Vikt nörd

Jag känner på mig att det sitter någon och ruvar på en hemlighet som jag vill känna till.

Om man tittar i Trangias hemsida så kan man hitta vikten på alla kök och på Titan grytorna.

Men vad väger al grytorna och durosal ? Helt säker på att någon sitter och ruvar på dessa siffror.

Men till saken hur mycket vinner man på att lägga ned nästan 1000 kr på titangrytor i vikt? När man håller i de i affären känns de helt underbart lätta.

Jonny
 
Räkna

I brist på våg, så är det bara att räkna
Det står rätt många viktuppgifter, så ställ upp ett ekvationssystem det blir säkert överbestämt, och börja räkna ut vad varje del väger. Nivå på matematikkunskaper, troligen åk7 i grundskolan.

Per Brune
 
Good luck

Brune; sa:
I brist på våg, så är det bara att räkna
Det står rätt många viktuppgifter, så ställ upp ett ekvationssystem det blir säkert överbestämt, och börja räkna ut vad varje del väger. Nivå på matematikkunskaper, troligen åk7 i grundskolan.

Per Brune
Vilken nivå på matematikkunskaper krävs det för att veta att ett ekvationssystem med 2 ekvationer och 6 okända, alternativt 3 ekvationer och 9 okända, inte går att lösa?;) 0,9 l kaffepannan i alu väger i alla fall 190 g.
 
Densisteteerna är: Fe 7.86 Ti 4.51 och Al 2.7 .Sedan är inte godstjockleken exakt lika men man får ett rimlig uppfattning i alla fall. Sedan vet jag inte hur bra titan leder värme?
 
Rubriken?

Om du är en viktnörd så är Tranglia för tungt oavsett kastrullernas tillverkningsmatrial!
Viktnördar har bara en kastrull med sig och lättaste kök och vindskydd. Tranglia Mini i al är mera för viktnördar om du undantar bränslevikten! Svea är ett gammalt val för alla 4 årstiderna, kör du bara vår till höst funkar ett lätt gasolkök. Regeln är enkel ju lättare ju dyrare! Eftersom både kök, vindskydd, tändare och bränsle behövs för att något skall bli varmt så titta på den totalen. (Så det blir ingen Zippotändare att tända med utan en lätt minigas!) Globetrotters utmärkta katalog har vikter på allt! Sök där. Summeringen klarar du säkert av. Frågan är bara om frågan från början var så smart ihopkommen.... gramjakten fortsätter.

Go lättur

Johan K

PS Det går utmärkt att laga mat i kärl titan även om detbränner vid lätt. I ett kök finns det gjutjärnspannor och kärl samt aluminiumstekpannor!

[Ändrat av johankse 2003-05-23 kl 08:00]
 
Om du tittar på Kurts siffror så ser du att titan faktiskt är nästan dubbelt så tungt aluminium. Fördelen är att det är hårdare så det brukar gå att göra tunnare gods, men viktvinsten är inte alltid så stor (en trangiagryta i aluminium har väl en godstjocklek på 0,7 mm eller nåt sånt).

Om vi t.ex. tittar på tältpinnar så finns det sådana i titan. Jag vill minnas att de är nåt gram lättare än såna här V-formade av aluminium, men då är pinnarna i titan gjorda av rundstång som ju alla vet hur himnla bra de är i lös jord. Nån påstod att t.o.m. såna här tältpinnar i plast är bättre än titanvarianten (om man nu inte skall dubbelanvända dem som en del i sitt lättviktskök).

Jag skulle aldrig köpa titan för enbart vikten, om däremot hållfastheten skulle vara viktig skulle jag kanske fundera på det.
 
Titan och hållfasthet.

nermander; sa:
Jag skulle aldrig köpa titan för enbart vikten, om däremot hållfastheten skulle vara viktig skulle jag kanske fundera på det.

Hmmm... är det inte ett speciellt problem med titan och hållfasthet. Typ att titandelar går tvärt av utan varning, medan vanligt stål (och kanske aluminium?) flexar mer först och signalerar "akta mig".

Inte riktigt min hemmaplan, men vad tusan. Något måste man ju göra, så att itne tråden håller sig till ämnet ;-)
 
Jag har själv inte använt titan som mtrl i mina kokkärl men jag har hört att det ur disksynpunkt är ett olämpligt mtrl, det skall tydligen sätta sig som berget i kärlen... Ni som vet, hur e det på den fronten?
 
FJS90/91; sa:
Jag har själv inte använt titan som mtrl i mina kokkärl men jag har hört att det ur disksynpunkt är ett olämpligt mtrl, det skall tydligen sätta sig som berget i kärlen... Ni som vet, hur e det på den fronten?

Har hört ungefär samma sak om titankärl....De bränner fast vatten på 30 sek.......

/P.D
 
Titan

Det finns en jätteenkel lösning på ditt problem: Kontakta Trangias kundtjänst, info finns på hemsidan. Snabbast går det om du ringer. De ger dig svar på frågan och även annat de undrar över och de brukar vara väldigt trevliga att prata med.

Jag har titankärl och panna i mitt stora Trangia. Du sparar lite vikt eftersom materialet är lättare, men framförallt för att hållfastheten är större, så kärlväggarna blir tunnare. När det gäller sprödheten, så tror jag inte det är något större problem, så länge du bara ska koka i kärlen...

När det gäller fastbränning, så har det nog inte med materialet att göra. Väggarna är helt enkelt så tunna, det därför som det lätt bränner fast. Men om du väljer titan för att spara vikt, så använder du väl bara kärlen för vattenkokning till den "riktigt" frystorkade maten (vatten i påsen-modellen).

Och då kommer givetvis frågan om varför du ska ha med Trangiat överhuvudtaget... Jag har ett SnowPeak titankök med kärl till det. Brännare, kärl och gas (1 st 110 g-tub) väger ca 300 g och är lite större än en vanlig konservburk. Utmärkt när man kör snabbfrystorkat eller en kaffe i skogen, förutsatt att du kan skapa lä, vindskydd saknas nämligen.

mvh

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.