Slipa kniv

Tänkte köpa mig ett elektriskt system av något slag, men använder just nu Spyderco Sharpmaker. Tre olika slipstenar, grov, fin, och ultrafin. Kostar 1500 kronor och är väl värt pengarna.
 
För den som inte vill lägga några pengar alls men få ett bra slipresultat på alla knivar, kan jag varmt rekommendera att slipa på baksidan av en tallrik/kopp. Man får va stadig på hand men man lär sig vinklarna efter ett tag. Själv har jag inga problem att få till eggar som klarar papperstestet med bravur och rakar håret av armen utan problem. Hitta vinkeln där du har själva skäreggen (primäreggen) paralellt mot den nakna porslinsytan. Sen skärande rörelser bort från dig ända ut till spetsen. Alternera sida. Lika många gånger på båda sidorna. Strigla på ett läderbälte.

Kanske inte blir samuraj-egg men klarar papperstestet som sagt utan problem. Det som är svårt till en början är att hitta rätt vinkel. Men kolla på eggen mot ljuset så ser du vinkel eggen har. Sen bara att försöka följa det.

:)
 
Tänkte köpa mig ett elektriskt system av något slag, men använder just nu Spyderco Sharpmaker. Tre olika slipstenar, grov, fin, och ultrafin. Kostar 1500 kronor och är väl värt pengarna.
På knivbutik.se kostar den 999 pix och tidigare fick man rabatt på ett köp om man prenumererade på deras nyhetsbrev, vet inte om det gäller fortfarande dock. Det brukar dessutom vara väldigt snabb leverans därifrån. Jag håller med om att den är värd pengarna
 
På sommarloppis brukar stora elektriska slipstenar kosta ca 3-500 och är väl värda sina slantar. Kontrollera att tråget inte läcker samt att motorn fungerar före köp.

Planslipar, bandslip på stativ, kan enkelt förses med tråg och därmed vattenkylning.

Av brynen är det grova diamantbrynet det du brukar för omforning av klingan. Grovt slipband på en platt 12" fil kan göra detsamma.

Skruvstycke är din givna 3e hand, ni som saknar verkstadsbord har en lösning i det utmärkta Ch Zyliss skruvstycket, nerplockbart efter bruk.
http://www.homeshow.co.nz/images/accessories_list.jpg


go tur
 
På knivbutik.se kostar den 999 pix och tidigare fick man rabatt på ett köp om man prenumererade på deras nyhetsbrev, vet inte om det gäller fortfarande dock. Det brukar dessutom vara väldigt snabb leverans därifrån. Jag håller med om att den är värd pengarna

Men den är med två stavar, fin och mediumfin.

999:- är deras ordinarie pris som jag fattar det.
 
Senast ändrad:
Eggvinkel

Jag använder två olika system beroende på knivens eggvinkel.

Eggbilder: http://www.knifeplanet.net/wp-content/uploads/2016/03/scandinavian-blade-grind.png

Om kniven har en sekundär egg (Regular grind i länken ovan):
http://lansky.com/index.php/products/dlx-5-stone-system/
https://www.xxl.se/lansky-lansky-standard-deluxe-system-multi/p/1136316_1_style

Om kniven har en skandinavisk egg (typ klassisk Mora kniv):
http://lansky.com/index.php/products/tri-stone-benchstone/
https://www.xxl.se/lansky-tri-stone-benchstone-multi/p/1126658_1_style
eller andra brynen.

Jag har inga knivar med konvex egg, så inga lösningar där.

Innan du börjar bryna bör du kontrollera vilken eggtyp du har (eller vill ha). Jag gjorde misstaget att slipa dit en ny primär egg på en gammal favorit Mora, kommer aldrig att få tillbaka den skandinaviska eggen igen utan att slipa bort mycket kniv.

Hittade en bra länk här på Utsidan: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=764892&postcount=14

//B
 
Senast ändrad:
Konvex egg

Strigla på wellpapp.
Om man behöver slipa om:
Slipduk på musmatta eller för mera kontroll, EdgePal - ett svenskt system som klarar både konvexa och raka slipningar.
Det går även bra med en bandslip om man har en sån.

/John
 
På knivbutik.se kostar den 999 pix och tidigare fick man rabatt på ett köp om man prenumererade på deras nyhetsbrev, vet inte om det gäller fortfarande dock. Det brukar dessutom vara väldigt snabb leverans därifrån. Jag håller med om att den är värd pengarna

Skapade ett konto för att testa. De svarade omedelbart med att oombedda skicka tillbaka mitt lösenord i klartext, över okrypterad epost! Tillsammans med en uppmaning att jag ska skydda mina kontouppgifter, vilken ironi!

Det var den minst seriösa webbutik jag haft kontakt med sedan slutet av 90-talet. Skickar de knivarna fasttejpade på vykort med en uppmaning att hantera dem varsamt också?

Edit: De får ett pluspoäng för att de var mycket snabba med att radera mitt konto när jag bad dem.
 
Senast ändrad:
En liten handhållen grej med två slipfack i fasta 20gr vinklar, karbid och keramiskt samt en diamantbeströdd pinne man fäller ut och en snedliggande keramisk sten för serraterade blad (puuuh sorry för lång mening!) Har producerats av Lansky (blade medic) och Edc (pocket knife sharpener). Hittade en kopia på eBay idag och de ligger mellan 27 (!!) - 50kr. Designen identisk bortsett från stenen för tandade blad.
Kvaliteten för det priset må kanske inte vara top notch men den såg ju identisk ut som sagt. Jag beställde en iaf. Sök på Pocket knife sharpener om ni är nyfikna.

Beställer en hel del på ebay och blir sällan missnöjd faktiskt. Beställde för lite sedan en liten nylonväska till min fällkniv som kan bäras både vertikalt och horisontellt, riktigt bra kvalitet. 20 spänn fri frakt från HK. Så det kan va värt att testa saker därifrån. Återkommer när jag provat pocket shsrpener. Även om den går sönder i näven på mig :)

Har läst recensioner på originalen och folk verkar nöjda för de pengarna. Bättre såklart att lära sig slipa på sten. Men det är en bekväm grej som ger bra resultat. Dock ingen valfrihet vad gäller vinklarna.

Där finns också keramiska rods i medium och fin. Tänkte köpa sådana och sen ta en regel och borra hål i olika vinklar. Bygga mig en masters edge kopia. De stavarna går på 80-100 kr. Fri frakt. Sök på Ceramic sharpening rods.

Båda dessa grejerna är så billiga att man har ju råd att förlora pengarna liksom.

Mvh
 
Kom ihåg ett par situationer i Sydamerika. Kompisen från byn som böjde sig ner o drog några riktade drag mot en sten han brukade dra kniven mot. Sedan fortsatte slakten med vass egg.
Sedan grabbarna som hade fått nya fina jaktkniven av el Bosse och inte vågade annat än att försöka vässa så gott de kunde.
Jag lånade ut min kniv av finska märket knivsnidar pojken och då kunde vi sedermera koncentrera oss på mer glädjefyllda delar.
Typ, som man säger numera.

Ted
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.