Eftermontera skivbromsar?

Handbromsarna är SunTour - Crescent använde dessa innan Shimano blev dominerande.
Om jag förstår rätt så ser cantilever ut som ett uppochnervänt Y medan V-broms drar från sidan.
Jag har uppochnervänt Y där wiren till handtaget går upp mitt över däcket, mittemellan bromsklotsarna.

Vad jag har för matrial i fälgarna har jag inte funderat på - hur kan jag se skillnad?

Toe-in känner jag till och tillämpar - mest för att inte låta så ett ånglok med svansen i kläm :)

Stämmer kalkylen 2000 kr/hjul så är ju ny cykel ett alternativ.

/Patrik


Har du Sun tours grejer på hojen, så lär du ha Cantilever-bromsar - och därmed också Cantilever-handtag. Cantilever-handtag har en helt annan utväxling än V-broms-handtag, varför kombinationen Cantilever-handtag + V-bromsar INTE är att rekommendera (jo jag har testat kombon, när jag var för snål för att byta ut det 1 år gamla XTR-reglaget när V-bromsarna kom). Ingen känsla, men en otrolig bromskraft och en väldigt liten tolerans för skeva hjul.

Så vill du ha skivbromsar, torde en ny hoj med skivbromsar vara den rätta vägen att gå.

Annars har Sheldon Brown en del matnyttig information om både V-bromsar och Cantilever http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html och http://www.sheldonbrown.com/canti-direct.html
/Niklas
 
Har du Sun tours grejer på hojen, så lär du ha Cantilever-bromsar - och därmed också Cantilever-handtag. Cantilever-handtag har en helt annan utväxling än V-broms-handtag, varför kombinationen Cantilever-handtag + V-bromsar INTE är att rekommendera (jo jag har testat kombon, när jag var för snål för att byta ut det 1 år gamla XTR-reglaget när V-bromsarna kom). Ingen känsla, men en otrolig bromskraft och en väldigt liten tolerans för skeva hjul.

Så vill du ha skivbromsar, torde en ny hoj med skivbromsar vara den rätta vägen att gå.

Annars har Sheldon Brown en del matnyttig information om både V-bromsar och Cantilever http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html och http://www.sheldonbrown.com/canti-direct.html
/Niklas

Av länkarna ovan att dömma har jag cantilever då min broms mest påminner om nedersta bilden på första länken - blå ram i kapitlet "mechanical advantage - how much is enough?".

På länk 2 om v-bromsar drar ju wiren från sidan och inte ovanifrån och sådana bromsar har frun på sin cykel men inte jag.

OK, jag har cantilever och mina alternativ för bättre bromsverkan är i stignade prisordning och troligen också stigande förbättringsgrad) :
- bättre klotsar till befintliga bromsar (några hundralappar)
- köpa v-bromsar och nya reglage (500-1500 SEK?)
- köpa ny cykel med skivbromar (5-7000 SEK)

Har jag förstått rätt?

Sen var det det där med fälgar också - spelar det roll - seobserver frågade ju om det och jag vet inte vad jag ska svara - är det matrial eller utformning som spelar roll?

/Patrik
 
Av länkarna ovan att dömma har jag cantilever då min broms mest påminner om nedersta bilden på första länken - blå ram i kapitlet "mechanical advantage - how much is enough?".

På länk 2 om v-bromsar drar ju wiren från sidan och inte ovanifrån och sådana bromsar har frun på sin cykel men inte jag.

OK, jag har cantilever och mina alternativ för bättre bromsverkan är i stignade prisordning och troligen också stigande förbättringsgrad) :
- bättre klotsar till befintliga bromsar (några hundralappar)
- köpa v-bromsar och nya reglage (500-1500 SEK?)
- köpa ny cykel med skivbromar (5-7000 SEK)

Har jag förstått rätt?

Sen var det det där med fälgar också - spelar det roll - seobserver frågade ju om det och jag vet inte vad jag ska svara - är det matrial eller utformning som spelar roll?

