Göra kajak till segelbåt?

Jag är sedan några månader tillbaka ägare till en tysk tvåmans kajak av märket Bavaria. Med största sannolikhet tillverkad i början av åttiotalet.
Mycket stabil och trevlig kajak, men det som gör mig nyfiken är att det finns fäste för mast i skrovet. Är det någon som känner till hur det fungerar?
Vad för typ av segel har använts till Bavariorna och vad för typ av "ställning" bör man ha haft för att stabilisera kajaken?

Vore kul om någon vet. Har tid över att förvandla kajaken till segelbåt i sommar, behöver bara veta hur!
 
Bavaria Amazonas II

En arbetskamart till mig för så där 20 år, sedan köpte en Bavaria Amazonas II.

En jättesittbrunn (240*56 cm) för 2 personer. Seglas med ett ”försegel” och ett ”storsegel” med bom. Sedan behövs 2 sidobord (som centerbord) som sitter på en aluminiumstång tvärs kanoten ungefär vid knäna på den främre personen. Förmodligen används ytterändarna på denna aluminiumstång som skotpunkt för ”förseglet”. Bommen räcker ungefär till huvudet på den som sitter bak.

Per Brune
 
Moderna grejer i nordvästpassagen

Jag tror du kommer att lyckas och i framtiden tror jag standardlösningen blir en kite. Sven Yrvind (tidigare Lundin, Bris-mannen) har goda ideer om segel med spristag för att hålla nere masthöjden och därmed det krängande momentet.

I vilket fall som helst läste jag en bok av Jonathan Waterman där han i en Klepper sätter segel. Boken är god läsning och finns på Göteborgs Stadsbibliotek. Det borde inte vara några problem att fjärrlåna den. Bokens framsida visar riggen uppifrån med fisheye. Tex: http://www.seakayakermag.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=BK-57&Category_Code=N1

Sök annars "Arctic Crossing by Jonathan Waterman".

Lycka till och håll oss informerade!
 
”Med segelkajak i skärgården”

Hej igen
Det finns en bok om segling med en Klepper faltkajak som heter ”Med segelkajak i skärgården” av Stig Fredin, Raben& Sjögren fån 1979. ISBN 91 29 53977 3. I boken finns lite bilder och principen är nog lika för Bavaria och Klepper. Det är mycket möjligt att det finns beskrivande text om segelutrustningen, jag minns inte.

Annars kan du titta på Kleppers websida http://www.klepper.com och på http://www.faltboot.de/dt/forum.html där kanske det finns några tips.

Per Brune
 
Så här der det ut!

bavsol03.jpg


Bavarias faltkajaker följer designen för Kleppers Aerius II, även segeluppsättningen är snarlik med storsegel och fock. Lite mindre yta dock, 4 m2 mot Kleppers ca 5 m2.

Stig Fredins bok är verkligen läsvärd om du ska segla din faltkajak (sist jag kollade hade Skärgårdsantikvariatet kvar ett ex), liksom Ralph Diaz' The Complete Folding Kayaker.

Är du intresserad av andra segelidéer kan du kolla sidan http://www2.utsidan.se/faltkajak/segla.htm där jag börjat sammanställa smått och gott.
 
Pappa har segel till sin Pouch (Östtysk kajak av Klepper-modell). Det funkar ganska bra att segla, men eftersom man inte har någon köl och möjligheten att luta sig ut är liten så får man vara beredd att släppa skoten snabbt om det skulle komma en kastvind.

Konstigt nog så går det ganska bra att kryssa med den. Konstruktionen är ganska enkel, så det borde inte vara så svårt att bygga en egen rigg.
 
Segelutrustning till Klepper Aerius 2

Hej

Jag har en segel utrustning till en Klepper Aerius 2 som bara ligger på hyllan. Använde den en del under senare delen av 80-talet dels på en Klepper men också på en Grumman alu-canadensare. Sedan dess har jag inte använt den.
Du kan få köpa grejerna billigt om du är intresserad.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
MyranEva Kajak till kvinna Paddling allmänt 15
nschonning Kajakhållare till PVC kajak? Behövs det? Paddling allmänt 3
annelie.bottne Butik i Skåne som säljer tillbehör till kajak Paddling allmänt 3
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
pelle.k Vägghållare till kajak Paddling allmänt 10
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
Siven kajak till skm? Paddling allmänt 10
titusis japan till the Aleuterna (alaska) kajak ?? Paddling allmänt 6
Ironlinda Frakta kajak till nordnorge? Paddling allmänt 1
DJ_danne vajer till kajak Paddling allmänt 9
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
realout Kajak DVD-film till utlåns? Paddling allmänt 0
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
andersmossing Cool kajak till salu Paddling allmänt 0
Kajakob Loggbok till kajak Paddling allmänt 6
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
Irra kajak till barn Paddling allmänt 5
rocketroll Till och från finnhamn med kajak Paddling allmänt 6
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
ant555 Virke till kajak i Gbg ? Paddling allmänt 2
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
OutThere Hyra kajak till helgen? Paddling allmänt 16
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
efanjos Liggunderlag till kajak? Paddling allmänt 3
Lotchen Kajak-kurser runt Sthlm till sommaren? Paddling allmänt 3
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...