Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är klockrent samma kniv, men min har märkningen "Stainless Steel" lite annorlunda. Det står med vad jag tror är etsade bokstäver "på tvären" över bladet, precis bakom eggen, dvs från undersida till översida av bladet..

Tack igen. Vet du något om hur vanlig kniven är? Jag har inte sett den annat än hos mig och min bror - vi fick varsin.
Det kan förekomma små skillnader i utseende beroende på vilken utgåva det handlar om.

Jag har inte sett den så många gånger, kanske 2 allt som allt. Men den tillverkades trots allt i någorlunda stora upplagor.

~Paul~
 
Jag har länge letat efter en fiskekniv som kombinerar filéknivens smidighet och ringa bladtjocklek med en förmåga att trots allt klara av lite hårdare tag. Oftast har det fallit på den ena eller den andra detaljen.

Nu har jag dock hittat en sådan kniv. Ropade in den på trattis. Som tur är så följde det med en slida också. Kniven, en Frosts, är NOS, dvs ny men av äldre datum.

Bilden ljuger lite gällande proportionerna. Bladet är hela 147 mm och handtaget 130 mm långt. Stålet är som vanligt Sandvik 12C27. Bladprofilen uppvisar en typisk skandinavisk slipfas med en tämligen aggressiv sågtandning förlagd till främre delen av bladryggen.

Äntligen en sågtandning som man faktiskt kan ha användning för. I de flesta fallen så sitter denna längre bak till på bladet, nästan intill handtaget. En sådan placering är totalt värdelös eftersom den inte når fram till den potentiella fiskens ryggrad när man försöker avskilja huvudet från kroppen.

Handtaget är i jakaranda med en trevligt vinröd underton. Slidan är av det enklare slaget men fullt funktionsduglig. För futtiga 78:- kronor så är det ett "kap" (sorry för den usla vitsen) :).

MinFrostsfiskeknivmedslida.jpg


MinFrostsfiskeknivmedslidabild2.jpg


~Paul~
 
Fick precis hem denna Buck 110 Regular i 420HC rfr stål värmebehandlat av Paul Bos.

Backarna är i mässing (inga repor! Det som syns på bild är spår efter att jag torkat bort olja). Handtaget är i korgflätat Macassar Ebony Diamond trä.

Begränsad upplaga. Min kniv har nr 244 av 400 totalt tillverkade. Kniven är tillverkad förra året (2009)

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä.jpg
    Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä.jpg
    13.9 KB · Visningar: 680
  • Min Ltd Ed Buck 110 Regular,  korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 3.jpg
    Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 3.jpg
    35.6 KB · Visningar: 685
  • Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 2.jpg
    Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 681
  • Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 4.jpg
    Min Ltd Ed Buck 110 Regular, korgflätat Macassar Ebony Diamond trä, bild 4.jpg
    18.3 KB · Visningar: 689
På romarnas tid distribuerades vin i fat och amforor. De senare förseglades med vax och lack eu. Tappkran på de förra.
Glasflaskor blev inte vanliga förrän långt efter romarriket.
Så den var nog toppmodern för sin tid.
 
1. buck 110 an var ju skit frään.

2. Här är min f1a . tycker riktigt bra om den .
1. Ja, den är jag ganska nöjd med. Får hem en annan rysare inom kort, antingen idag eller på måndag. Det är en Queen Stockman i D2-stål. Återkommer med bilder på den.

2. F1-an är en mycket populär kniv bland många konnäsörer. En bra allround-/kompromisskniv. Har själv några stycken :). Fin bild dessutom!! Grattis!

~Paul~
 
Min Queen Stockman nr 9 ankom idag. AISI D2 stål, Amber Jigged Bone handtag, NIB.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Queen Stockman # 9 i D2 stål, bild 4.jpg
    Min Queen Stockman # 9 i D2 stål, bild 4.jpg
    47.9 KB · Visningar: 587
  • Min Queen Stockman # 9 i D2 stål.jpg
    Min Queen Stockman # 9 i D2 stål.jpg
    42.4 KB · Visningar: 594
  • Min Queen Stockman # 9 i D2 stål, bild 2.jpg
    Min Queen Stockman # 9 i D2 stål, bild 2.jpg
    35.3 KB · Visningar: 594
re

Depaul, du måste snart ha mer plats för alla dina knivar :)

Din Queen Stockman nr 9 är en fin kniv med den classisca stilen jag diggar. d 2 stål är ju inte heller helt fel. Kanon stål om du frågar mig.

Själv fick jag hem en sådan ett par dagar sedan. Har kollat på dem här knivarna från sika hill o bestämde mig att jag beställer hem en o kollar vad det är. Tyckte det var mycket kniv 630 kronor inklusive frakt. Visserligen är det bara 440 stål som inte är min favorit men den här fick mig iallafall på lite positivare tankar . Bladet är ca 8 cm långt och vasst. Tror att den kan funka kanon till småvilt och känns riktigt bra i handen. Trädslaget är också vackert måste jag säga, stabbat. Ska gör adock en annan slida till den

k-11.jpg

kk-1.jpg

kkk-1.jpg

kkkk-1.jpg

kkkkk.jpg
 
1. Depaul, du måste snart ha mer plats för alla dina knivar :)

2. Din Queen Stockman nr 9 är en fin kniv med den classisca stilen jag diggar. d 2 stål är ju inte heller helt fel. Kanon stål om du frågar mig.

3. Själv fick jag hem en sådan ett par dagar sedan.

4. Visserligen är det bara 440 stål som inte är min favorit men den här fick mig iallafall på lite positivare tankar .

5. Tror att den kan funka kanon till småvilt och känns riktigt bra i handen.

6. Trädslaget är också vackert måste jag säga, stabbat. Ska gör adock en annan slida till den
1. Hm, du har slagit huvudet på spiken. Jag har nu fyllt hela vardagsrummet, halva hallen och min dotters rum. Jag vet faktiskt inte hur jag skall lösa det här.

2. Jo, det är inte helt fel. Lite grovkornigt men håller skärpa.

3. Inte illa!! Snygg!

4. Fast ibland är 440A precis rätta medicinen ;).

5. Absolut.

6. Är det stabiliserad Quince Burl (rot)?

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...