Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tyvärr har jag inte bilder på den men kan fixa ett par. Gjorde en kopia av FK:s H1:a i björk och horn men la till lite silverinlägg oxå. Gav bort den till svågern när han fyllde 50år. Den blev riktigt fin och har ett blad till ligger och väntar på att få samma skaftning men den tänker jag behålla själv. Tycker att H1:an är en riktigt fin skogs/jaktkniv.

Fredrik

Nu blir jag nyfiken,bilder är ett måste!
H1 är en kanonmodell vad man än ska göra.
Jag använder inte min så mycket för tillfället,men när jag vill ha mycket kraft i behändigt format är H1 självskriven.

Mikael
 
Om radier och Black&Decker Powerfile:

Metalldelarna till BR 8,5" Bowie'n slipades med B&D'n på fri hand,genom att hålla bandfilen med högerhanden och rotera kniven med vänster hand.

Bolstret syns tydligt på denna bild,men också ändbutten fick sin konkava form med B&D'n.
 

Bilagor

  • IMGP4751.JPG
    IMGP4751.JPG
    217.6 KB · Visningar: 526
@Mikael

Den där kniven är ett mästerverk, riktigt imponerad!!

Fredrik

Tackar!
Det svängda hornet vållade mycket huvudbry, ända tills jag bestämde mig för att acceptera Naturens nycker och anpassa skaftet därefter.
Frederick Hassam gjorde detsamma på Amerikanska cavalleri bowie's från The Civil War epoken.
Dagens knivmakare gör lite annorlunda,men dom har nog tillgång till mer material att välja från.

Mikael
 
Jägarn' en sådan mojäng!
Vad har du mer i verkstaden?

Tyvärr är det inte min verkstad och jag har inte tillgång till den längre vilket jag sörjer. Jobbade som medicinteknisk ingenjör på ett sjukhus och våran finmekaniska verkstad hade det mesta man kunde önska sig. Tillbringade många kvällar och helger där.

Fredrik
 
Tyvärr är det inte min verkstad och jag har inte tillgång till den längre vilket jag sörjer. Jobbade som medicinteknisk ingenjör på ett sjukhus och våran finmekaniska verkstad hade det mesta man kunde önska sig. Tillbringade många kvällar och helger där.

Fredrik

Låter ju alldeles underbart, bättre än en kväll på slottet!
 
Någon här som tycker de har för liten strigel?
Jag har själv tyckt att jag ofta saknat yta till större knivar.
Så ikväll gjorde jag slag i saken och byggde en som räcker även till de största kockknivarna. Byggde två mindre också.
Från ovan: Ljusblå Dialux pasta, Grön Bark River, 0.5 micron diamantpasta.
Jag slipade Moran på bilden från Spyderco fin ->ultrafin ->grön strigel ->diamantpastan. FY f#n, jag kunde smeka den genom ett A4-ark.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    33.6 KB · Visningar: 493
Jo så är det. Diamantpastan på 0.5 micron var ett stort lyft får jag säga. Trodde inte skillnaden skulle bli så stor jämfört de andra ämnena jag har.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.