Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Cannonball

Gäst
Jag har inte slätat över deras bristande kvalitet och jag är inte heller partisk. Jag försökte ge en förklaring till problemet. Och jag hoppas att jag kan göra det i fortsättningen också utan att bli anklagad för att förringa bristande kvalitet eller bli kallad för partisk.

Partisk ÄR du ju eftersom du säljer deras produkter, det går inte att komma ifrån! Bra att de är medvetna om problemen, det kanske kan bli ett bra märke framåt i tiden. Men för tillfället lägger inte jag några pengar på deras produkter.
 
Om jag inte minns fel hade CS bra knivar. Under de första Bosnienbataljonerna var väl SRK lika poppis som Fällkniven är idag.

CS SRK var till och med vid utprovningen av flygets nya överlevnadskniv, där man till slut valde Fällkniven F1, som dock skiljer sig lite i material och detaljer jämfört med den F1 du köper i affären idag.

Det finns några problem med Cold Steel. Ett bra exempel är när de kom med någon kopia på en Strider-kniv. Då såg Cold Steels sida ut som rena Lunarstorm med bilder på en av killarna från Strider bakom galler och annat fjanteri. Det var texter som "varför köpa en svindyr kniv från en kriminell typ när du kan köpa billigt och bättre från oss".

Att sedan Recon Scout och SRK går av hela tiden är inget konstigt alls. Radien är för liten vid övergången mellan blad och tånge. Det lärde man sig redan andra året på teknologilektionerna att det inte funkar. Jämför med en Fällkniven A1 så ser man skillnaden direkt.

CS Finn Bear och SISU är ju en ripoff från Tapio Wirkkala osv.

Visst är USA helt annorlunda i tänket, men att marknadsföra en kniv med videosnuttar där man hugger i griskroppar bara för att man kan, känns lite barnsligt.
 
I hela min tämligen stora samling finns endast en CS-kniv, en Roach Belly. Den fick jag till ett bra pris eftersom jag tyckte att bladprofilen kunde vara användbar framför allt i samband med grovrensning av fisk, camping och jakt samt även i köket. Den är tillverkad i 1.4116 därför förstod jag att den inte skulle hålla skärpa någon längre tid.

Trots att jag var beredd på att stålet kunde vara på den mjuka sidan så blev jag rejält överraskad eftersom den var ännu sämre än jag trodde! Förstår inte hur CS har skött värmebehandlingen. Kniven blir slö efter att man skurit i en morot med den! Den ligger därför av självklara orsaker i skåpet och vilar sig i form ;).

Nicklas har rätt. De första modellerna som jag kom i kontakt med i början av 90-talet var ganska OK. T o m Fällkniven AB kopierade en del modeller (dock var Cold Steels modeller också plagiat i sin tur ;)). På den tiden var det slidorna som var den svaga länken. Kommer ihåg att jag hade köpt en Bush Ranger (First Gen.). Varje gång jag stoppade kniven i slidan så resulterade det i att eggen blev deformerad. Dvs bladet hade kontakt med en eller flera av nitarna på insidan av den ganska flimsiga corduraslidan.

~Paul~
 
Det händer med jämna mellanrum att någon ställer sig kritisk till huruvida man verkligen behöver ett bra stål i sin kniv. Mitt svar brukar vara att ett bättre stål tillåter snävare eggvinklar eftersom dessa är avsevärt mer skäreffektiva än stora eggvinklar. Detta gäller även om båda knivarna är lika vassa, t ex att båda har en egg som ligger på 2 μ (mikron).

Det har kommit en ganska intressant video som bevisar det här påståendet: http://www.youtube.com/watch?v=u4rDIFFyXVk

Nu är det så att man i det här läget endast använder en enda teknik, dvs push-cut utan sågrörelse. Självklart blir resultatet lite annorlunda om man samtidigt lämnar en mikroserrationer kvar i en övrigt helt polerad egg och drar kniven samtidigt som man pressar ner den. Men trots detta är videon rätt talande och bevisar att en tunn eggprofil skär avsevärt bättre än en tjockare . Undermåligt stål tillåter inte framslipningen av en tunn eggprofil!

Så de medlemmar som ibland använder en lätt hånfull ton i samband med "stålsorter, eggprofiler och slipvinklar" borde kanske tänka om? ;)

~Paul~
 
Svar från Cold Steel


Jag tog mig friheten att e-posta länkarna till Cold Steel. Här är deras svar:

----

Links 1 & 2-
The video in question is over a year old. Due to a shipping error, the receivers got old-style Pocket Bushman knives rather then the upgraded versions. They have both since received the new versions.

Contrary to popular belief on the internet, the old style ram/spring mechanism on the Pocket Bushman is fully functional and of the thousands we have sold, only a handful have returned to us with a ram/spring malfunction. The new models have been upgraded to help eliminate any problem and extend the life of the spring, however, most of the time when we have seen the ram/spring fail, it is due to the user attempting to open the knife by pulling hard on the ram to pop the blade out of the blade channel. This is not how the knife was designed to be opened. In both the videos, that is exactly what the users did. Even though the knives were not used as designed, we still honored the warranty.

But, all that being said, we are obviously honoring our warranty with regard to any malfunction with the knife. There are two ways to tell if you have an old ram or the new one You can either take the knife apart, or look at the open holes where the clip can be reversed- if the holes are mostly hollow, it is the old style ram. If the steel of the ram can be seen in all 3 holes, then it is the new one. Our suggestion is to use and enjoy the knife. It is one of the best new work-horse knives we have produced recently. If there is any problem with the ram/spring mechanism, we will cover that under our warranty and replace it with a new model.

