Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte min första "moderna" fällkniv på mycket länge förra veckan. Real Steel E771 Sea Eagle har lurat i bakhuvudet sedan jag läste Aliaspostmortems fina recension av den modellen. I samband med att jag köpte några eldstål så slank nu en Sea Eagle med i varukorgen av bara farten. Jag är riktigt imponerad så här långt. En mycket behändig kniv trots sin storlek.

Verkar prisvärda
 
Modeller GEK

Den frågan är lite kinkigare.
Ett modellnummer verkar vara baserat på hålmönstret i linern.
Det kan alltså finnas knivar i både låsande och och ickelåsande utförande, olika antal blad, olika sorters blad samt olika handtagsmaterial med samma modellnummer.
#15 tex finns i 88 olika utföranden. Dom kör en batch i ett utförande, sedan kör dom en i ett annat. Ser man något tilltalande på deras hemsida, är det inte ovanligt att den varianten redan sålt slut, för att inte tillverkas mer.
Dom publicerar på sin hemsida en e-tidning som berättar vad som produceras just nu. Ser man något där så kan man hålla utkik hos handlarna.
Annars är det att titta hos handlarna och se om man gillar något av det dom har i lager.
/John
 
Tjusiga knivar det! Om man föredrar låsbart blad, enkelbladare och lite åt droppoint hållet, vilka modeller rekommenderas?

Just nu har KSF två modeller i lager enligt specificationen ovan:
GEC #73 linerlock och GEC #83 backlock.
Det kan även finnas nå't hos andra dealers.
Listan vilka de är finns på GEC's hemsida.


Mikael
 
Ja 83:an har jag faktiskt spanat in. Hade föredragit lite annat skaftmaterialet bara. Får hålla ögonen öppna helt enkelt.
 
Köpte min första "moderna" fällkniv på mycket länge förra veckan. Real Steel E771 Sea Eagle har lurat i bakhuvudet sedan jag läste Aliaspostmortems fina recension av den modellen. I samband med att jag köpte några eldstål så slank nu en Sea Eagle med i varukorgen av bara farten. Jag är riktigt imponerad så här långt. En mycket behändig kniv trots sin storlek.

Oj, det förpliktigar! Men kul att du gillar den. Den är allt ruskigt välbyggd för sin peng. Gillar fortfarande min. Den skulle som många moderna knivar behöva tunnas ut nära eggen men det orkar jag inte för stunden! :)
 
Bilder i tråden är ett måste!

1. GEC #83
2. FK TK3
3. Northwoods IRJ
4. GEC #99
5. GEC #42

Oj oj oj, så vackert! Blir lätt tårögd och känner stort habegär! Önskar att jag hade mer begränsad smak. Ni vet...det finns de som enbart gillar skandinaviska knvivar, klassiska fällknivsmönster, enbart samlar Spydercos, Fällkniven och så vidare. Inte jag dessvärre....:)

/ J
 
Oj oj oj, så vackert! Blir lätt tårögd och känner stort habegär! Önskar att jag hade mer begränsad smak. Ni vet...det finns de som enbart gillar skandinaviska knvivar, klassiska fällknivsmönster, enbart samlar Spydercos, Fällkniven och så vidare. Inte jag dessvärre....:)

/ J

Kul att bilderna gillas!
TK3 är i en klass för sig, vad gäller mekanisk precision och detaljutförande.
IRJ har ett lagom format för en fickkniv och det rostfria pulverstålet håller skärpan mkt länge.
Detaljutförandet är lägre än för de andra, men utmärkt för vardagsbruk.

Jag äger även en del moderna modeller typ Benchmade Mini Presidio, men jag använder helst en med äldre stil.


Mikael
 
Jag slog till på en flatslipad Casström No 10 i stabiliserad masur idag, min första lite mer påkostade kniv så nån som kan tipsa om ett bra bryne för touch ups till den?😀
 
Letar lite knivar och annan information på Fällknivens hemsida.
Ser att det skrivs lite om kines-kopior samtidigt som jag inte
någonstans kan se att de nämner var deras knivarna tillverkas.

Märkligt tycker jag, jämför med amerikanska företag som aldrig försätter chansen att sprida budskapet made in USA, made with pride in.....,etc.

Eller är inte Fällkniven svensktillverkad??
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.