Dyka efter rent guld

Crille är tydligen inte så världsvan...

Vit man som åker till ett utvecklingsland för att leta guld... Är det bara hos mig som det ringer en liten varningsklocka?

Det framgår iof inte i inläggen vart guldet/pengarna går?!

Hur löjlig är du egentligen? Med det här inlägget har du just bevisat för hela omvärlden hur otroligt
ointilligent du är...Din varningsklocka verkar ganska felställd,man kan förövrigt fråga sig hur din såkallade "varningsklocka" skulle börja ringa för att en turist under ett besök i ett annat land finner tillstymmelse till guld.
Har tanken slagit dig att sällskapet ifråga kanske betalat lokala guider för att få ta del av detta äventyr?
Hade du alls något som helst intresse i dessa frågor skulle du väl hellre fråga varför så många utlänska företag gräver guld i Sverige?Eller ännu värre uran?????
Dessa prospekteringar som försigår här i landet är ju inte direkt någon kille som på sin semester dyker lite på skoj och lyckas hitta en nugget...
Din okunskap lyser som ett helyse i natten...

Hur mycket tror du Crille att guldet i provröret som Hedin visade upp är värt?
 
Trampade jag dig på tårna? Jag ser det som väldigt obefogat att kalla mig för löjlig och ointelligent. Jag ställde en fråga och förväntar mig ett seriöst svar eller inget svar alls.

Om de betalade lokala guider så är det väll jättebra.

Angående om jag har ett intresse i frågan så: ja det har jag. Det är oerhört tråkigt när länder som är rika på naturresurser inte får ta del av dess värde. Det lilla han plockade upp är förstås en piss i havet, men det är principen jag menar.

Jag är inte ute efter att läxa upp trådstartaren pga bristande moral eller liknande utan är mest intresserad hur han tänkte. Din trista attityd klarar jag mig utan.
 
Trampade jag dig på tårna? Jag ser det som väldigt obefogat att kalla mig för löjlig och ointelligent. Jag ställde en fråga och förväntar mig ett seriöst svar eller inget svar alls.

Om de betalade lokala guider så är det väll jättebra.

Angående om jag har ett intresse i frågan så: ja det har jag. Det är oerhört tråkigt när länder som är rika på naturresurser inte får ta del av dess värde.

Jag är inte ute efter att läxa upp trådstartaren pga bristande moral eller liknande utan är mest intresserad hur han tänkte. Din trista attityd klarar jag mig utan.

Mina tår håller vi utanför detta!
Ditt inlägg var verkligen småaktigt och löjligt,därför kallade jag dig löjlig...
Jag kan dock med facit ihand tänka mig att för ett tag kalla dig okunnig om det känns bättre?

Du undvek tydligen min fråga hur mycket du tror att guldet som visades i provröret var värt?
Om du nu har ett så stort intresse ang mineralfyndigheter så hur kommer det sig att du inte alls har besvarat min frågeställning ang fyndigheter i vårat land?
Dessa fyndighjeter i SE förevisas ju INTE av någon avlönad tolk/guide om du nu trodde det!
 
Att kalla mig okunnig är också obefogat efter två inlägg på ett internetforum.

Ja visst är det jobbigt att stora (internationella) aktörer roffar åt sig mineraler och andra resurser till sig själva? Detta gäller i alla länder, inklusive Sverige. Skillnaden är att välståndet för folket på Borneo (för att nämna ett land) skiljer sig markant från det i Sverige. Värdet av guldet som fanns på hans bild är inte särskilt stort, det fattar jag med. Poängen är att det guldet är en kul semestersouvenir för TS men för lokalbefolkningen lär dess värde vara oerhört mer betydelsefullt.

TS guldfynd kanske är löjlig, men principen att externa aktörer suger ut naturresurser är definitivt inte löjligt. Och för att vara övertydlig: NEJ, jag likställer inte TS semestergrej med stora företags prospekteringar och girighet. Jag är intresserad av hur TS resonerade och hur deras kontakt var med lokalbefolkningen.
 
Att kalla mig okunnig är också obefogat efter två inlägg på ett internetforum.

Ja visst är det jobbigt att stora (internationella) aktörer roffar åt sig mineraler och andra resurser till sig själva? Detta gäller i alla länder, inklusive Sverige. Skillnaden är att välståndet för folket på Borneo (för att nämna ett land) skiljer sig markant från det i Sverige. Värdet av guldet som fanns på hans bild är inte särskilt stort, det fattar jag med. Poängen är att det guldet är en kul semestersouvenir för TS men för lokalbefolkningen lär dess värde vara oerhört mer betydelsefullt.

TS guldfynd kanske är löjlig, men principen att externa aktörer suger ut naturresurser är definitivt inte löjligt. Och för att vara övertydlig: NEJ, jag likställer inte TS semestergrej med stora företags prospekteringar och girighet. Jag är intresserad av hur TS resonerade och hur deras kontakt var med lokalbefolkningen.

