Fjällvandra i Timberlandkängor ??

Hallå !!! Köpte ett par Timberland i nubuck (gröna) idag....standardmodellen !!!
Tycker att dom känns rätt så stabila och seriösa..men inbillar mig att dom kanske inte är rätt skor för kalfjället...någon som har provat ???
 
Kan du knalla i skogen med dem så kan du också gå i fjällen (även om de är gröna!). Det är ju bara lite blötare och stenigare i fjällen.
 
KLAGER; sa:
Kan du knalla i skogen med dem så kan du också gå i fjällen (även om de är gröna!). Det är ju bara lite blötare och stenigare i fjällen.
Och mer packning, en del kängor känns sköna och stabila när man väger 70 kg, men när man väger 70 kg + 20 kg ryggsäck (där vikten dessutom fördelas lite konstigt på höften etc) så kan samma kängor bli sladdriga. Testa med tung packning innan du åker iväg, annars kan det vara som att gå i mockasiner.
 
Är det någon speciell vandringsmodell?

Är kängan du köpt någon typ av vandringskänga?

Av de Timberland kängor som jag har sett så har ingen haft en tillräckligt stabil sula som lämpar sig för fjäll. Den klassiska TImberland kängan, den gula, lämpar sig inte.

En vridstyv sula är viktigt för stabiliteten. Kan du böja och vrida sulan utan något ordentligt motstånd? Kan du det så är den ej lämplig för fjäll enligt mig.

Mvh,
Per Nyberg.
 
nja.

Jag tror inte heller att de är speciellt stabila med packning och i fjäll.

På mina första turer gick jag i gympaskor och billiga gummistövlar. Det var inte så lyckat. Sedan köpte jag ett par Lundhags Luffar (kanske samma som Lundhags Scout nuförtiden) och det har jag inte ångrat. (Även om jag tycker att de börjar bli lite sladdriga numera.)

Men förmodligen är ett par timberlandkängor bättre än det jag hade. Man kan ju använda dem på sin förstatur. Lite svårt att få med en kompis på vandring i fjällen om denne först måste lägga ut 2000 spänn på ett par skor, som han kanske använder en gång i livet...
 
Som kungens

Dom lär ju inte vara så mycket sladdrigare än arméns M90. Dom är inte heller optimala, men om man är stark i fötterna så går det utmärkt.
 
Finns säkert bättre

Det finns säkert kängor mer avsedda och stadigare, men prova. Historiskt sett är det ju ändock så att det burits mer och tyngre i sämre skodon fordom än i dag i fjällen.
 
Håller med ovanstående. Själv har jag vandrat en del med stövlar vilket har gått bra och jag har svårt att tänka mej att det finns kängor som skulle vara mer instabila. Numera håller jag mej dock till storskor o. dyl. pga vrickningar och luxationer (idrottsskador).
 
Timberland !!!!

Ok tack för alla x-pert svar !!!! Det ska tydligen vara så stabilt som möjligt har jag förstått...så jag får väl prova med slalompjäxorna, dom har grymt stabil sula och ger ett superbt stöd för foten, eller så ska jag försöka komma över ett ex av filmen "Barna från frosmofjället" och försöka se var dom hade på fötterna. //// Tack åter igen för svaren Pär
 
Nä, som jag brukar säga så tål en ICA-kasse 12 kg, och två såna räcker med råge för fjällpackningen. Stabila ryggsäckar är m a o helt överreklamerade.

Gamla krigsfångar vandrade milsvida över tundran barfota etc, det finns alltid de som har/har haft det värre än vi. Prova att belasta kängorna och se!
 
Det är inte proffsen som behöver de bästa grejerna

För en van vandrare med vältränade fötter och ben är det nog inga som helst problem att vandra med Timberland.

För en ovan vandrare med stadsfötter skulle jag dock inte rekommendera det om de inte är vridstyva och ger bra stöd.

Jag gissar att det är typ såna här?
pTBL-1367839v250.jpg

[Ändrat av Nordesjö 2006-01-15 kl 13:20]
 
Gå kan man väl göra i det mesta. Hur stabila är samernas traditionellla skor t.ex? Första gången jag gick i fjällen hade jag ett par Hagbergs Lynx. Det var inga problem för mig, men det var värre för kängorna. De mådde inte så bra av närkontakt med en massa vassa stenar. Jag skulle tro att det är samma sak med ett par kängor av nubuck. Det är risk att det inte är så mycket nubuck kvar i framänden efter turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...