varför???

jag har läst på flera ställen om tillredning av fnöske, och överallt har jag sett att man antingen ska ha det i lut ett dygn, eller koka det i lut i några timmar. Varför gör man det? När jag testat med lite "färsk" fnöske så glöder det rätt bra med. Är det för att bevara det så att det inte torkar bort, eller ngt annat?

m
 
Jag är inte helt säker, men jag misstänker att vitsen är att man med lutet fräter bort en del av svampen och att det som blir kvar är en väldigt fin "ludd". Jag har för mig att lut fräter bra på proteiner men inte fullt så bra på cellulosa.
 
Man behandlar fnösket med lut eller saltpeter för att få ett fnöske som är lättantändligt. Det användes ju förr i världen innan tändstickorna uppfanns. Då använde man det tillsammans med flinta och eldstål. Det blir ganska små gnistor av flinta och eldstål (till skillnad från de moderna eldstålen som är betydligt mer kraftfulla). Man ville därför ha ett fnöske som börja glöda vid lilla minsta gnistträff. Kaliumet i askan (asklutlösning) hjälper till (om jag inte mins fel) och gör att fnösket lätt börjar glöda. Använder man moderna eldstål behöver man inte behandla fnösket. De har så pass kraftiga gnistor att det börjar glöda ändå.

Mvh
mattias:)
 
Nitrering

Lut eller saltpeter nitrerar fnösket, samma process som användes vid tillverkning av bommulskrut en gång i världen. Har en gång använt för mycket salpeter till fnösket (det är fusk med saltpeter, men i alla fall) med resultatet att glödden i fnösket (eller tunder som nitratbehandlat fnöske kallas) spred sig så fort att jag inte hann släppa det utan brände fingrarna.

///Claes
 
Nitrering...

Bara en besserwisser-kommentar...

Vare sig luten eller salpetern nitrerar fnösket, för det krävs salpetersyra. Däremot blir det nitrater kvar i fnösket av salpetern, som har liknande effekt.
(ask)lutens verkningssätt är helt annorlunda och har med andra saker att göra. Mitt intryck är att fnösket blir porösare, mjukare och mera lättantändligt efter lutbehandlingen(och följande bankning förstås), men precis som Mikro anmärker i första inlägget kan man faktiskt få fnöske som inte är asklutbehandlat att ta glöd/gnista ganska bra också.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...