"Tillverkare varnar för ombyggda fältkök"

I artikeln här på utsidan http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/702.htm
skriver man att "En felaktigt använd brännare alstrar snabbt farliga nivåer av såväl koloxid som direkt livsfarlig koldioxid"

Jag skall inte ifrågasätta riskerna med att mixtra med köken, men den meningen får mig att reagera.

Koloxiden är verkligen direkt livsfarlig (kemikalieinspektionens gränsvärde är 40 mg/m3), och bildas om brännaren får för lite syre. Detta är säkert en risk som ökar om en brännare som är avsedd att användas fristående monteras in i ett trangiavindskydd.

Men i artikeln låter det som om koldioxiden är den stora faran. Koldioxid är visserligen inte nyttig, men motsvarande gränsvärde är 9000 mg/m3.
Framför allt är mängden koldioxid som bildas direkt propotionerlig mot mängden förbrukat bränsle. Om brännaren står för sig själv eller i ett hemmagjort vindskydd kan knappast spela någon roll.

Faran här är att överhuvudtaget köra ett kök i tältet, utan att ha tillräcklig ventilation.
 
Håller man sig till spritkök med små volymer bränsle så lär ju riskerna också vara små. Dessutom påpekas alltid riskerna noga, i detta fall kan det mycket väl rinna ut alkohol som kan fatta eld, men det är ju inget problem.
 
Vi är väl alla olika riskbenägna, men att använda ett colaburkskök i ett tält är väl kanske något man gör bara om man struntar i allt från kolosförgiftning, tältbrand till utspilld mat på tältgolvet...

Poängen är möjligen att varna igen för den direkt giftiga kolmonoxiden, den är ju en stor fara i alla möjliga sammanhang, inte minst i båtar.
 
Kolmonooxid är livsfarligt.

Jag har tidigare i flera trådar skrivit om riskerna med den lömska gasen kolmonooxid som varken luktar eller leder till ökad ventilation hos den som är på väg att kvävas.

Blå låga på sprit eller fotogenkök är mindre farligt än gul låga. Detta för att gul låga indikerar ofullständig förbränning vilket alstrar kolmonooxid.

Snöka är generellt farligare än tält pga sämre ventilation. Att köra kök i absid borde vara mindre farligt än i innertält.
Brandrisken måste naturligtvis alltid beaktas.

Vid bränder i byggnader så förorsakar kolmonooxiden fler dödsfall än rena brännskador eller andra rökgaser.

Stadsgas liksom avgaser från motorfordon (speciellt sådana utan katalysator) innehåller livsfarliga halter av kolmonooxid.

Gasol och andra gaser som används i campingkök borde erbjuda mindre risker just med kolmonooxid då de oftast förbränns relativt effektivt förutsatt adekvat syretillförsel, men gasol är en tung gas som kan samlas t ex nere i båtar vid läckage och ge kvävning och explosionsrisker.

Avsnitter om att koldioxid skulle vara livsfarligt är naturligtvis ett skrivfel i detta sammanhang.

För höga halter av koldioxid i blodet innebär i och för sig en sömnmedelseffekt och kan leda till medvetslöshet och död.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-04-23 kl 11:03]
 
Tragisk dødsfald under natfiskeri:
http://www.carphunters.suite.dk/

Frågan är hur farligt det är att använda sitt gaskök eller en gaslampa i tältet? Jag brukar se till att det är väl ventilerat när jag lagar mat i absiden, så då är jag inte orolig.

Ett allvarligare problem är i sk. fisketält eller bivvies. Dessa är ofta byggda som en kupol med enda utgången och ventilationsmöjligheten framåt vid plastdörren. Frågan är om man vågar använda sin gaslampa i ett sådant utan risk för att dö?

Vågar ni laga mat i absiden?
 
Ibland kan jag tycka att vissa här verkar ta lite för stora risker och saknar respekt för till exempel gas. Själv har jag ruggit stor respekt för gas. Jag köpte ett MSR pocketstove igår som jag testade idag på balkongen. Mitt intryck var att man måste vara riktigt försiktig om det skall vara säkert. Nu handlar det nog om ovana vid lite mer instabila kök men ändå. Det är när man förlorar respekten som det ofta går åt helvete.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Ibland kan jag tycka att vissa här verkar ta lite för stora risker och saknar respekt för till exempel gas. Själv har jag ruggit stor respekt för gas. Jag köpte ett MSR pocketstove igår som jag testade idag på balkongen. Mitt intryck var att man måste vara riktigt försiktig om det skall vara säkert. Nu handlar det nog om ovana vid lite mer instabila kök men ändå. Det är när man förlorar respekten som det ofta går åt helvete.

Skulle aldrig falla mig in att testa ett friluftskök inomhus oavsett om det är ett trangia, gasol eller bensinkök. Sunda förnuftet säger väl att man testar det ute första gången eller efter det att man gjort något med det. Och även om jag använt ett kök hundratals gånger tänder jag det inte inomhus annat än om jag verkligen måste.

Har aldrig tältat på vintern ännu (blir nästa vinter) men om/när jag gör det kommer jag att ta mig omaket att gå ut när jag skall använda köket.
 
avslutad210712; sa:
Skulle aldrig falla mig in att testa ett friluftskök inomhus oavsett om det är ett trangia, gasol eller bensinkök. Sunda förnuftet säger väl att man testar det ute första gången eller efter det att man gjort något med det. Och även om jag använt ett kök hundratals gånger tänder jag det inte inomhus annat än om jag verkligen måste.

Har aldrig tältat på vintern ännu (blir nästa vinter) men om/när jag gör det kommer jag att ta mig omaket att gå ut när jag skall använda köket.

I absiden kan jag tänka mig att använda köket men helst har jag nog det utanför tältet. Att köra det i innertältet är för mig helt fråmmande.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
avslutad210712; sa:
Skulle aldrig falla mig in att testa ett friluftskök inomhus oavsett om det är ett trangia, gasol eller bensinkök. Sunda förnuftet säger väl att man testar det ute första gången eller efter det att man gjort något med det. Och även om jag använt ett kök hundratals gånger tänder jag det inte inomhus annat än om jag verkligen måste.

Har aldrig tältat på vintern ännu (blir nästa vinter) men om/när jag gör det kommer jag att ta mig omaket att gå ut när jag skall använda köket.

I absiden kan jag tänka mig att använda köket men helst har jag nog det utanför tältet. Att köra det i innertältet är för mig helt fråmmande.

Valde ett kupoltält med den bristen som finns i absidstorlek så i mitt fall är det bara att hoppa ut *L*
 
Artikeln borde skrivas om.

Läste först nu igenom artikeln: http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/702.htm

Tyvärr så innehåller den två helt felaktiga meningar:

Koloxiden avger tydlig lukt, orsakar huvudvärk och illamående. Koldioxiden däremot kan bli direkt livsfarlig eftersom den inte avger någon lukt.

Varken kolmonooxid eller koldioxid avger någon lukt. Båda kan ge huvudvärk och illmående vilket även gäller för andra luktande rökgaser. Huvudbudskapet att en brännare med för hög effekt i ett Trangia kan leda till oönskade effekter som smält aluminium och ofullständig förbränning med kolmonooxidförgiftning är emmelertid riktigt.

Skickar detta till Utsidans redaktion.

Hälsningar Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.