av 1700-talstyp.

smäck- förled
• mycket i fråga om stor volym e.d. {esmäll-}: smäckfet; smäckfull
HIST.: sedan ca 1635


smäck subst. ~et
ORDLED: smäck-et
• slarvigt hopkommen produkt av dålig kvalitet:
konstverken var signerade och inget vanligt ~
HIST.: sedan 1897; till smäcka

Slutsats: "Sitter som en smäck" är samma sak som att säga "Sitter som en keps"
 
Smäck är inom tekniskretsar benämningen på den grå studentmössa med tofs som används när saker är lite studentikosa. Den sitter oftast stenhårt på skallen då den har en väldigt hård kant vilken töjs ut (något) efter ett tags användande. Därefter har den en näst intill perfekt avgjuten passform runt bärarens egna hjässa, vilket gör att den "sitter som en smäck", helt perfekt utan att glappa det minsta.
 
Smäck betyder skräp, men jag har för mig att mössan som poliser och militärer har också kallas smäck. Den som egentligen heter båtmössa brukar i varje fall kallas något liknande, det var några år sedan jag låg i lumpen. Då avser jag den som består av två rektangulära tygstycken som är öppen längs ena långsidan..

Den vänstra från dig sett, eller tjejen om du föredrar det. Hittade ingen bättre bild nu.
http://www.marinen.mil.se/images/local/yrkesgrenarhb.jpg
 
Mössan verkar vanligast

Personligen använder jag ordet smäck både i sammansättningen sitter som en smäck i positiv betydelse om något som är bra och smäck som ersättningsord för skräp.

Om man googlar verkar sitter som en smäck vara mer frekvent.

I recensioner kanske det däremot är bättre att vara så klar som möjligt och undvika smäck och andra potentiellt tvetydiga begrepp.

Thure
 
Re: Mössan verkar vanligast

thureb; sa:
I recensioner kanske det däremot är bättre att vara så klar som möjligt och undvika smäck och andra potentiellt tvetydiga begrepp.

Det tycker jag inte behövs. För mig är båda begreppen helt solklara.

"Som en smäck" är ju ett idiom, och används mest just så.
Det andra "smäck" (alltså något som någon smäcker ihop) är ett substantiv som sällan har nån mängd.
Inte "en" eller "ett" smäck, utan bara "smäck".

I princip ser man alltså sällan meningar där inte meningens uppbyggnad berättar vad man menar. Det är ju inga nya ord något av dem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.