Jag tycker att jag har befog att åtm kalla dig okunnig när det gäller dessa frågor.
Att vara så småaktig som du var i ditt första inlägg här var ju på gränsen till skammligt...
Låt oss ta ett exempel: En turist från ett annat land landar en jätteröding på vårisen här i SE.
Hur ska vi tackla det?
Hur ska vi värdera den? Den kanske är mera värd än vad Hedins & co lyckades hitta på flera dagar.
Förstår du inte hur löjligt ditt inlägg var?
Glad påsk
 
Jag anser fortfarande inte att mitt inlägg var löjligt. Men det hela verkar ju gå jämnt ut eftersom jag anser att dina inlägg är löjliga. Jag anser att dina argument är löjliga och du mina. Vi verkar alltså inte komma så mycket längre där och att stånga sig blodig på ett internetforum är ju även det löjligt.

Glad påsk på dig med! =)
 
Jag anser fortfarande inte att mitt inlägg var löjligt. Men det hela verkar ju gå jämnt ut eftersom jag anser att dina inlägg är löjliga. Jag anser att dina argument är löjliga och du mina. Vi verkar alltså inte komma så mycket längre där och att stånga sig blodig på ett internetforum är ju även det löjligt.

Glad påsk på dig med! =)

Vi behöver inte komma längre heller om du inte vill det.Jag tog tillfället i akt och delgav dig min och säkert många andras åsikt , om hur inskränkt och löjligt ditt inlägg var.
Jag skrev flera olika frågeställningar till dig för att försöka få dig att inse proportionen av det hela.
Alla dessa frågor undvek du ju och det tolkar jag som att du kanske började inse hur barnsligt du resonerat från början.
Ingen får alltså ta med sig stenar eller snäckskal eller små mängder metall från en utlandresa som man kanske gör en gång i sitt liv....Det är fjantigt...
Många länder inbjuder ju guldgrävare till sina fyndigheter för att tjäna pengar.
Att förstöra en spännande och roligt ävenyr för Hedin & co med sådant trams är ju? löjligt!!!!
 
Du var bara tvungen att fortsätta, eller hur?

Du har ju helt antingen misstolkat eller förvridit mitt budskap. Du vet mycket väl att det är skillnad på vanliga snäckskal man hittar på stranden och ädelstenar eller metaller med högt värde. Dessutom inser du med största sannolikhet att det är själva fenomenet jag är ute efter, nämligen att naturresurser hamnar i fickorna på utomstående, och inte grabbarnas minimala fynd och deras semester.

Det är för övrigt rätt så trist att diskutera med dig när du upprepade gånger måste använda ord som "löjlig", "barnslig", "fjantig", "inskränkt". Det är lågt...
 
Du var bara tvungen att fortsätta, eller hur?

Du har ju helt antingen misstolkat eller förvridit mitt budskap. Du vet mycket väl att det är skillnad på vanliga snäckskal man hittar på stranden och ädelstenar eller metaller med högt värde. Dessutom inser du med största sannolikhet att det är själva fenomenet jag är ute efter, nämligen att naturresurser hamnar i fickorna på utomstående, och inte grabbarnas minimala fynd och deras semester.

Det är för övrigt rätt så trist att diskutera med dig när du upprepade gånger måste använda ord som "löjlig", "barnslig", "fjantig", "inskränkt". Det är lågt...

Att misstolka eller förvrida ditt budskap är det ingen som försöker göra.
Ditt inlägg på ett forum för semesterdyning innehöll ord som "vitman" åker till utvecklingsland
och utan att göra rätt för sig kommer att skövla och göra enorma vinster genom att
hitta och föra ut ädelmetaller ur landet.

Om man betänker att de var där fyra månader så har ju deras vistelse genererat inkomster
till människorna där.De har också säkert betalat för själva upplevelsen att gräva guld som på vilket annat ställe i världen.Du kan vara ganska lugn att de har genererat mer intäkter än
vad du värkar tro att de har "tjänat"

Att börja prata och göra gämnförelser med multinationella företag och deras ev rovdrift av naturtillgångar i "utvecklingsländer" tycker jag fortfarande är löjligt.
Du kanske inte tycker om det ordet men du använder det ju själv i dina inlägg.
Jag kan kalla din inställning i din inlägg för många saker tex lågt om du tycker att det är bättre.
 
Om man betänker att de var där fyra månader så har ju deras vistelse genererat inkomster
till människorna där.De har också säkert betalat för själva upplevelsen att gräva guld som på vilket annat ställe i världen.Du kan vara ganska lugn att de har genererat mer intäkter än
vad du värkar tro att de har "tjänat"

Ja om det är så det gick till så är det ju frid och fröjd, men du var ju inte där, eller? De hade säkert bra kontakt och utbyte med lokalbefolkningen men det hade fortfarande vart intressant att höra från Hedin och hans vän som faktiskt var där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
danjeeel Dyka utan cert? Dykning 52
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
frostic Bristningar i huden efter dyk? Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.