enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks

Det finns flera anledningar. Jag vill kanske eventuellt ha med exakta längsangivelser på min blogg, kanske skriver jag en bok, för att kunna geotagga bilder så exakt som möjligt.
När jag trackar med mobilen, så kan jag välja noggrannhet mellan 1m och 100m, utan någon tillsynes begränsning på antal punkter.

Kanske det är får bli en lösning för mobilen ändå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska du geotagga bilder så köp en kamera med GPS inbyggd, det har min Panasonic Lumix FT5 och det finns många flera som har det.
De flesta mobiltelefoner fixar också geotagging men med lite sämre bildkvalitet.

/Patrik
 
Ska du geotagga bilder så köp en kamera med GPS inbyggd, det har min Panasonic Lumix FT5 och det finns många flera som har det.

/Patrik



Jag har en bra fullformatskamera från Canon. Gps modulerna i kamerorna brukar vara sega och dra mycket batteri. Det fungerar utmärkt att göra som jag beskriver det, men jag vill kunna lita på att batteriet räcker längre. Än så länge har jag inte fått några vettiga tips


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På sommarens vandring så loggade jag gpx-track på min Sony Xperia Z3 med OruxMaps. vandringen var på 8 dagar och mobilen användes också för navigering och kartläsning (hade självklart också med mig papperskarta och kompass även om dessa inte användes särskilt mycket).

Mobilen var inställd på flygplansläge och trackingen var nog oftast på 10-12 h varje dag då jag oftast glömde stänga av trackingen vid pauser.

Om jag minns rätt så upplevde jag att mobilen med min användning (kartläsning och tracking igång) tog ca 30-50% batteri varje 24 h period beroende på hur mycket kartläsning som hade gjorts under dagen. Laddade mobilen antingen på kvällen eller till frukost och laddade då ofta från en nivå av ca 50% batteri kvar upp till ca 80% då de första och sista procenten oftast tar mer energi (genererar mer värme) att ladda.

Laddade från en Zendure A3 och sista morgonen så tog kraften i den slut.

Så summa summarum så räckte mobilen + powerbanken till 8 dagars vandring och navigering.

Observera dock att olika tillverkare har olika sätt att redovisa hura många mAh powerbanken egentligen ger. Vissa redovisar 3.7V batterisidan, medan andra redovisar hur mycket den ger efter omvandlingsförluster till 5V (vilket säger mer).

Tror jag hade OruxMaps inställt på att bara spara trackpoints var 2e eller 5e minut. Men minns inte exakt..
 
5 dagar

2015 gick jag 120 km på 5 dagar. Loggade allt med min Garmin Suunto Ambit 3 RUN, Jag loggade vandringen på dagarna när jag vandrade, och hade 40 % batteri kvar (om jag minns rätt) när jag i Norrtälje. Jag gick Roslagsleden från Danderyd.

Ska logga Sarekvandringen i sommar hade jag tänkt, och ha med en power bank eller solcellsladdare...eller bägge. Beror lite på vad vädret blir. Sol=kunna ladda.
 
Suunto Ambit 3 Peak har ett batteri på 440 mAh. Min telefon har 2800 mAh och jag kan ladda den 2 ggr från en billig powerbank. Jag borde alltså kunna ladda klockan ca 12 gånger från powerbank.

Däremot är minnet inte så stort. Beroende på hur mycket data du loggar, puls, höjd etc räcker den olika länge. Med en log per sekund har jag läst att den klarar ca 36 h. Men om var 5e sekund duger klarar den såklart mer. Ett annat alternativ är att synka den till mobilen då och då, men då krävs att man har mottagning.
 
Nu har jag inte koll på Garmins nyare modeller, men t.ex. min gamla eTrex Vista HCX kan, förutom det interna minnet, logga direkt till minneskortet. Såvitt jag vet är det inga problem att fylla ett helt 2Gbyte-kort med loggar. Vid en snabb titt i arkivet hittar jag en fil på 524165 bytes och 4510 punkter. Det skulle alltså ge ett genomsnitt på 116 bytes per punkt, vilket innebär att kortet rymmer 17 miljoner punkter; nog för en punkt i sekunden i över 190 dygn.

Dessa loggar är dock "write only"; man kommer inte åt dem alls i apparaten utan de måste tankas över i en dator.
 
@turep Bra information! Tack, det kan mycket väl vara som du säger, men det är isf inte solklart ifrån Garmin.
 
Jag kollade manualen till två enheter som Garmin säljer i dag, GPSmap 64 och eTrex Touch 35 (slumpvis valda), och jag hittar inte funktionen jag talar om i någon av dem, så det verkar vara begagnat som gäller om man vill ha den. Synd, för det är en skitbra grej tycker jag (det bara funkar, så fort apparaten är på, utan att man behöver göra något alls när man väl slagit på det hela en gång).

Det är alltså det som nämns i punkt 5 här jag pratar om.
 
Jag har en Garmin som loggar till ett SD-kort (GPSMap60csx) och en Garmin cykeldator som loggar till en .fit fil i internminnet. 60:an är bra eftersom den aldrig i princip fyller minnet och mottagningen är bra.

Om man vill ha en GPS-logger inbart finns det massor av andra både lättare och battterisnålare alternativ. Conrad har en ordentlig samling man kan beställa från att logga varvtider på racerbanan till att se var barnen håller hus:
https://www.conrad.se/GPS-Tracker.htm?websale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17278_0403041


Jag skulle skriva ner vad jag tror att jag behöver först för att få en överblick.
* En gps att navigera med?
* En GPS att logga vandringen med?
* Vill ladda upp dina spår och postition till blogg?
* Georefera bilder tagna i fält?

* Om du skall vara ute länge så vill du kanske ha ut positionerna ur loggen och refera dom till kameralder: då behöver du antagligen ha med en dator med också. i fält.
* Olika loggers har olika bra möjlighet att ladda ur data, för att inte tala om hur man laddar loggens batterier.
* Hur ofta man vill logga sin position - med 10ggr/sekund eller varje timme? Här får man nog prova sig fram och fundera på vad som blir lagom stora filer att hantera.

Som så ofta med teknik blir det snabbt komlicerat, några av oss tycker att det är kul! Själv skulle vilja logga med 5hz medan jag cyklar för att bättre kunna kartera MTB-stigar för openstreetmap.

/Andreas
 
Skillnaden mellan en handhållen GPS eller en mobil är stor om loggningen är det viktiga. Reklamtexten från Conrad pekar lite på vad man kan göra. 400 000punkter och var 10m betyder 400mils loggning, borde räcka för det flesta vanliga vandringarna ;) ?

BT-Q1000XT kan registrera upp till 400 000 vägpunkter. Registreringsintervallet kan varieras manuellt. Sträcka, tid och hastighet kan sparas. För att undvika att lagringsplats tas upp i onödan finns en Auto Log-inställning som gör att en position först loggas då det verkligen är nödvändigt, samtidigt som denna automatiska funktion kan styras manuellt.
De inspelade GPS-data som finns lagrade kan visas i Google® Earth och Google® Maps. Nödvändig programvara ingår. Export i andra format som GPX, NMEA, PLT, CSV eller TEXT är möjlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
misvon Enklaste sättet att radera användardata GPSMAP76S Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...