/Patrik

Jag tror faktiskt att det nästan kan bli billigare att uppgradera till v-broms än 500 kr, kanske inte, men så dyrt som 1500 bör det inte bli. Jag tror att du har rätt i den lista med alternativ.

Jag skulle nog ha uppgraderat bromsarna, jag tror att du blir nöjd med det. Men det är ju många saker som väger in i det valet som jag inte vet nåt om också.
 
Rostfria fälgar är ofta förkromade, med lite rengöring brukar man kunna de om fälgen är det. Rf fälgar bromsar dåligt och i regn nästan inte alls.

Aluminiumfälgar är vid bromsytan och därintill olika oxiderade, lätt att se.

Bäst bromsar kerambelagda fälgar. Med lite rengöring kan du se om du har dylika.

Bromsbelag som håller som öststatsbakelitdäck kan omöjligt bromsa, relativt mjuka belägg bromsar däremot utmärkt om bromsen är ren och smord samt rätt justerad.
go tur
 
Rostfria fälgar är ofta förkromade, med lite rengöring brukar man kunna de om fälgen är det. Rf fälgar bromsar dåligt och i regn nästan inte alls.

Aluminiumfälgar är vid bromsytan och därintill olika oxiderade, lätt att se.

Bäst bromsar kerambelagda fälgar. Med lite rengöring kan du se om du har dylika.

Bromsbelag som håller som öststatsbakelitdäck kan omöjligt bromsa, relativt mjuka belägg bromsar däremot utmärkt om bromsen är ren och smord samt rätt justerad.
go tur

Färg för att bedöma matrial var äver min förmåga men de var svagt magnetiska så jag antar att det är rostfritt jag har.

Hur ser man ser skillnad på olika oxiderat aluminium? Minns jag kemi rätt så oxiderar aluminium vid normal temp/lufttryck dvs i princip all Al vi har omkring oss är oxiderad i ytan, eller?

Några keramfälgar har jag inte - det låter dyrt och något jag borde fått höra då jag köpt nya.

/Patrik
 
Bäst bromsar kerambelagda fälgar.

Rättelse: Keramiskt belagda aluminiumfälgar bromsar sämre i torrt väglag av silverfärgade aluminiumfälgar, då keramiken förhindrar fälgen att ta upp den friktionsvärme som bildas vid inbromsningen. Resultatet blir att bromsgummit blir väldigt varmt och får förkortad livslängd. Därför används ofta speciella bromsgummin till keramiska alufälgar.

Däremot får keramiskt belagda aluminiumfälgar bättre bromsförmåga i blött väder, p.g.a. en grövre bromsyta, som förhindrar att det bildas en tunn vattenfilm på fälgens bromsyta.

Slutligen så gör den keramiska beläggningen att fälgen inte blir lika fort nedbromsad som en silverfärgad aluminiumfälg blir.
/Niklas
 
Rostfria fälgar är rätt ovanliga sista två decennierna och tyvärr har de sämre bromsfriktion än aluminium. Aluminiumfälgar brukar bli lite blankare där bromsgummit sliter på fälgen så att en del av oxideringen nöts bort.

Thure
 
Senast ändrad:
Extra handbroms?

Ytterligare ett alternativ, eller kanske snarare komplettering vore kanske att montera en extra handbroms till det bakre ekipaget. Då en som du bromsar från ditt eget styre. Borde gå att fixa till en snabbkoppling vid fästet mot styret, så du enkelt kan bli av med reglaget när du kör "bara" cykel.
 
Ytterligare ett alternativ, eller kanske snarare komplettering vore kanske att montera en extra handbroms till det bakre ekipaget. Då en som du bromsar från ditt eget styre. Borde gå att fixa till en snabbkoppling vid fästet mot styret, så du enkelt kan bli av med reglaget när du kör "bara" cykel.

Tack för tipsen men som ni kanske sett i annan tråd här på utsidan så blev det en helt ny cykel: Skeppshult Elit med hydraulistka skivbromsar både fram och bak - där är det inga större problem att få hejd på ekipaget - att sladda på asflat går utmärkt med mycket moderat fingerkraft.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...