Vita älgar

ska flytta till värmland nu i sommar! Undrar om någon där ute har stött på en albinoälg? skulle vara intressant och höra!
tja!
 
Jo da

För många år sedan såg jag vit Älg mellan Arvika och Jössefors.

Den var inte helt vit utan hade en mörk fläck.
 
För några år sedan talades det mycket om de vita älgarna i Arvika. Nu har jag inte hört något på ett tag, kanske har de gått åt i jakten eller så är de så vanliga att ingen bryr sig längre.

Vad jag har hört så är de vita älgarna inte albino utan har bara ett annat genetiskt anlag. Parar de sig med bruna älgar blir kalvarna fläckiga. Ungefär som vita och bruna kor.

Hos de flesta djurarter brukar ju inte albions klara sig speciellt bra, har för mig att de brukar ha andra sjukdomar också, bland annat ögonproblem. De vita älgarna runt Arvika verkade dock leva och må väl när det talades om dem, så jag tror inte de är albinos.
 
Under en vandring genom Tiomilaskogen i början av november förra året stötte vi på två jägare som skjutit en vit älg. Blev lite förvånad då jag hört att jägare anser det förknippat med otur att skjuta vita älgar och att de brukar låta dem vara. Men dessa jägare tyckte vita älgar var en onaturlig styggelse och att de borde skjutas av för att få bort albinogenen (eller den gen som saknas).

Raskesven
 
trodde att!!

trodde dom var fridlysta för jakt. Är själv jägare, skulle då inte få för mig att skjuta bort ett sånt ovanligt exemplar. Älgjakt har egentligen aldrig intresserat mig.
 
Naturen selekterar bort 99.9 av alla UDDA exemplar, medan människan spelar natur och selekterar för udda egenskaper. vita älgar har säkert en framtid, under nästa istid.
 
Köla

Jag har sett vit älg två gånger, en på Knöstad (mellan Arvika o Säffle) och en i Karlstad. Ungefär tio år sedan...
Det sägs att det ska finnas mest antal vita älgar runt Köla. De har aldrig varit fridlysta, men mer "heliga" för jägare har sällan skjutit vita älgar.
Men ibland kan de bli lite mer vanliga i Värmland!
Och varför spara ett djur med en egentligen felaktig gen och istället skjuta de vanliga?
Men visst är de roliga att se!
 
Joones; sa:
Hur kan man avgöra vilka gener som är felaktiga och vilka som är rätt.

En nutation som ger avvikande färg är ju normalt "felaktig" aftersom det djuret blir lättare att upptäcka för predatorer. Eftersom älgen bara har människan som predator (förutom de få ställen det finns vargar) och männsikan uppenbart selekter för alla udda egenskaper, så är det uppenbarligen ingen negativ mutation i älgens perspektiv. Om det nu inte är så att denna mutation också påverkar andra egenskaper hos älgen.
 
jag håller med

alla är vi olika i vår herres hage. Tycker om kommentaren om vem som avgör vilken gen som är rätt eller fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Isback Vems vita päls? Vilda djur 6
Avslmedl Vita dovhjortar Vilda djur 3
Mediafotograf Älgar i sthlm Vilda djur 5
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.