Visslande björnar?

En biologi kompis hävdar bestämt att björnar kan vissla eller i allafall skapa långa högfrekventa ljud som påminner om vissling.

Är det någon av er som vet mer om detta?
Vad använder björnarna denna förmaga till?

/Joakim
 
Hypotes

Hej

Det stämmer att det kan låta som om björnar visslar. Har själv upplevt det några gånger.
Bla en gång då jag satt och försökte locka på älg. Efter ett tag så hörde jag björn som visslade. Jag har för mig att jag har hört någon stans att det är honnan som lockar på sina ungar. Men jag är inte säker. Har hört björn utbringa fler ljud än så men tyvärr aldrig fått se någon ännu...

/Daniel
 
Hej
Skulle vara kul att höra någon som sett björnen samtidigt som den "visslat".
Jag har varit nära björn ett antal ggr men aldrig hört någon vissling.
Däremot har jag sett älg och hört vissling samtidigt.
Det har även kompisar till mig varit med om.
Känner även en av de som arbetar med att märka björnar. Jag frågade honom och han hört björn vissla. Det hade han inte. Han har nog varit i kontakt med björn några hundra ggr.
Men....jag har lärt mig efter många år i skogen att man inte ska ta något för givet när det gäller våra djur.
Så jag säger inte att inte björnen kan vissla....men..
Att sen människor hör en älg "vissla" och tror att det är en björn gör ju bara upplevelsen av att vara i naturen större för dom. Och det gör ju inget.
Men som sagt vem vet?
-Anders
 
Med tanke på att det är två som "hört" björnar vissla i samband med iaktagelse av älg så kan man ju börja undra.

En kompis sa nyligen till mig att han hade hört björn vissla när han varit barn.

Undrar om detta inte är en av de många myter som finns?

mvh
 
Drar upp frågan igen

Jag tycker att det verkar som att den inte kan vissla i den bemärklse vi menar med vissla men ett fnysande ljud verkar den kunna åstadkomma...

Så jag sticker ut hakan så fort det ryktasom björn i trakterna hör ett flertal människor visslingar....
Och naturligtvis är det björn;)

Aldrig sett en björn själv aldrig hört en men däremot hört flera konstiga visslanden och ljud i skogen....

Googlade lite och fann lite som att de som jobbar i djurparker aldrig hört det ingen ahr spelat in det känner flera duktiga björnjägare med flera hundra björnkontakter som aldrig hört det...

Skröna ???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pernissila Möten med björnar vanligare? Vilda djur 40
grodanbolle Björnar kan räkna Vilda djur 1
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
Mattias71 Björnar Vilda djur 11
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
plattfot sexhundra björnar i Dalarna? Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.