Vad är Randonné?

Kort och gott. Vad är Randonné? Skidor vet jag att det är men vad är det för speciellt med ett par sånna?

//Andreas
 
telemark?

Är det liknande Telisar då eller är det som ett par slalomskidor? Alltså då i själva skidan. Varför är dom bra att ha på turåkningar?
 
Att gà pà tur i Alperna, Pyreneerna etc är inte detsamma som i Sverige, eftersom Sverige är ganska platt, medan ovan är väldans brant med stora höjdskillnader. Att gâ pà tur dár innebár sâlunda att man först gàr uppât, med hälen lös, och sedan àker nedât, med foten fast som i en slalomskida. Dock behöver ju tekniken inte vara typ Telemark för det.

Pà spanska kallas detta Esqui de Montaña, dvs bergsskidâkning (eller hur Señor Paracaídista?)

Mvh / Mats
 
rekommendation...

Jag börjar haja nu...så om jag ska gå på tur i våra svenska fjäll, vilken typ av skidutrustning rekommenderas till det ändamålet?
 
Utrustning

Om du åker telemark så är du redan hemma. Åker du slalom kan du skaffa ett par Diamir-bindningar och ett par stighudar och sen börja traska.
 
Vadå tur?

Bägge sorterna funkar (Randoneé och telemark).

Födelarna med R är att du kan åka brantare, du för längre steglängd, skorna är bättre att klättra med, mindre böjmotstånd skida-pjäxa. Dessutom, om du redan kan åka slalom så slipper du lära om. Inte minst så är det mer trendigt med R just nu. Nackdelen är att det är svårare att hitta begagnad utrustning.

Ska du gå tur på platten, dvs kungsleden eller likaknde, så är turskidor bättre. Med turskidor menar jag låga turpjäxor och lätta skidor som kan vallas, altså inte detsamma som moderna telemarkskidor. Men, Det finns dom som gått till sydpolen mer R utrustning, så det går ju på platten oxå.

Telemark har fördelen att det är så otroligt kul att åka, därför fortsätter jag med det. Nackdelen är att det är svårare i isig och svår teräng samt kräver mer benstyrka. Värsting T-utrustning (högsta sortens pjäxor, typ Scarpa T1) är inte kul att gå på platten med
 
Tricket att gå på platten med höga pjäxor som T1 osv. :
Gör det innan du prövar något annat... då har du inget å jämföra med och accepterar blint att det SKA vara så här tungt... :) så gör jag, samt knäpper upp "gå-spännet" på hälen.

/samme
 
Är det så man gör?

samme83; sa:
Tricket att gå på platten med höga pjäxor som T1 osv. :
Gör det innan du prövar något annat... då har du inget å jämföra med och accepterar blint att det SKA vara så här tungt... :) så gör jag, samt knäpper upp "gå-spännet" på hälen.

/samme

Aha! Synd att man han testa både läder och T2 innan det blev dags för T1. Nya T1 är verkligen TUNG att gå i, man tappar typ 2 dm på vaje steg jämfört med T2. Den gamla helsvarta T1 funkar, men varför behålla ett vinnande koncept? Jag har gått över till Garmont Squadra, lika tung att böja i tån, men med större gå-läge (skaftet går längre bak).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.