... Friluftskartans täckning av skärgården på Lantmäteriets hemsida
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html. Sök på något önamn och välj sedan Vägkartan som är i skala 1:100000. Kartskalan gör att små öar mindre än cirka 50 meter inte visas, inte heller grund eller annan marin information (fast farleder och några djupsiffror fann jag t.ex. i Göteborgs skärgård). Friluftskartan tycks ha tagit över Vägkartans databas rakt av. Sedan har man omvandlat karttecknen till tecken som kan visas i Garmins skärmar. Man har nog inte riktigt lyckats i överföringen, vilket framgår av flera trådar i vår i det här forumet. Men om man väljer en lämplig zoomnivå kan man få en godtagbar bild av terrängen. Om du mailar mig kan du få titta på en fil av skärgården i Friluftskartan (du får ladda med Sendmap). Bluechartsjökort har jag inte, men de ger enligt vad jag förstår i princip samma visning som papperssjökorten (samma bladindelning är det också). Och de har ju få och ofta föråldrade uppgifter om hur det ser ut på land. På Garmins svenska hemsida finns några skärmdumpar (från en dyrare kartplotter i färg), hur de ser ut i svartvitt i en Legend/Vista vet jag inte.