Köpa mountain bike

Hej! Nån som har nå tips vad för mountain bike jag som nybörjare ska köpa? Vilken prisklass ska man lägga sig i? Hade tänkt o cykla en del i skogen.
 
Det är jättesvårt att säga med den info du anger. Vissa menar motionsspår med "cykla i skogen" och andra (jag) cyklar bland sten och rötter och gillar när det är brötigt och tekniskt. Jag började med en 29" Scott hardtail, bara dämpning fram, och väntar nu ivrigt på nästa hoj som blir en fulldämpad 27,5" renodlad stigcykel från Transition.

Om jag bara gissar att du vill köra blandat så funkar en 29" till både stig, bröt och även lite cykellopp om du blir sugen. Min 27,5 kommer troligen att bli långsammare på långlopp så jag kommer att behålla 29ern.

Vad har du för budget?

Tänk på att det är en del måste-grejer du måste köpa som: hjälm, glasögon så du inte får nån gren i ögat, ev. knäskydd, pump, multitool, extraslang (om du inte kör slanglöst), ryggsäck med vätskeblåsa (gegga på flaskan är inte kul), SPD-pedaler, skor för SPD, gaffelpump så du kan justera in din luftgaffel. Alla kör inte med SPD men de absolut flesta jag cyklar med gör det så man sitter kvar när det är stökigt.
 
Det är jättesvårt att säga med den info du anger. Vissa menar motionsspår med "cykla i skogen" och andra (jag) cyklar bland sten och rötter och gillar när det är brötigt och tekniskt. Jag började med en 29" Scott hardtail, bara dämpning fram, och väntar nu ivrigt på nästa hoj som blir en fulldämpad 27,5" renodlad stigcykel från Transition.

Om jag bara gissar att du vill köra blandat så funkar en 29" till både stig, bröt och även lite cykellopp om du blir sugen. Min 27,5 kommer troligen att bli långsammare på långlopp så jag kommer att behålla 29ern.

Vad har du för budget?

Tänk på att det är en del måste-grejer du måste köpa som: hjälm, glasögon så du inte får nån gren i ögat, ev. knäskydd, pump, multitool, extraslang (om du inte kör slanglöst), ryggsäck med vätskeblåsa (gegga på flaskan är inte kul), SPD-pedaler, skor för SPD, gaffelpump så du kan justera in din luftgaffel. Alla kör inte med SPD men de absolut flesta jag cyklar med gör det så man sitter kvar när det är stökigt.

1. Gaffelpump klarar jag mig utmärkt utan, min däckpump funkar till 16 bar... en gaffelpump är mer lättreglerad men jag överfyller gaffeln till max tryck och tar sedan ut i mycket små inkrement luft tills jag får lämpligt sack.

2. Utan handskar cyklar jag inte, är bara så.

3. En eller två 1/2 L pet i ryggfickan funkar fint, vätskeblåsa klarar jag nog inte av att sköta hygieniskt. helre då gegga på utsidan än i.

4. En billig cykeldator med km/h och distans är trevligt.
 
Jag har en Camelbak Antidote vätskeblåsa på två liter och det är gränsfall lite på varma dagar tycker jag - beror ju lite på hur långt man cyklar men ryggsäcken är nästan alltid med (extraslang, verktyg och första-hjälpen). Det är inget måste med blåsa men det är tjorvigt att behöva stanna och öppna ryggsäcken varje gång man vill fylla på med vätska. Kör man i grupp så får man vänta tills längre stopp för att inte sinka andra = risk för ont i skallen. Håller med om handskar. Jag kör med GPS ibland
 
Jag har en Camelbak Antidote vätskeblåsa på två liter och det är gränsfall lite på varma dagar tycker jag - beror ju lite på hur långt man cyklar men ryggsäcken är nästan alltid med (extraslang, verktyg och första-hjälpen). Det är inget måste med blåsa men det är tjorvigt att behöva stanna och öppna ryggsäcken varje gång man vill fylla på med vätska. Kör man i grupp så får man vänta tills längre stopp för att inte sinka andra = risk för ont i skallen. Håller med om handskar. Jag kör med GPS ibland

Kör väl iofs inte med ryggsäck utan cykel tröja, jag behöver inte stanna för att dricka och kör jag i grupp gör vi ändå upp att stanna till snabbtvart 10e Km tex. Tycker ej om ryggsäckar, blir så hett på ryggen.

Varm dag eller inte, jag behöver 1/2 L per 10 km, dricker man en halv innan så räcker det 30 km och vill jag köra längre tar jag en 1,5 l pet i stora fickan på ryggen och två eller tom fryra 250 mL energidrycker i de andra två andra fickorna på ryggen, det blir 6 mil och då har jag inte tagit korgen på cykeln men det vill jag ej på MTB, det flyger och far hela tiden.
 

Jag tror det, pga priset.

Hade Iofs föredragit 10 växlat bak och dubbel ifram istället. Och 36 kugg som max bak istället för 34. 29 tums däck behöver 2-4 kugg mer där bak... 34 är dock OK om du inte skall tävla och köra maratontävlingar över berg...

Men du kanske kan uppdatera med en annan kassett

Shimano Deore CS-HG61 Kassette 9-fach, finns i 12-36

12 bak räcker, jag har 11 men bara 38 som max fram (din har 44) och mer behövs absolut inte.

Men varför står det inte vad cykeln väger? Men den är väl mellantung, en riktigt lätt cykel kostar mer.
 
Kolla in Canyon, bra cyklar till bra pris utan mellanhänder.

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/yellowstone-al-29.html

Jag föredrar heldämpat men det är några prisklasser högre så varför inte börja med en hardtail och sen köpa upp dig till en fulldmämpad om du gillar cykling i skog och fjäll. 29 tum eller 26 tum eller 27,5 är en eveighetsfråga..jag kör 26 tum för att jag gillar rappa accelerationer och lättheten att svänga men det finns olika smaker.

Mitt tips är att i alla fall köpa en cykel med bra komponenter, köper du en cykel från t.ex. Tyskland Canyon eller liknande så får du mycket mer för pengarna mot att handla hos din lokala handlare (tyvärr).

Ska du ha något som håller okej och fungerar bra så tror jag att du ska handla i 5000-7000.-klassen för en hardtail och nästan det dubbla för en fulldämpad. Satsa på bra komponenter, bra dämpare, bromsar och växlar...det krånglar betydligt mindre. Minst Shimano Alivio gällande växlar...helst SLX eller högre. Hydraliska skivbromsar.

Gälland pedaler tycker jag inte det är så viktigt...jag kör mestadels utan clips men har även clips när jag kör mycket asfalt eller grusstigar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
youna456 mountain biking? Mountainbike 3
Nordanljus.se Mtb / All mountain max 4000kr. Mountainbike 24
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
Gil Mountain Biking in the Stockholm area Mountainbike 8
pher_ Haynes bok om mountain bikes? Mountainbike 1
eliasw Jump bike i skogen Mountainbike 26
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
gruskvast MTB Sälen Bike Park Mountainbike 1
El Perro Viejo MTB-tävling: Gotland Bike Battle Mountainbike 2
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Nån som handlat från H&S Bike Discount??? Mountainbike 5
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...