Packning. Viktmani.

...Sen de diskussioner om vandringsprylar och vandring i allmänhet som uppkommer i forum eller med vänner. Allt känns ibland som om vikt är det ända att tänka på. Det ska vägas, plockas bort, bytas ut, ransoneras och så vidare. Lättast packning vinner liksom.,.

Många lättpackade har haft precis motsatta upplevelser. När de postar på trekkingforum är det ganska vanligt att de blivit hånade, förlöjligade och inkompetensförklarade: "Stupid light" eller "Winner of the Darwin Award... etc. Är man lättpackade så kommer man garanterat att frysa ihjäl, eller åtminstone att lidande med totalhavererat utrustning ta sig ner från fjället med svansen mellan benen, eller något...

Efter ett tag tröttnar de på påhopp och slutar att posta och söker sig till UL forum med likasinnade istället. Det är kul för dem, men kanske utarmande för forumet de lämnar. Just att det finns så oändligt många olika sätt att planera sin tur på, är ju trots allt en stor del av tjusningen. Att få tips, inspiration och nya infallsvinklar från andra som tänker lite annorlunda än en själv är ovärderligt i den processen.
 
Senast ändrad:
Jag ser ju inte riktigt varför det skulle vara en konstigare "sport" att försöka minimera vikten är sporten att "springa 42 km så fort som möjligt". Varför ens springa 42 km när man kan promenera eller cykla? :)
 
Jag ser ju inte riktigt varför det skulle vara en konstigare "sport" att försöka minimera vikten är sporten att "springa 42 km så fort som möjligt". Varför ens springa 42 km när man kan promenera eller cykla? :)[/QUO

Precis. Varför springa när man kan gå? :) Jag ser ju inte vandring som en sport. Vi tänker alla olika märker jag. Intressant.
 
Det var lite det jag försökte få fram. Var och en är salig på sin "tro", det är svårt att förstå de som predikar om en annan "tro", men man inser kanske inte att för andra så är ens egen "tro" svår att förstå.

Det är ju t.ex. nästan uteslutande så att de som är negativa till lättpackning aldrig har provat det.
 
Anledningen till att jag vill ha så lätt packning som möjligen är att jag vandrar med två hundar...huskys som drar en hel del...
Då är de inte allt för mysigt med 20kg på ryggen...

Försöker snarare få till vikten 11-12kg på sin höjd med all mat..
 

Bilagor

  • DSC_2586.jpg
    DSC_2586.jpg
    50.1 KB · Visningar: 651
Det är ju t.ex. nästan uteslutande så att de som är negativa till lättpackning aldrig har provat det.

Det stämmer knappast. Men det är en vanligt förekommande uppfattning i lättpackarkretsar. Liksom den märkliga och polariserande tankefiguren "tungpackare".

Många som uppfattas som negativa är egentligen mest kritiska till det envisa ältandet av att vikt alltid är viktigast. Det stämmer ju inte för de flesta. Det är nog snarare upplevelsen som är viktigast.

Bara i denna tråd finns flera som gör turer med helt olika upplägg. Och som till synes har erfarenhet av lätt lättpackning men ändå väljer andra alternativ ibland.

//J
 
Det var lite det jag försökte få fram. Var och en är salig på sin "tro", det är svårt att förstå de som predikar om en annan "tro", men man inser kanske inte att för andra så är ens egen "tro" svår att förstå.

Det är ju t.ex. nästan uteslutande så att de som är negativa till lättpackning aldrig har provat det.

Det bästa jag läst på länge.

Att vilja minska sin basvikt måste vara det mest naturliga / mänskliga som finns.

Att det för många (mig själv inkluderat) blir ett prylintresse där jag t.ex. vill pröva ett nytt tält trots att jag redan har ett lätt tält, ja så är det väl med de flesta intressen.

Med mitt nyaste inköp är jag nere på tre kg för de tre stora (tält, sova, bära) så jag kan ta med ännu fler chokladkakor och njuta ännu mer av fjällen när jag går med packning :)

Någonstans vid tio kg sker det något magiskt och packning känns knappt IMHO. Kan man hamna där med en veckopackning på startdagen blir njutningen enormt mycket större.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.