Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fantastiskt fin trio! Men NL3 är väl ändå gubben Njord? ;)

Är det någon här som har några erfarenheter av FK SK1 och/eller SK3? Börjar få ett obehagligt sug efter någon av dom... :)

Fredrik, va skulle du lägga upp den där bilden för... Nu ställde du till det i huvudet på mig... Usch... :)

SK3 använder jag gärna när storleken inte betyder nåt!
Gillar Du den här godbiten så behövs ingen tvekan,lilla Juni trivs i alla sammanhang!

Mikael
 

Bilagor

  • knives 002.jpg
    knives 002.jpg
    165.3 KB · Visningar: 584
  • SK3 Juni 012.jpg
    SK3 Juni 012.jpg
    115.2 KB · Visningar: 587
  • TK2 057.jpg
    TK2 057.jpg
    138 KB · Visningar: 571
Fantastiskt fin trio! Men NL3 är väl ändå gubben Njord? ;)

Är det någon här som har några erfarenheter av FK SK1 och/eller SK3? Börjar få ett obehagligt sug efter någon av dom... :)

Fredrik, va skulle du lägga upp den där bilden för... Nu ställde du till det i huvudet på mig... Usch... :)

Visst är det Njord, inte första gången jag blandar ihop dom.

Har både SK1 och 3 men har bara provat Juni som är en kompetent liten kniv. Skulle gärna bära den jämt i bältet om det vore praktiskt möjligt istället för en fällis.

Fredrik
 
SK3 använder jag gärna när storleken inte betyder nåt!
Gillar Du den här godbiten så behövs ingen tvekan,lilla Juni trivs i alla sammanhang!

Mikael

Visst är det Njord, inte första gången jag blandar ihop dom.

Har både SK1 och 3 men har bara provat Juni som är en kompetent liten kniv. Skulle gärna bära den jämt i bältet om det vore praktiskt möjligt istället för en fällis.

Fredrik

Ja tack så mycket då! Herrarna Mikael och Fredrik ställde då till det rejält nu! ;)

Skämt åsido, tack för fina bilder och info!

Vad tycker ni om greppet på Juni? Känns det som man håller i en väldigt liten kniv eller "fyller den ut" hyffsat? Jag har ju funderat på SK1 också men jag har redan en skrälldus med knivar i samma storlek så SK3 vore kul som ett komplement om inte annat. Är dock lite rädd att den ska kännas för liten i handen.
 
Som du ser på bilden ovan så är handtaget litet, ingenting man använder när kraft är viktigt. Tycker som sagt att den ersätter en fällkniv.

Fredrik
 
Tack! Perfekt bild i och med att jag har en PXLwh. Juni blir för liten för mina trasiga händer. Då blir det nog en SK1 istället. Eller en SK6... Eller en NL3... ;)

Inför köpet av Juni frågade jag Peter vad han själv föredrog och han svarade attJarl passade bäst i hans hand.
Så det kan inte vara fel med SK1 om små handtag inte är möjligt för dig.

Annars går det går att göra mycket med Juni som att filea fisk,tälja, kreta och karva.
Till och med vedklyvning går bra tillsammans med en träkil.
Den har dock sina begränsningar pga det korta smala handtaget,men det är lätt att överse med detta när kniven i sig är så fin.

Mikael
 
Inför köpet av Juni frågade jag Peter vad han själv föredrog och han svarade attJarl passade bäst i hans hand.
Så det kan inte vara fel med SK1 om små handtag inte är möjligt för dig.

Annars går det går att göra mycket med Juni som att filea fisk,tälja, kreta och karva.
Till och med vedklyvning går bra tillsammans med en träkil.
Den har dock sina begränsningar pga det korta smala handtaget,men det är lätt att överse med detta när kniven i sig är så fin.

Mikael

Ja, jag får nog göra som jag brukar: Tälja till ett "handtag" med samma dimensioner och känna hur det funkar. Kan ju hända att det blir både en SK1 och SK3 innan det är klart. Det ser ut som om 2013 blir ett spännande knivår! :)

Förresten, om du orkar mäta dimensionerna på handtaget på Juni så skulle jag vara väldigt tacksam.
 
Ja, jag får nog göra som jag brukar: Tälja till ett "handtag" med samma dimensioner och känna hur det funkar. Kan ju hända att det blir både en SK1 och SK3 innan det är klart. Det ser ut som om 2013 blir ett spännande knivår! :)

Förresten, om du orkar mäta dimensionerna på handtaget på Juni så skulle jag vara väldigt tacksam.

Längd: 77 mm
Höjd: 20 mm
Bredd: 13 mm

Ändbutten:
Höjd: 17mm
Bredd: 11 mm

När jag täljer med kraft,sitter bolstret i tumvecket och pekfinger & långfingret är öppna.
Skaftet styrs då med ringfinger och om det får plats, lillfinger.
Det här är en trefingers kniv men med tumvecksgrepp får lillfingret plats, men då sticker endast 6 cm av bladet ut framför handen.
Mina fingrar är ganska stela nuförtiden,men jag hittar grepp på Juni ändå.

Mikael

P.S.
När man sitter inne i ett tält efter en intensiv dag,tar man gärna av sig utrustning inkl. större knivar.
Då blir den lilla kniven ett smidigt redskap för matlagningen. D.S.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.