Cykel på flyget

Är det någon som har färsk erfarenhet av att ta med cykeln på flyget ut i Europa?
Bara lite kort sådär, vad ska man göra och vad ska man absolut inte göra.
 
Just åter från Charles de Gaulle

Jag har just lyckligen kommit hem från en tvåveckors cykelsemester i Frankrike. Flög Stockholm - Paris (Charles de Gaulle) med SAS, gick kanonfint.

Mina förberedelser:
- sade till vid bokningen att cykel skulle medtas
- skaffade blisterplast och tejpade fast den runt ram och bakväxel
- tog bort pedalerna (testa hemma!)
- vred styret
- tömde däcken på luft

Formellt kostar det nånstans kring 110-120 kr/överviktskilo (över de 20 kg man får ha som polletterat bagage). På utresan vägde vi noggrant så vi fick precis 2 cyklar + 3 cykelväskor = 40 kg samt 1 cykelväska och styrväskorna som handbagage. Då vägde de inte ens sakerna utan vi fick själva berätta vad det vägde! På hemvägen var vi alltså mindre noggranna och kunde utan problem pollettera alla 4 väskorna + cyklarna utan att betala extra.

Jätteschysst bemötande på båda flygplatserna!

Tänk också på att det kan vara rätt svårt att cykla ut från stora flygplatser, försök ta reda på mesta möjliga innan, helst karta över flygplatsen. Vi lyckades få fram info om att man kunde ta RER-tåg (ett slags pendeltåg) med cykel i särskild cykelavdelning i tågets ändar, dock inte stiga av i Paris city. Vi tog tåget till söderförort och cyklade därifrån.

Tillbaka kom vi in från öster till by strax intill flygplatsen och kunde åka med hotellets shuttlebuss (lite dricks till chauffören bara). Praktiskt och bekvämt!

Lycka till!
 
Töm inte luften.

Kul att din resa gick bra. Men varför tömde du luften ur däcken? Pumpade däck ger extra skydd åt hjulen.
 
SAS-personalen bestämmer

Har hört både att man ska och att man inte ska tömma ur luften ur däcken.
Men här var det SAS-personalen som sade åt oss att göra det. Antar att det har att göra med lufttryck. Kanske har inte bagageutrymmen samma säkra lufttryck som personutrymmena, vad vet jag?

I alla fall var det enklast att göra som de sade, är ju lätt att pumpa dem igen efter landning. Hellre hålla SAS-personalen glad än att börja bråka och kanske få problem med att få med cyklarna... Eller få betala övervikt för att de blivit sura på oss...
 
Re: SAS-personalen bestämmer

Allt bagage finns inne i tryckkabinen. Dessutom
är tryckskillnaden som skulle kunna uppstå om
tryckkabinen pajar mariginell om man jämför med de 3-8kg
som man normalt har i cykeldäck.

Ett exempel på att SASpersonalen är ute och cyklar här är att man inte släpper ut lufen ur däcken på landningsställen. Dessa finns utanför tryckkabinen.

Naturligtvis är det listigt att inte stöta sig med personalen, men man skulle önska att SAS hade lite större kunskaper om det dom håller på med :)
 
Har precis som Eva ovan kommit direkt från en två veckors cykling i Pyrenéerna och INGA problem att tala om gällandes cykel på flyget.

Själv använde vi på ditresan kartonger från den lokala cykelhandlaren.

På hemresan fixade vi en kartong på tågstationen i Tolouse som vi vek under cykeln. Tejpade rejält runt om så att inga delar hängde lös.

Frankrike är ett förgångsland enligt min mening... då det gäller att transportera cykel på tåg! Hur lätt som helst! Frankrike älskar cykel!!!
SJ hatar cykel!

MVH
Jmlove
 
Jag åkte med Ryanair förra sommaren från Stanstead till Skavsta. Det fanns en massa regler om hur det skulle se ut, med borttagna pedaler, kartong å luftade däck. Men när det kom till kritan visade det sej att det enda man behövde göra var att vrida styret. Cykeln kom fram utan skavanker. Ibland kan man få med sej cykeln gratis, men det beror på vilken personal man stöter på
 
Reguljärt gratis

Det brukar aldrig kosta något när man flyger reguljärt. Charter brukar kosta 400-1000:- beroende på hur långt man ska.
 
Släpp ut luft om du har hårt pumpat.

Minska med 1 bar så är du (teoretiskt) på säkra sidan.

(baggageutrymmet är inte trycksatt!)

Kylan kan också öka risken för punka.

Cykeln behöver egentligen ingen låda alls. Ta av trampor och vrid styret 90 grader.

Oftast gratis på reguljärflyg (Lufthansa är ett av undantagen).

http://www.geocities.com/tallabomba
[Ändrat av tallabomba 2002-09-14 kl 21:02]
 
Luft i landningställ

Till cykel-Henrik,det är nitrogen i flygplanens hjul och inte vanlig luft.Ett litet tips till alla som vill ha cykeln med sig på flyget.Det är oftast bättre om styret är svängt längs cykelns ram när man lastar och stuvar ett lastutrymme.Oftast på större flygplan används lastband pga. höjden upp till luckan. Cyklar blir då ett ganska svårmanövrerat kolli om inte hjul och trampor är borttagna samtidigt som det kan skada andra väskor ombord vid stuvning.Detta gäller också speciellt ryggsäckar som bör ligga i plastpåsar av samma typ som man lägger barnvagnar i.Oftast hänger och slänger packremmar,höftbälte och andra remmar till locket löst. Dessa har en tendens att följa med bandet runt och fastnar vilket kan göra att det dras sönder i onödan. Bättre att knyta ihop dessa tight eller att be om en barnvagnspåse vid incheckning.Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.