Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Tolka är kul

Nja, jag tror inte det. En "stig" är väl ngt som uppstår genom att människor har sitt stråk hit eller dit, inte ngt som anläggs. "Anlagd stig" låter m a o som en oxymoron, så jag skulle gissa att det enda man förbjuder är cykling i obanad terräng.
---
----
I Linköping, utom kanske Vallaskogen, uppstår knappast slika diskussioner, eftersom t ex Säby Västerskog och Kärnaskogen är fullkomligt cykelfientliga och det största av de 20 reservaten, Tinnerö, har tydliga regler.

Även om de flesta stigar nog uppstått "spontant" så är det väl inte omöjligt att med vilje anlägga en stig, t ex i en park eller så. Men det är inte huvudfrågan här.
Anlagd väg eller stig står det, då tolkar jag det som att man får cykla på både anlagda vägar och på stigar, spontant uppkomna och eventuella anlagda. Men de undantar elljusspår. Solklart.
Sen vill jag bara påpeka för de som inte cyklar utanför cykelbanor att den absoluta majoriteten terrängcyklister cyklar på befintliga stigar. Det är nästan omöjligt att cykla obanat i en normal skog.
Mikael

PS
En bra sammanfattning av hur cyklister bör uppföra sig finns här. http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm
Min erfarenhet är att de flesta MTButövare tycker likadant.
DS
 
möjligen är det så - men frågan är då förstås hur man skiljer på en anlagd och en upptrampad stig. Distinktionen verkar vara en juridisk omöjlighet. Finns väl bara ett sätt att pröva - jag åker till Nacka, fotograferar och anmäler varenda cyklist jag ser.
 
?

möjligen är det så - men frågan är då förstås hur man skiljer på en anlagd och en upptrampad stig. Distinktionen verkar vara en juridisk omöjlighet. Finns väl bara ett sätt att pröva - jag åker till Nacka, fotograferar och anmäler varenda cyklist jag ser.

Vad ska du anmäla dem för?
Att de cyklar på anlagd stig, vilket är tillåtet, eller på annan stig, vilket är tillåtet? Som jag tolkar det i alla fall.


Mikael
 
vi har samma problem i uddevalla fast där e de inte bara skogen de förstör, nästan alla grasplättar runt skolor o parker är "uppspunna"
 
Det var bättre förr

Rep i brösthöjd som dras upp när tuffingarna kommer farande? Krävs ju att man har tålamod att sitta på pass och har bra löpsteg efteråt ioförsej... Men man får ju skratta lite iallafall.
 
Uppenbarligen...

är det inte enkelt. Konstigt nog. Kanske är det svårare i stadsnära skogar? På landet känns det rätt självklart att man hälsar vid möte. Av gammal (skid-)vana går man naturligt ur spår för upphinnande, om detta inte är alltför besvärligt (pulkadragare väjer inte för skidlöpare...). Man skrämmer inte (stannar i god tid för hästar, hälsningsrop från snabba cyklar kommer i god tid). På cykel bromsar man in så att mötande har möjlighet att fånga in löslöpande barn och hundar.
Viktigast av allt MAN LER MOT VARANDRA!
Detta är ett enkelt trick som löser mycket...
F.ö. får både vandrare , cyklister och hästar röra sig i skogen bara så länge de inte förstör. Allemansrätter ger oss rätt att färdas "under villkor att det sker med hänsyn och aktsamhet, så att skada eller olägenhet ej uppkommer för ägaren". Visst finns det "skogsgubbar" som anser att man därmed inte får gå i utkanten av ett skidspår för att stötta en treåring med dålig balans, men de har så mycket bitterhet i sig att de främst behöver ett STORT LEENDE, då också. Anna
 
repor på berghällar

Plockade fram cykeln för att se hur spåren i skogen såg ut. Stigarna som jag kör går över klipphällar och genom skog med rötter och tillbehör. De är också populära vandring stigar så man får samsas.
Nu till mitt problem om våren är ju skogsstigarna mer känsliga pga fukten så jag ville se hur de var i år. Det tråkiga är att motocross maskiner också tycker att det är satans kul att åka på dessa stigar och i år är det värre än någonsin. En pöl som alltid bildas på samma ställe var nu en lervälling mer en halvmeterdjup och 8m i diameter, normalt är det en vanlig stig en halvmeter bred.
Det är crossspår fyrhjulingar m.m. Och klipphällarna har spr efter crossar med dubb Helt galet. Jag vände hemåt. De som vandra kan inte ens använda stigarna i området. Var är Polisen när man behöver dem, vet att de som bor närmast polisanmält. Men vad ska och kan de göra. Så jag har bara en fråga:

Hur jävla dum får man vara, fattar de att de förstör?

En sak till, de är så jävla svåra att jaga.

Kom och ös galla med mig eller om du är crossåkaren som sabbar,försvara dig jag är så nyfiken.

Jag trodde att det var MTB-trampare som repat varendra berghäll på Upplandsleden, kan det verkligen vara motorcyklar? Hur är det, repar en MTB hällar? Cyklar man verkligen i skogen med dubbdäck - och på vintern då eller?
Behöver man kanske uppdatera terrängkörningslagen så att man i dess första paragraf byter "motordrivet fordon" mot enbart "fordon"?
 
Jag trodde att det var MTB-trampare som repat varendra berghäll på Upplandsleden, kan det verkligen vara motorcyklar? Hur är det, repar en MTB hällar? Cyklar man verkligen i skogen med dubbdäck - och på vintern då eller?
Behöver man kanske uppdatera terrängkörningslagen så att man i dess första paragraf byter "motordrivet fordon" mot enbart "fordon"?

Nope, med MTB repar man knappt hällarna, även om man kör med dubb.

Däremot är körs det en del Enduro på både Upplands och Roslagsleden. Problemet är nog större på Roslagsleden om jag förstått rätt. Sörmlandsleden är hyffsat förskonad, i alla fall de delar jag cyklat....
 
Det är väll inte repor på bergshällar som är problemet, problemet är rötter, hur mycket fordonet väger i kombination hur stark motor man har och hur lätt det är att man spinner eller drar upp ytskiktet osv.

Det finns många anledningar varför man inte bör spela dödsmetall på högsta volym i BB och det finns troligen lika många anledningar varför man inte bör köra motocross ute i skogen, men repor i bergshällar är inte det vinnande argumentet.

P.s Holly shit vilken bump på denna tråd och så kommer jag och trollar i den :-D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.