en hundfråga

jag har en förhoppningsvis enkel fråga, vi vilken ålder kan man ha med en labrador till fjällen. Plannerade promenader blir kanske 3 mil per dag. plannerat att gå upp på kebnekaise, obs sommar tid.
 
Ett år!

cancerman; sa:
jag har en förhoppningsvis enkel fråga, vi vilken ålder kan man ha med en labrador till fjällen. Plannerade promenader blir kanske 3 mil per dag. plannerat att gå upp på kebnekaise, obs sommar tid.

Det enkla svaret är att man bör vänta med dom roligaste äventyren tills hunden uppnåt ett års ålder. Men det är ju klart att om det bara rör sig om en eller två dagar så klarar nog även en lite yngre hund av turerna. Vid en topptur med vovve så bör du ta med tassockor, det är mest bara stenskravel hela vägen upp och det sliter rätt fint på både trampdynor och klor.

/Jesper
 
kebnekaise med hund

Jag gick upp på kebnekaise i somras med min hund, en curly coated retriver-hane på 3 år. Stenskravlet tog hårt på tassarna, och trots tasskydd (som satt jättedåligt och nästan bara gjorde saken värre) blödde han på alla tassar när vi kom ner igen. En liten varning bara... Jag kommer hålla mig till dalar och mjuka berg nästa gång jag tar med honom...

Hälsningar/ Anna
 
Keb med hund?

Var på keb i september och träffade en med hund där. Han gick med oss upp på toppen. Jag tyckte riktigt synd om hunden för när vi kom upp blödde han om trampdynorna. Kanon att ha hunden med upp till fjällen men inte riktigt på en sån klättring. Det ska jag inte utsätta min nya berner hane för iallafall.
 
så sant så, minst 1 åring - urinvägsrisker.

Sliten valp utvecklar snabbt urinvägsproblem vid överansträngning. De ska inte röra sig många kilometrar som småttingar..sova ofta, och matas.
Kortturer som bebisar ska ha..
Definitivt inte bära klövjesäckar i vikt.

Se upp med ystra unghundar i klippbranter och stup. Kopplas !
Stereoseendet är inte det uppmärksammaste och en hund i nerförsklättring är en fallrisk.. räkna med det. Finns inga klor och tassar som är anpassade för sånt, hos hunddjur..
Lär hunden att 'Gå Bakom', tidigt i livet.. vid transport. Och 'Fot'.

Se upp med vilda renjakter i Kebne..
 
Jag har gått t ex Riksgränsen-Unna Allakas , Unna vistas vagge och Mårma på samma tur med min schäfer utan problem. En hel del stenskravel i alla fall. Han hade ingen packning. Vet inte om det spelar någon större roll?
 
keb med hund

Hej, hej!

Var uppe på keb i somras med en springer spanieltik på 5 år. Det gick bra trots stenskravlet: inga blödande trampdynor eller klor. Mitt tips är att träna hundens tassar i god tid innan, tex genom att cykla med den på asfalt eller låta den springa mycket på hård mark. Dessutom är tassalva ett hett tips! Jag använde "jagalätt" morgon och kväll på tassarna och det gick som sagt bra (använde ej tasskydd).
På turen upp på Keb hade jag sele på hunden för att kunna fånga upp henne om hon skulle snubbla ner någonstans och det kändes tryggt. Hon verkade pigg och glad hela vägen, förutom när vi stannade i toppstugan där hon frös som sjutton. Har dock aldrig sett henne gladare än när vi kom ner till lägret på kvällen, trots en hel dags vandrig sprang hon runt och gjorde krumsprång en lång stund!

Angående hundens ålder har jag erfarenhet av när jag vandrade med ett gäng kompisar förra våren i Fulufjället. Med på turen var en goldenvalp på ca 9 mån och hon blev TRÖTT trots att vi bara gick ett par dagar och väldigt korta bitar (som mest 10 km en dag). Hon var ändå pigg och "vältränad" och orkade leka i timtal hemma. Det säger väl lite om hur tungt det är för hundar att vandra...
/Åsa och hundarna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.