Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Absolut. Ett kanonpris!

2. Bahco-sågen är mycket behändig. Beroende på vad jag planerar att göra så brukar även jag ta med den av och till.

3. Huggprecisionen är visserligen behändigt att kunna prestera men jag baserar inte hela min utrustning på denna faktor. Som sagt, det finns olika sätt att se på problemet.

Personligen har jag stukat foten vid flertal tillfällen och kunnat konstatera att det inte gör speciellt ont den första timmen. Först därpå, när man ligger i vila så kommer både smärtan och svullnaden.

Jag är tämligen säker på att även min lilla Gränsforsyxa skulle klara av att fixa några slanor utan större problem ;).

4. Den är dyr i sammanhanget (riktpriset ligger på lite drygt 6K kronor). Trots allt så frågade ju theknifenoob ifall Tor var en bra huggare, eller som han skrev: "Är fällkniven tor en bra huggare". Han undrar således inte ifall Tor är en bra vitrinskåpskniv ;).

5. Så är det. Det kan jag skriva under på. Lite dyrt blir det allt i längden :).

6. Absolut.

7. Fast jag undrar vilket kolstål du jämför med och vad du menar med "håller bättre"? Visserligen är både Tor och Odin utrustade med laminerade blad (själva eggen i VG-10 är dock exponerad), vilka i det hela höjer bladets slagseghets-/vridmomentgrad men på långa vägar inte kan mäta sig med kolstål som S7, L6, W2, 52100 och 5160 när det gäller denna egenskap. För att inte tala om CPM 3V som dessutom är överraskande slitstarkt för att vara ett kolstål.

Det är ju trots allt slagseghet man är ute efter när det ankommer stora huggare. Självklart är kravet på en väl genomförd värmebehandling av största vikt, liksom den övergripande bladgeometrin/profilen. Detta gäller dock inte enbart kolstål, utan minst lika mycket rostfritt dito!

~Paul~

3.Jo, att stuka foten är hanterbart ur smärtsynpunkt och för det mesta räcker en elastisk binda.
Måhända får man yxa till en käpp att stödja sig på. om man inte håller sig med en vandringsstav.
Då räcker GB's lilla yxa.
Ett benbrott är ngt helt annat, åtminstone ur smärtsynpunkt.
Det har hänt mig vid två tillfällen, men lyckligtvis i bebodda trakter och jag kunde påkalla hjälp från förbipasserande.
Jag lovar att smärtan kan vara rent outhärdlig.

4. Det finns både bättre och sämre huggare än Tor, men på frågan om Tor är en bra huggare, så är svaret ja.

7. De stål du räknar upp har jag inte i någon av mina större knivar,
3V rekommenderas av många, även av metallurgen Mete/ Robert C på forumen.
Min Golok har 1095, och min Fiddleback Forge Machete har 1080.
1080 får mindre skador än 1095, men VG-10 får nästan osynliga skador, vid olycksaliga träffar i kalksten.


Mikael
 
1. Ett benbrott är ngt helt annat, åtminstone ur smärtsynpunkt....Jag lovar att smärtan kan vara rent outhärdlig.

2. Det finns både bättre och sämre huggare än Tor, men på frågan om Tor är en bra huggare, så är svaret ja.

3. De stål du räknar upp har jag inte i någon av mina större knivar,

4. 3V rekommenderas av många, även av metallurgen Mete/ Robert C på forumen.

5. 1080 får mindre skador än 1095, men VG-10 får nästan osynliga skador, vid olycksaliga träffar i kalksten.
1. Hm, fy fasen. Jag har lyckligtvis (knacka i trä) aldrig brutit ett ben. Kan tänka mig att det pga smärtan inte är speciellt kul eller för den delen troligt att man sitter och snidar i trä, oavsett vilken kniv man än har till hands ;).

2. Visst, har aldrig förnekat att det är en bra huggare. Däremot så finns det både bättre och avsevärt billigare alternativ.

3. Har bara testat några av dem och de håller rätt bra när det gäller eggstabilitet. Dock kan man ju inte räkna med att de är lika slitstarka som de flesta rotsfria ståltyper. Å andra sidan så är slitstyrka inte en egenskap som eftersträvas i stora huggare. Slagseghet är A och O.

4. Ja, det är ett kanonstål. Tyvärr har jag inte haft förmånen att hårdköra en kniv i det här stålet. Dock har jag sett några videor på "U-röret" ;).

https://www.google.se/search?q=cpm+3V&gws_rd=cr&ei=wK3AVpOBCqiU6ASC0IvQCg#q=cpm+3V&tbm=vid

5. Ja, precis. Ju hårdare och högre legerat ett stål är desto skörare, dvs fara för urflisning på både mikro- liksom makronivå. Ett kolstål snarare viker av än flisar ur. Även på den punkten finns förstås undantag. En del kolstål är så hårda att de tangerar de rostfria ur den synpunkten. Denna höga grad av härdning har förstås att göra med önskan att öka på slitstyrkan i det aktuella kolstålet.

~Paul~
 
Paul,

Hur ser du på UHC stålet som Roselli använder? Är det mer i vägen än det är användbart ute i fält? Enligt specifikationen är det härdat till 64-66 HRC. Mina köksknivar bryner jag rätt så regelbundet, men resten får en redigare genomgång med längre mellanrum, då kanske UHC skulle passa utmärkt?

