Brännvin

"Långfärd på is - Kirurgiska och medicinska aspekter" damp ner i lådan tillsammans med inbetalningskortet för medlemsavgift till SSSK. Under "Ledarens praktiska och mentala utrustning" listas

"- Brännvin, en slurk som ger avslappning och förbättrar den smärtstillande effekten"

Jag är nykterist och ställer mig mycket tveksam. Skall jag tvinga sprit i mina skadade deltagare? Vad finns för alternativ? Hur nödvändigt är det? Är det menat som ett skämt?
 
Alkohol smärtlindring och fysisk ansträngning i kyla

Hej.

Den som skrivit foldern är Lars Thulin pensionerad kirurg i Kristianstad. Jag tycker att foldern som helhet är bra och har bidragit med en del tips som Lars tagit till sig i den aktuella versionen. Jag har också sett till att foldern kommer ut till alla SSSKs medlemmar. De flesta andra långfärsskridskoklubbar har också beställt exemplar. Texten finns tillgänglig för alla som pdf-fil på http://www.sssk.se/skador/

Att jag inte håller med om allt i foldern ser jag inte som något större problem. Olika uppfattningar om utrustning och innehållet i en sjukvårdspåse etc kommer alltid att finnas.

Jag ser hur som helst precis som Krister ingen bra anledning att ta med alkohol på mina skridskoturer.

Alkohol har många olika effekter och i mindre doser typ 1-2 cl starksprit så kan i vissa fall en viss välbehagskänsla infinna sig då alkoholen vidgar blodkärlen i huden så att huden blir varmare. Detta leder emellertid till att avkylningen går snabbare om huden är kall t ex efter en plurrning.

Den effekt som Lars är ute efter är potentieringen av den smärtstillande effekten av acetylsalicylsyra som han också tycker att en ledare bör medföra.
Jag föredrar i stället att komplettera paracetamol (säljs bl a som Panodil och Alvedon) med en starkare (receptbelagd) värktablett i min sjukvårdspåse.

En mycket farlig effekt av alkohol i friluftssammanhang har jag skrivit om tidigare här på Utsidan. Levern prioriterar att bryta ned alkohol framför andra bränslen, och när levern bryter ned alkohol så försummas en annan av leverns livsviktiga uppgifter, nämligen att utsöndra glukos till blodet. I en situation när man jobbat en hel dag så börjar kroppens depåer av kolhydrater att sina. Hjärnan har inga egna depåer av kolhydrater och är beroende av att levern utsöndrar glukos till blodet för att hjärnan skall fungera. Om en person som är trött i friluftssammanhang tar till alkohol i stället för sockerinnehållande dryck så kan vederbörande drabbas av akut sockerbrist vilket kan leda till förlust av omdömmet och i värsta fall ett tillstånd av apati gränsande till medvetslöshet.

Den risken torde dock vara liten om mängden alkohol begränsar sig till en eller två cl.

Hälsningar Thure (ordförande i SSSK och lungläkare med ett förflutet som fysiolog)
 
Lite tufft eller?

Thure,

jag tolkar ditt svar som att SSSKs officiella policy är att det är okej att ge en skadad person sprit?

Man tar sig för pannan.
 
Re: Lite tufft eller?

hakan_l_borg; sa:
jag tolkar ditt svar som att SSSKs officiella policy är att det är okej att ge en skadad person sprit?

Då tolkar du honom annorlunda än vad jag gör.

Han skriver att det är ok att förstärka effekten av acetylsalicylsyra med 1-2 cl alkohol. En så liten mängd påverkar knappast kroppen mer än vad en större dos acetylsalicylsyra skulle göra. Det är få läkemedel som INTE har några negativa biverkningar, att se alkohol som ett läkemedel är väl inte så konstigt? T.o.m. hasch används ju som läkemedel. Man måste ju sätta det hela i ett sammanhang och se till mängden. Det är ju ingen som talat om att ha med sig ett helrör att fira plurret med, det som nämns är att man kan förstärka effekten av acetylsalicylsyra med en liten mängd alkohol.
 
Funderar ..

.. hur många gånger har jag fått alkohol för att förstärka effekten av värktabletter när jag besökt akuten? Näe, jag kommer inte på nått enda tillfälle. Sorry.

Däremot så läste jag många böcker om Bill och Ben, snabbaste revolvermännen i Vilda Västern, som ung. I böckerna brukade de ofta ta sig ett rejält järn innan de grävde ur kulorna ur axlar och annat. Men det var ju ren fiktion det.
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-09-11 kl 14:18]
 
Viss skillnad mellan sjukhus och sjö

hakan_l_borg; sa:
.. hur många gånger har jag fått alkohol för att förstärka effekten av värktabletter när jag besökt akuten? Näe, jag kommer inte på nått enda tillfälle.

Hur många gånger har du fått en Panodil på akuten?
"Vi ska operera din blindtarm; här, ta 58 Ipren".
Vill man på ett sjukhus ge stark smärtstillande saker behöver man ju inte förlita sig till vad ens kompis har i ryggan. Det brukar finnas riktig sjukvårdsutrustning på sjukhus.

hakan_l_borg; sa:
I böckerna brukade de ofta ta sig ett rejält järn innan de grävde ur kulorna ur axlar och annat. Men det var ju ren fiktion det.

Alkohol är förmodligen det smärtstillande medel som har använts mest genom historien. Andra kemikalier är moderna påfund.
 
Re: Viss skillnad mellan sjukhus och sjö

Min enda kommentar är att jag tycker det är korkat av SSSK att rekommendera sprit till personer som råkat ut för olyckor. Och i detta fallet så tror jag nog att alla seriösa aktörer på området håller med, till exempel Livräddningssällskapet och Röda Korset. Röda Korset tror jag för övrigt har bättre kompendier om vad en lekman bör och framförallt inte bör göra vid första hjälpensituationer.

Kom att tänka på den gamla devisen:

"Har man inte flytväst på sjön måste man vara korkad!" *s* -- ja, vet inte vad den hade med det hela att göra men den är ju så rolig!
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-09-11 kl 15:06]
 
Re: Re: Viss skillnad mellan sjukhus och sjö

hakan_l_borg (håkan borg) skrev:
Min enda kommentar är att jag tycker det är korkat av SSSK att rekommendera sprit till personer som råkat ut för olyckor.

Jo, det är klart att det kan vara farligt och olämpligt. Å andra sidan är det ju olämpligt att SSSK rekommenderar folk att ge sig ut på sjöisar om vintern. :)

"Har man inte flytväst på sjön måste man vara korkad!" *s* -- ja, vet inte vad den hade med det hela att göra men den är ju så rolig!

Hehe... jag kommer att tänka på vad hovets arroganta presstalesman Tarras-Wahlberg kläckte ur sig när kungen stajlade omkring i sin stora motorbåt utan flytväst:
"Kungen har så mycket sjövett att han klarar situationen ändå".

Han har så mycket sjövett att vanligt sjövett inte gäller för honom? Eller flyter han på sitt sjövett om han faller överbord vid en olycka? Då tror jag mer på korkskalleteorin.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.