Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min skapelse! Jag ska fortfarande finslipa lite och justera passformen lite på rörande delarna samt stabilisera benen lite(jag blev lat...) :D
Men den är funktionell i nuvarande skick!

Tjusigt. Den kommer du att ha mycket trevligt med. Förbättringsförslag- Med "mittenpinnen", den som klämarmen pivoterar runt, så långt ned som du har den får du dåligt med kraft på arbetsstycket. Prova att borra hål för mittenpinnen högre upp, dvs mot snedstycket som arbetsstycket ska ligga på, så får du mycket längre hävarm och bättre kraft.
 
Mora Viking måste ju vara den mest underskattade av alla moror. Det talas nästan aldrig om den, trots att den har en del fördelar, bl a det ihåliga greppet i vilket man kan förvara exempelvis ett litet eldstål. Dessutom är kniven riktigt lätt. Ihop med slida så väger den endast 76 g på min brevvåg. Att kniven kostar endast några tior gör den ännu intressantare ur köpesynpunkt.

En nackdel kan ju i o f vara att den inte tål lika mycket stryk som andra moramodeller. Personligen använder jag dock knivar som skärverktyg och bara i undantagsfall till annat ;).

Stålet är som vanligt när det gäller Frosts; Uddeholm UHB 20C med en hårdhet på 59-61 Rockwell C-grader. Greppet är som sagt i plast och är ihåligt. Djupet på hålet är 70 mm, bredden 12 mm och längden 21,5 mm.

Slidan är i billig plast med den sedvanliga bältesögla samt upphängningsflärp med hål som kan fästas i arbetsbyxornas mässingsknappar.
 

Bilagor

  • Min mora Viking.jpg
    Min mora Viking.jpg
    26 KB · Visningar: 532
  • Min mora Viking, 2.jpg
    Min mora Viking, 2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 551
  • Min mora Viking i slida.jpg
    Min mora Viking i slida.jpg
    24.1 KB · Visningar: 625
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 584
Mora viking är som du säger underskattad. Troligen för.den är så grymt ful. Den borde ha gjort en plast/gummi plupp som man kunde satt som lock för hålet.
 
Mora viking är som du säger underskattad. Troligen för.den är så grymt ful. Den borde ha gjort en plast/gummi plupp som man kunde satt som lock för hålet.
Haha, personligen tycker jag inte att den är så ful. Den ser ut som moror brukar göra. En plastplupp hade förmodligen ramlat ur rätt fort.

Poängen med hålet är ju att vikten går ner men också att det skall vara lättillgängligt. En plupp hade därför ändrat på denna strategi. Faktum är att hålet stör mig inte det minsta. Det kan man däremot inte säga om onödiga ricassoer och hälar ;).

~Paul~
 
vikingmodellen finns väll även med helgjutet handtag också? har en sådan liggandes ute i garaget som har minst tio år på nacken, går dessa änns att köpa idag?
 
vikingmodellen finns väll även med helgjutet handtag också? har en sådan liggandes ute i garaget som har minst tio år på nacken, går dessa änns att köpa idag?

Det är dessa som går att köpa idag. De med håliga grepp var av tidigare tillverkning under Frosts regi. Slidan bytte utseende runt 2009 till en som passar för både höger- och vänsterhänta. Det finns dessutom nu för tiden en variant med blått handtag som är i rostfritt. De tidigare fanns bara i kolstål.

~Paul~
 
Ja du Paul den där moran är inte din snyggaste i ditt skåp...men klart funkis etc :)

Lägger upp en bild på en ny läderdingelidanglare till H1 som jag håller på med. Shaftläder. Ska formas, sys, nitas och vaxas sen ut med på jakt på lördag.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    54.5 KB · Visningar: 543
Ja du Paul den där moran är inte din snyggaste i ditt skåp...men klart funkis etc :)

Lägger upp en bild på en ny läderdingelidanglare till H1 som jag håller på med. Shaftläder. Ska formas, sys, nitas och vaxas sen ut med på jakt på lördag.
Funkis är det rätta ordet. Jag gillar förstås principen "form follows function".

Mycket snygg slida trots att den ännu inte är färdig! Vi hoppas på ytterligare bilder på ett avslutat arbete!

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...