I all ärlighet så bryr man sig nog inte vad det är för stål i kniven när man väl sträcker sig efter den, men samlaren i mig tänker annorlunda :D
 
1. Hm, fy fasen. Jag har lyckligtvis (knacka i trä) aldrig brutit ett ben. Kan tänka mig att det pga smärtan inte är speciellt kul eller för den delen troligt att man sitter och snidar i trä, oavsett vilken kniv man än har till hands ;).

2. Visst, har aldrig förnekat att det är en bra huggare. Däremot så finns det både bättre och avsevärt billigare alternativ.

3. Har bara testat några av dem och de håller rätt bra när det gäller eggstabilitet. Dock kan man ju inte räkna med att de är lika slitstarka som de flesta rotsfria ståltyper. Å andra sidan så är slitstyrka inte en egenskap som eftersträvas i stora huggare. Slagseghet är A och O.

4. Ja, det är ett kanonstål. Tyvärr har jag inte haft förmånen att hårdköra en kniv i det här stålet. Dock har jag sett några videor på "U-röret" ;).

https://www.google.se/search?q=cpm+3V&gws_rd=cr&ei=wK3AVpOBCqiU6ASC0IvQCg#q=cpm+3V&tbm=vid

5. Ja, precis. Ju hårdare och högre legerat ett stål är desto skörare, dvs fara för urflisning på både mikro- liksom makronivå. Ett kolstål snarare viker av än flisar ur. Även på den punkten finns förstås undantag. En del kolstål är så hårda att de tangerar de rostfria ur den synpunkten. Denna höga grad av härdning har förstås att göra med önskan att öka på slitstyrkan i det aktuella kolstålet.

~Paul~

1. Nä, snida i trä var inte aktuellt!
Är man ensam ute i skogen och mobilen inte har täckning, så är det högst sannolikt att man blir kvar därute.
Jag vill dock tänka mig att det finns en liten chans ändå, om man är rätt förberedd både mentalt och i utrustningsväg.

3.+ 4. Hittills så har de stål jag använder fungerat, förutsatt att geometrin har varit rätt.
Nya knivar med tunna och kanske brända eggar, har flisat och chippat.
Efter omslipning till mer stål bakom eggen, har även dessa knivar börjat fungera.
Har haft en del meningsutbyten med Robert C om detta och jag har inga invändningar mot hans resonemang.
Han har även rekommenderat en knivmakare, som han själv har köpt från, när det gäller huggare i 3V.
Tyvärr verkar hans alster vara mkt svåra att hitta nuförtiden.

Därav inköpet av ovan visade Bark River.(Det är lögn, jag köpte den för att det var kul, men lova att inte avslöja det.)
A2 stål med rätt geometri funkar tillräckligt bra för mina behov.


Mikael
 
Senast ändrad:
Nyligen så fick NL2.an konkurrens av den nya Bark River 7" Custom Bowie modell A.
Lite mindre men snarlik Fällkniven A1/A2, dock inte i rostfritt laminatstål utan gjord i 1/4" A2 kolstål.
Vikten är 381 gram och eggvinkeln är mer för huggning än finlir, vilket jag föredrar på denna typ av kniv.
Ricassot är ovanligt kort för att vara en amerikansk kniv,
Dessutom har den ingen choil.
Det gillar jag!


Mikael

Wow! Jag misstänkte att du skulle knipa en av dom där. Fantastiskt vacker!

Själv köpte jag den större BRK 1909 Michigan Bowie istället. Den lär dock inte användas då jag har många knivar i den storleken som redan är i bruk. Den jag använder mest som nästan motsvarar en NL2 är min BRK Teddy II. Väldigt nöjd med den! Så nöjd att jag faktiskt köpte två stycken... Galet... ;)
 
Wow! Jag misstänkte att du skulle knipa en av dom där. Fantastiskt vacker!

Själv köpte jag den större BRK 1909 Michigan Bowie istället. Den lär dock inte användas då jag har många knivar i den storleken som redan är i bruk. Den jag använder mest som nästan motsvarar en NL2 är min BRK Teddy II. Väldigt nöjd med den! Så nöjd att jag faktiskt köpte två stycken... Galet... ;)

Ja, jag gillar den verkligen!
Den är vad jag hoppades att den skulle vara.

Jag tittade mkt både på 1909:an och Teddy II.
Förstår att du gillar Teddy II, jag var bara ett knapptryck från att välja en så'n + en Boone.
Tänkte att det kunde bli ett matchande set, men nu blev det den lite mindre 7" modellen.
Har du bilder på dina?


Mikael
 
Det ser ut som "Dark Curly Maple".
Dvs mörkfärgad Lönn.
Den ser finare ut än min i svart micarta.
Stålet är också uppgraderat från 12c27.
Inte illa!


Mikael
 
Det ser ut som "Dark Curly Maple".
Dvs mörkfärgad Lönn.
Den ser finare ut än min i svart micarta.
Stålet är också uppgraderat från 12c27.
Inte illa!


Mikael
Det kan stämma. Tittade också på svart micarta men denna var snyggare.
Träffade Survivalstore i helgen och fick kolla på alla Bark River han hade i lager. Många fina modeller!
/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.