Tälta i Koupervagge?

Hej,

har börjat planera den årliga fjällturen och tänkte innefatta jojoleden söderifrån. Tänkte gå från Nikka över högplatån och ner till Tarfala och sedan jojoleden. Då blir det ungefär lagom med tältnatt nummer 2 i Koupervagge. Vad jag hittat hittils så är Kaskasavagge fint att tälta i men dit blir det lite mastigt att hinna. Koupervagge verkar de flesta avråda ifrån (bara sten förutom all sten).

Har någon några åsikter om detta? Är Koupervagge den absolut noll-stjärniga tältdalen om man går jojoleden?

När jag ändå är här, på min karta (2003) går leden öster om sjön 1193 i Koupervagge. Jag läste en reseskildring där det rekommenderades att gå väster om sjön och vada jokken där. Åsikt om detta någon?

Ha dé!
Peter
 
pal2; sa:
Då blir det ungefär lagom med tältnatt nummer 2 i Koupervagge. Vad jag hittat hittils så är Kaskasavagge fint att tälta i men dit blir det lite mastigt att hinna. Koupervagge verkar de flesta avråda ifrån (bara sten förutom all sten).

Jag läste en reseskildring där det rekommenderades att gå väster om sjön och vada jokken där.

Jag passerade för ett antal år sedan. Och det finns några mossplättar vid sjön där man nog kan trycka in ett tält. Men om det är risigt väder,som det var när jag gick förbi, så var det dyngsurt i mossan och lockade inte riktigt till en natt. Någon komfort är inte att räkna med.

Väster om sjön går jåkken under stenen och vad lär det inte vara tal om. Jag gick från Sälka in i Kuopervagge till Tarfala och då höll man norr om jokken ändå tills den försvann under stenarna. Enligt kartan och Grundsten skulle man ha vadat någonstans vid sammanflödet av de två jokkarna, men det var inget vidare val vid detta tillfälle.

Räkna dock med mycket storblockig sten.
 
En bit upp på sluttningen

Hej!

Håller med om att mossplättarna nere vid sjön verkar vattensjuka. Dessutom känns dom otäckt nära Kaskasatjåkkos/-paktes västbrant, där jag hörde och såg flera ras en gång när jag passerade.

En bit upp i sluttningen mot passet till Kaskasavagge hittade vi en röjd plätt, lagom för ett tält. Visserligen var det hårt som en gårdsplan, men det var slätt och fint. Det var lätt att hitta, när man kom den "naturliga" leden från Kaskasavagge. Kanske inte lika lätt när man kommer från annat håll.

God tur!
Bert
 
pal2; sa:
Har någon några åsikter om detta? Är Koupervagge den absolut noll-stjärniga tältdalen om man går jojoleden?
Njae, så illa är det inte, men så mycket mer än en stjärna blir det nog inte. Jag hittade en rätt OK plätt för mitt Nammatj 2 GT när jag tältade där 1997 men jag kan tyvärr inte beskriva platsen närmare. Jag är ganska säker på att jag gick öster om sjön men bägge alternativen är möjliga.
 
Leta lite!

När jag 1998 gick runt Keb så tältade vi söder om sjön näst längst in i dalen. Letar man lite så hittar man säkert något ställe där någon rensat bort lite sten. Vi hittade en plats som utan större problem rymde en tältkåta (top5) efter att vi knuffat undan ett par stenar till. Någon vänlig person hade till och med märkt ut platsen med ett röse. Se bilden. (i bakgrunden syns passet mellan Kaskavagge och Koupervagge)

bild16.jpg


Beträffande "vadning" så var det inga problem att ta sig torrskodd över utloppet väster om innersta sjön. Jåkken rinner genom ett stenröse där så det är bara att kliva från sten till sten.

Läs mer om trakten och vår vandring på vår hemsida http://fjallen.nygardh.net under rubriken "Kebnekaise 1998"

Lycka till med vandringen! MVH ///Claes
 
Jag gick Jo-Joleden förra sommaren (norrifrån) och tältade en natt vid "1193-sjön". Jag tror att det var just vid östra kanten. 3-4 tält fick med god vilja plats där och det var inte alltför blött (i mitten av augusti). Jag har för mej att jag fick använda en del stenar för att förankra tältpinnar/linor. Jag såg ett par tält en bit norr om sjön så det bör ju finnas platser på sluttningen där också. När jag kom ner från passet gick jag först något åt sydväst och över bäcken, mest för att leta efter tältplats. Hittade dock inget bra ställe och jag tror att det är bättre (och snabbare) att gå norr om sjön.
 
Tältplats

Gick igenom där i fjol. Då hittade vi en tältplats på den södra sidan av sjön några hundra meter från stranden. För dig kanske det blir att gå en omväg men men in liten bit åt väster (ca halva sjön kanske) finns ett stor stenblock . Precis där brevid fanns det en röjdplats när vi fick i vårt AKKA-tält.
 
fint!

pal2; sa:
Hej,


Har någon några åsikter om detta? Är Koupervagge den absolut noll-stjärniga tältdalen om man går jojoleden?



Ha dé!
Peter

Det finns som du redan har sett några plättar här och där som är röjda och som fungerar bra att tälta på.

Jag anser att en tältnatt i Koupervagge är en helt enorm upplevelse som du inte får missa, du/ni ligger i en riktigt högalpin gryta med utsikt rakt upp i de svarta stupen under Kaskasatjåkkå. Det finns inte många ställen i fjällen som slår detta. Det skulle i så fall vara en tältnatt någonstans ovanför d v s vid Svarta Sjön.

mvh,

/J
 
Tackar! :)

Tack för alla svaren, tack till Herr Nygårdh för fotot (läste på din ytterst trevlig hemsida att du tältat där, du var uppenbarligen inte den enda!). Det verkar som om en tältnatt i Koupervagge knappast kommer in på pallplats över mina sämsta tältnätter!

Tack ännu en gång!
Peter Palágyi

ps. snyft å fy Herr Nygårdh för att bränna in Baggers vandringsdikt på vandringsstaven din. :) Precis vad jag hade tänkt! Får väl leta upp nåt tänkvärt av Konfucius... ds.
 
Ett foto till

Vy ut mot Tjäktavagge. Vi kom från Kaskasvagge och slog läger vid den innersta sjön: kanske 30m nordväst om/vinkelrät mot själva utloppet, 10m från strandkanten? Där hittade vi ett ställe som redan var renplockat från småsten - torrt och platt och storslagen omgivning! :)

koupervagge.jpg


Trevlig tur!

/ Fredrik
 
Re: Tackar! :)

pal2; sa:
ps. snyft å fy Herr Nygårdh för att bränna in Baggers vandringsdikt på vandringsstaven din. :) Precis vad jag hade tänkt! Får väl leta upp nåt tänkvärt av Konfucius... ds.
Sorry! jag visste inte att du hade detta i tankarna, isåfall hade jag låtit bli ;) (Det var bara 15 år sedan jag brände in den)
Kul att du tyckte om vår hemsida! meningen med den är ju naturligtvis bl.a. att hjälpa andra vandrare.
Jag var in och tog en titt på din fina hemsida också, cool! Ska snarast lägga in en länk till den på vår sida.
Jag såg att vi råkat ut för samma ösregniga Sarek, hösten 2001. Om du hade lyckats tagit dig igenom Pastavagge och fortsatt enligt din planering hade vi antagligen mötts, jag gick från Akka den 1/9 och ner samma väg som du tänkte gå ut via Mikkastugan.

Återigen lycka till med vandringen! :)
MVH ///Claes, http://fjallen.nygardh.net
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.