Höjd i gps?

Är det någon som vet/testat/jämfört höjdvärdet i sin gps?
Enl. Lantmäteriet ger de flesta gps´er höjden över ellipsoiden och inte över geoiden (över havet).
Skillnaden mellan ellipsoden och geoiden är i Sverige +20 - + 40 meter...
Ifall gps visar en noggranhet på 10 meter, ger det en noggranhet av 15 meter (x1,5) i vertikalled.
Det skulle teoretikst innebära att en gps kan visa (i Sverige) fel på +55 meter...

Det spelar kanske inte så stor roll ifall man exempelvis vandrar i fjällen eller Alperna, men i "låglandet" blir ju gps-höjden helt ointressant...

På LM´s hemsida kan man beräkna geoidhöjden för känd punkt
http://www.lm.se/geodesi/geoid/swen01/swen01l.htm

/Peter
 
Intressant!

Låt se nu...
Det enklaste är ju att dra av "rikssnittet" 20m. Då får man max 25 m fel i höjd. Om man i förväg vet i vilket område man ska vara kan en generell korrektion på några meter när göras, eftersom fluktuationerna lokalt är obetydliga. Råkar man dessutom ha en karta med sig och, någon gång, veta var man befinner sig är det ju bara att "nolla" vid den punkten enligt kartans höjdangivelse(t.ex. mot en höjdangiven sjöyta). Då har man bara GPS:ens fel kvar.

Verkar svårt att hitta någon nogrannare typ av höjdmätning för hobbybruk.
 
Re: Intressant!

Hmm...
...ska man dra bort något "rikssnitt" så blir det naturligtvis 30 meter och inte 20. Han inte redigera mitt tidigare inlägg innan halvtimmen gått...
 
Lufttryck

Silva Multinavigator har ju en fördel i att man kan få höjden via lufttrycket, vilket ofta är minst lika noggrannt. Dock kräver det kalibrering av höjden varje gång man går ut, men annars funkar det rätt bra.

Jag tror att det är fler hobby GPSer som kör med lufttrycket son höjdreferens, som t.ex. Garmin Etrex Vista.

/Niklas
 
Trycket

Jodå! Lufttrycket funkar bra och är säkert "exaktare" när man väl kallibrerat... men frågan var ifall man kan lita på gps-höjden (lika mycket som man kan lita på possitionen). I Vistan kan man kallibrera höjden (den tryckberoende) mot gps-höjden. Då undrar man ifall vistan korrigerar värdet till "höjd över havet" dvs geoiden. Jag har inte haft tillfälle att test mot känd punkt... men kanske någon som har ?
 
Re: Lufttryck

Den enda förklaring jag kan komma på till att man ofta förordar barometrisk höjdmätning är att de flesta GPS:er som finns idag utvecklades innan amerikanerna tog bort störningen.

Att ha en tryckgivare i sitt instrument är naturligtvis en fördel. Utan att ha studerat handlarnas propaganda så säger min intuition att man bör få en nogrannhet av ca +-10 meter med en bra trycksensor. Problemet ligger i att tryckförändringen vid väderomslag kan gå mycket fort och det är sedan helt omöjligt att avgöra om tryckskillnaden beror av ändrat lufttryck eller höjd.

Förändringen är ca 10m/mbar, vid havsytan, vilket gör att man nog måste kalibrera ganska ofta för att överträffa GPS:ens nogrannhet. Och om man ändå kalibrerar så kan man ju lika gärna göra det på GPS:ens angivelse så slipper man bry sig under resten av veckan.

Kombinationen GPS-barometer ger emellertid både en barometer som är användbar i terräng med stora höjdvariationer och en god noggrannget på höjden.
Någon som har empiriska data?
 
Kan eTrex mäta höjd?

Kan man mäta höjd med en GPS utan barometerfunktion? Jag hörde av en handlare att en eTrex bara klarar att ange en tvådimensionell position. Jag tycker det låter märkligt då man lika väl borde kunna få även en tredimensionell position.
Frågan jag därför ställer till alla er med en eTrex (den gula) är om man kan få fram en någorlunda höjdangivelse utan en barometer.

Joakim Ekendahl
GPS-novis
 
visst blir det 3-d

Jag skulle tro att alla GPS:er kan räkna ut höjden (utom möjligtvis väldigt, väldigt, väldigt gamla, etrex tillhör definitivt inte dit). Man skall dock tänka på att felmarginalen i höjd är ungefär 3*felmarginalen i sida.

För bevis på etrex finns http://www.garmin.com/products/etrex/screen.html
där visas elev 1019 ft. Dessutom framsidan av alla reklammaterial visar den bilden...

Den försäljaren skulle inte jag lita på det minsta.

Alla GPS:er sparar dock inte höjden i trackloggen.

För modern etrex (venture/legend/vista) gäller iallafall:
- Höjd sparas i aktiv tracklog
- Höjd sparas inte i sparad tracklog.
 
Lite testresultat

Jag har låtit min Vista ligga påslagen, i ett fönster, under en längre tid (flera timmar).

Variationen i GPS-höjden kan i extremfall uppgå till +/- 100 m, men är ofta så stor som +/- 50 m. Standardavvikelsen låg på +/- 11 m.

Observera att detta var i ett fönster, där halva himlen alltså var skymd.

Den höjd som en Vista rapporterar via NMEA är GPS-höjden. Annars är det lögn att få fram den i en Vista (utom om man ber om tvångskalibrering av den barometriska höjdmätaren), något som gör Vistas höjdmätare oduglig i ett flygplan med tryckkabin.

Jag har gnällt på Garmin, men de verkar så lyckliga över att de fick den barometriska versionen att fungera, så de vill inte på villkors vis göra GPS-höjden tillgänglig, som ett alternativ.

En Vista kan för övrigt ställas in att automatiskt kalibrera sig mot GPS-höjden. Den gör det direkt när man slår på den, och sedan lite försiktigt efterhand, för att motverka värderförändringarna.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
Nisell Garmin Vista med GPS-höjd?? Navigering 1
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
Stromgren Missvisning av höjd? Navigering 12
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3
Garmin Vista Höjd mätaren Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.