Låddejåkkåstugan till Nasasvagge

Jag tänkte följa södra sidan av Låddejåhkå tills den svänger av norrut. Sedan fortsätta rakt österut till Nasasvagge, igenom och ner i Guophervagge. Kanske gå upp på Mahttoajvve eller Lanjektjåhkkå. Om det är någon som gått den vägen och har tips om vad, fina toppturer, etc vore jag tacksam för all info.
 
Bra vandring

Jag gick Alkaver kapell via Nassavagge-Koupervagge till Mikka i början på aug.
Mycket vatten var det då i Kouperjokken upp mot Vattendelaren.
Räkna med att det kan vara mycket vatten.
Då var det fortfarande en hel del snö.
Veckan innan fick man vända i Rapadalen pgr av att det var mycket snö.
Man får ju alltid räkna med att söka ställen som man säkert kan ta sig över.
Lycka till!
 
Fråga och svar

chrissopoulos; sa:
Jag tänkte följa södra sidan av Låddejåhkå tills den svänger av norrut.

Precis vad jag grubblade på igår. Men jag hittade inget skrivet om sträckan så jag undrar om den är lämplig att gå: det verkar finnas blötare terräng där jåkken viker norrut. Och kanske finns det trassliga videpartier, vem vet? Men det kan ju lika gärna vara en utmärkt väg som ingen tänker på att gå för att alla vill till Staloluokta, dit man tidigare kom över Miellätnobron. Alltså: känner du till något om sträckans gångbarhet (helst ned till Alkajaure) så berätta gärna.

För två år sedan gick jag från Alkajaure via Nasavagge ner i Kuopervagge. Det var lättgånget, men N. var småblött och tråkigt (tidigt på säsongen!) så jag tältade inte där utan fortsatte ner i K., som var lättvadat med drygt knädjupt, klart och långsamt strömmande vatten. Jag vill minnas att man bör gå genom N. på höger sida, vänster verkade för brant. Några toppturer gjorde jag inte.

Lars
 
Ta höjd

Har för mig att det är ganska mkt vide och blött åtminstone i början. Skulle rekommendera att du tar höjd längs leden söderut mot Arasluokta innan du svänger österut. Skråa på nordsidan av Mattoaive(?), där är det lättgånget.
 
Någon som varit där?

Kul att frågan jag tänkte ställa redan har varit uppe, synd att det inte fanns så mycket till svar... Inför sommarens vandring har jag planer på att vika av från Padjelantaleden och ta mig runt/över Mahttoajvve till Nasasvagge och vidare in Sarek. Är det någon som har gått sträckan och vet mer? Ser lovande ut på kartan...
 
Lättvandrat till Sarek!

Kom hem välbehållen från vår första vandring i Sarek för drygt två veckor sedan och för den som är intresserad kan jag nu själv svara på frågan ovan.

(Hela vandringen finns på http://www.folder.nu/sarek/.)

Det går utmärkt att skråa längs med Mahttoajvves nordsida, vi höll oss på cirka 800 möh, och sedan vandra mitt över den namnlösa dalen öster om Mahttoajvve. Lite sicksackande mellan kärr och stundtals klafsigt, men så regnade det också. I dalen är det bara att sikta på den låga toppen Unna Båravarasj (842 möh), gå förbi strax norr om denna och sedan följa Alep Nasasjågåsj upp i Nasasvagge och vidare ner i Guohpervagge. Mestadels gräs eller lågt ris hela vägen. Vet ej om det var ovanligt lite vatten i området i år, men vi behövde i vilket fall aldrig vada eller gå igenom alltför blöta kärr.
 
Om att gå Låddejåkkåstugan - Sarek

För ett par år sen gick jag från Álggavágge, via Lánjekbuollda, till Låddejåkkåstugan. Som vanligt hade jag med mig vegetationskartan, och på just den här sträckan hade jag särskilt stor nytta av den. Det är framför allt sträckan S Låddejåhkå, dvs. mellan nationalparksgränsen och Låddejåkkåstugan, som underlättas av en karta som inte censurerar alla kärr och videsnår. På vegetationskartan framgår att det finns en ganska rak och torr väg på varierande avstånd, oftast < 1 km, från Låddejåhkå. Det tog sin tid att gå där, men hela sträckan, särskilt den inom Sareks nationalpark, var ganska lättvandrad, härlig och öde. Att som Erik Hedman istället hålla ordentligt med höjd på N sidan av Máhttoajvve låter som en väldigt bra idé, särskilt om man inte har med sig vegetationskartan eller om det är ovanligt blött i markerna. Jag gick över Unna Båravárásj 842, en fin liten orösad topp, och däromkring är det mycket lättvandrat. Att bestiga Lánjektjåhkkå 1840 från V är osedvanligt enkelt och mycket givande, men för att komma över Gáinájjågåsj kan man behöva ta sig 0,3 km från Miellädno. Mitt på Lánjekbuollda, där höjdkurvorna glesar ut, mittemot Dáktejågåsj, finns också ett blött och snårigt avsnitt för de som inte går via Násasvágge.
 
Vegetationskartan

"Vegetationskarta över de svenska fjällen" finns i 22 olika blad, och täcker hela fjällkedjan. De är i samma skala som fjällkartorna, dvs. 1:100 000, och är för mig ett oumbärligt hjälpmedel vid fjällvandring, både hemma, när det gäller planering av rutten och tältplatserna, och i ute i terrängen. Men då går jag i och för sig sällan på markerad led, och så är orientering ett av mina stora intressen. Jag har köpt alla mina blad på Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm, och har tyvärr aldrig sett dem någon annanstans. De har alla rätt så många år på nacken nu, och är ritade av Naturgeografiska institutionen på Stockholms universitet på uppdrag av Naturvårdsverket. De är inte särskilt hållbara, och är väl kanske inte tänkta att användas ute i naturen, men jag tycker att de är välritade, och vegetationstyperna är utomordentligt väl klassificerade. Bara att kunna se var det är blockmark och var det finns vegetation kan vara en stor hjälp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.