Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Hittills så har de stål jag använder fungerat, förutsatt att geometrin har varit rätt.
Nya knivar med tunna och kanske brända eggar, har flisat och chippat.
Efter omslipning till mer stål bakom eggen, har även dessa knivar börjat fungera.

2. rekommenderat en knivmakare, som han själv har köpt från, när det gäller huggare i 3V.
Tyvärr verkar hans alster vara mkt svåra att hitta nuförtiden.

3. lögn, jag köpte den för att det var kul, men lova att inte avslöja det.)

4. A2 stål med rätt geometri funkar tillräckligt bra för mina behov.
1. Geometrin är inte sällan mer viktig än graden av skärpa. Detta är allra mest uppenbart när det gäller köksknivar.

2. Hoppas att du slutligen får tag i en 3V-kniv och dessutom har lust att recensera den här på forumet ;).

3. Hehe, förstått :).

4. A2 är mer än adekvat till det mesta.

~Paul~
 
1. Geometrin är inte sällan mer viktig än graden av skärpa. Detta är allra mest uppenbart när det gäller köksknivar.

2. Hoppas att du slutligen får tag i en 3V-kniv och dessutom har lust att recensera den här på forumet ;).

3. Hehe, förstått :).

4. A2 är mer än adekvat till det mesta.

~Paul~

1. Geometri, härdprocedur och stålkvalité är de tre viktigaste kriterierna förutsatt att kniven har en ändamålsenlig design.

2. Njae, jag söker inte aktivt men det var intressant att ta del av metallurgens tips.
Knivmakaren heter Shawn Knowles och bilden är Robert C's eget exemplar.

3. Shh!

4. Absolut och runt samma HRC som Fällkniven dvs runt HRC 59-60,
så håller stålet skärpan ungefär lika länge som VG-10, förutsatt att geometrin är likartad.
Fällknivens laminerade blad får ju dessutom åtskilligt med slagseghet från ytterlaminatets 420j2 stål i HRC 55.
A2 kräver lite mer skötsel för att undvika rost, men det räcker med avtorkning och lite fett från en rökt korv.:)

Mikael
 

Bilagor

  • Mete's Shawn Knowles 3V.jpg
    Mete's Shawn Knowles 3V.jpg
    33.4 KB · Visningar: 549
Det kan stämma. Tittade också på svart micarta men denna var snyggare.
Träffade Survivalstore i helgen och fick kolla på alla Bark River han hade i lager. Många fina modeller!
/Per

Min PSK hör till innehållet i en Otterbox med nödutrustning i fickformat.
Jag vann den i en "GiveAway" , där Bark River lottade ut 30 välfyllda boxar till medlemmarna.
Den är ofta med på utflykter i naturen.

Mikael
 

Bilagor

  • knives 002.jpg
    knives 002.jpg
    165.3 KB · Visningar: 564
Ja, jag gillar den verkligen!
Den är vad jag hoppades att den skulle vara.

Jag tittade mkt både på 1909:an och Teddy II.
Förstår att du gillar Teddy II, jag var bara ett knapptryck från att välja en så'n + en Boone.
Tänkte att det kunde bli ett matchande set, men nu blev det den lite mindre 7" modellen.
Har du bilder på dina?


Mikael

Här är några usla telefonbilder...

Första bilden (Bark River allihop):
- Kephart
- Bush Seax
- Teddy II (Pau Ferro)
- 1909 Michigan Bowie (Läder)
- Teddy II (Läder)

Tredje bilden är en bonus med ett knippe Rosellis. :)
 

Bilagor

  • 2016-02-15 17.05.05.jpg
    2016-02-15 17.05.05.jpg
    55.4 KB · Visningar: 542
  • 2016-02-15 17.05.47.jpg
    2016-02-15 17.05.47.jpg
    50.8 KB · Visningar: 555
  • 2016-02-15 17.13.52.jpg
    2016-02-15 17.13.52.jpg
    63.1 KB · Visningar: 546
dePaul menar de som kallas superstål pga någon speciell egenskap

Vanligtvis avser man knivar med hög slitstyrka när man snackar superstål. De aktuella ståltyperna borde i så fall vara något i stil med:

Böhler-Uddeholm K294
Böhler-Uddeholm K390
Crucible CPM 10V
Crucible CPM 15V
Crucible CPM Rex121
Crucible CPM S110V
Crucible CPM S125V

~Paul~
 
Här är några usla telefonbilder...

Första bilden (Bark River allihop):
- Kephart
- Bush Seax
- Teddy II (Pau Ferro)
- 1909 Michigan Bowie (Läder)
- Teddy II (Läder)

Tredje bilden är en bonus med ett knippe Rosellis. :)

Så usla är de inte!
Bark River kan verkligen det här med läderlameller.
Det blir fina skaft som åldras med behag.
Kul att se patinan på den du använder!

Roselli är också trevliga och vad jag vet håller dom för flera decennier av dagligt bruk.


Mikael
 
Rosellis UHC-stål är klart intressant. Tyvärr äger undertecknad ingen kniv med detta stål.

Skulle vara kul att köpa ett blankt blad och låta någon annan än fabriken själva utföra värmebehandlingen enligt de kriteria man själv lägger fram :).

~Paul~
 
Paul,

Hur ser du på UHC stålet som Roselli använder? Är det mer i vägen än det är användbart ute i fält? Enligt specifikationen är det härdat till 64-66 HRC. Mina köksknivar bryner jag rätt så regelbundet, men resten får en redigare genomgång med längre mellanrum, då kanske UHC skulle passa utmärkt?

I all ärlighet så bryr man sig nog inte vad det är för stål i kniven när man väl sträcker sig efter den, men samlaren i mig tänker annorlunda :D
UHC är inte helt olikt det japanska White #1 (Hitachi). Det är ett hårt, finkornigt stål som dock är lite mer skört än andra kolstålstyper. Det är dessutom reaktivt, dvs missfärgas fort och bör torkas efter varje användning.

Det här stålet tillhör kategorin som jag tidigare skrev om, dvs knivar som pga hög andel kol i matrisen äger en hög grad av slitstyrka på bekostnad av slagsegheten. Den mest ultimata värmebehandlingen borde enligt min mening innefatta differentiell härdning eller allra helst laminering av bladet med ett enkel kolstål för att öka på hållbarheten i bladet i sin helhet.

Som det är nu så är själva halten kol och dess effekter både den stora fördelen, men också den stora nackdelen eftersom det enda som kan bildas är järnkarbider. I dessas korngräns bildas ett spindelnätsliknande mönster som är tämligen skört i korngränserna (har sett bilder på detta).

Så på frågan ifall det är ett bra stål till just köksknivar så är mitt svar - JA, om du är en inbiten knivmänniska som gillar att gnida på dina knivar stup i ett för att hålla dem i form. Är du dock samma lata individ som undertecknad så är kanske ett rotsfritt blad bättre val.

~Paul~
 
Japansk Fällkniv IC.CUT SILVER MOOS #803/GPS

Har en liten billig Japanare med ett stål: SUS-6A (misstänker att det är en felskrivning, för det är väl samma som AUS-6 (6A) och likvärdigt som 440A? Eller är jag ute och cyklar nu!?)

Tycker i alla fall om den och den är vass som en skalpell :)

http://www.knife-web.co.jp/item/803GP/

Mvh troswe
 

Bilagor

  • ic.cut-1.jpg
    ic.cut-1.jpg
    40 KB · Visningar: 520

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.