Link 3-
Batonning- plain and simple. There is much debate online and in the knife community re. batonning. Cold Steel considers batonning abuse of the knife. We use batonning in our tests and flatly call it abuse. The video in question also proves that, as batonning goes, the subject was not doing it correctly and the result was almost inevitable.

The knife and outdoor forums are loaded with misinformation and "fantasies" re. knives and their performance. Batonning is an absolutely last resort for a knife. Instead of using the knife as a wedge to split wood, use the knife to make wedges and other tools for such purposes. The knife is not only heat-treated to be much harder then a wedge (so more brittle as well- though much better at holding an edge), but the physics of batonning is a disaster waiting to happen to a knife.

Picture it like this. You are standing in open space, and someone punches you in the head. Because you are in open space and your body can move freely, you are able to disperse the energy of the punch. Your hands, arms, legs, and body all move and pass the energy along so that it is not all absorbed by your head, so the damage is much less. Then, instead of standing in open space, you are against a brick wall, then someone punches you in the head. Now, since you cannot move, all the force of the blow goes into the target, making dispersal much less and the damage much higher.

This is the same thing that happens to a knife when you wedge it into one piece of wood, and smack it with another. The force does not disperse and is focused into one small area of the knife. Damage is going to happen.

I could go on all day about batonning.

Link 4-
Basically, the same as link #3. However, in the case of link # 3, and I believe also in # 4, even though we consider batonning abuse, we honored our warranty and replaced the products.

Anthony Russell
Customer Service
 
OK, det var ungefär vad man kunde misstänka att CS skulle svara. Detta bringar inget nytt till tråden dock. Deras förtroende är en gång för alltid brutet pga upprepade malörer. Nästa gång blir det en ny modell som strejkar och dags för nya ursäkter. Det är ju trots allt inte så att detta är en engångsföreteelse ;).

~Paul~
 
Det är ganska många mail jag får där man undrar vilken fällkniv som jag anser är bäst i samband med friluftsliv.

Jag har på senare tid inte använt någon annan pjäs än en EKA Camp. Den är så pass bra på allsköns campinggöromål att den egentligen saknar konkurrenter.

EKA597Camp.jpg


Bladet är strax under 12 cm långt och kataba-slipat på höger sida (enkelslipning). Det är endast ca 1,5 mm tjockt och stålet är Sandvik 12C27. Den speciella vinklingen på bladet gör att man får plats med fingrarna för ett s k push-cut, dvs en gungande rörelse som kockar använder i samband med skivning/strimling av t ex grönsaker.

Bladet är låsbart och löses ut med en s k lanyard tab lock, som samtidigt är försedd med ett 8 mm stort hål för fånglina.

Handtagsmaterial är formgjuten hårdplast. Hela kniven går att plocka isär till minsta detalj. Med lite övning så går det sedan att få ihop den på några minuter. Detta kräver dock övning! Poängen med att kunna plocka isär kniven är förståss att man kan rengöra den samt smörja upp vid behov.

Tyvärr tillverkas inte den här modellen längre. Om jag minns rätt så slutade den tillveras 95-96. Om du får tillfälle att grabba tag i denna fina kniv så tveka inte! Du kommer bli glatt överraskad ;).

~Paul~
 
CS vs resten

Hur stora är egentligen CS jämfört med till exempel Spyderco, som väl ändå är en av dom större producenterna av knivar av högre kvalitet?

Om jag bara skulle välja med hjärnan (inte alltid fallet) skulle det nog ofta bli Spyderco. Väl genomtänkta modeller, lite roliga samarbeten med customtillverkare och skapliga priser.

//PW
 
Hur stora är egentligen CS jämfört med till exempel Spyderco, som väl ändå är en av dom större producenterna av knivar av högre kvalitet?

Om jag bara skulle välja med hjärnan (inte alltid fallet) skulle det nog ofta bli Spyderco. Väl genomtänkta modeller, lite roliga samarbeten med customtillverkare och skapliga priser.

//PW
CS är förståss avsevärt större än Spyderco. Dock har Spyderco växt till sig på sistone. Omsättningen har ökat rejält de senaste 10 åren. Spyderco, Benchmade och Kershaw är ungefär lika stora. CS är flera ggr större. Mina uppgifter är dock några år gamla så vissa justeringar är kanske aktuella.

Spyderco är enligt min mening bättre än andra på att ta fram nya produkter, ofta tillsammans med customtillverkare (både inrikes och utrikes!). Det är dock svårt att toppa Benchmades Axis Lock eller Kershaws Speed Safe. CS sysslar i mångt och mycket med plagiat på många modeller av både Benchmade, Spyderco och i viss mån Kershaw, liksom en del andra. De i sin tur har blivit kopierade (t ec av Fällkniven).

Benchmade har också gjorts sig skyldigt till plagiat i samband med Spyderco's Round Hole. Vi hade en lång och livlig debatt på spydercoforumet gällande detta. Sal ville inte gå i clinch med Les eftersom de tidigare varit nära vänner. Sal hjälpte Les att starta upp företaget i initialskedet. Det är en enda röra "därute" ;).

~Paul~
 
CS är förståss avsevärt större än Spyderco. Dock har Spyderco växt till sig på sistone. Omsättningen har ökat rejält de senaste 10 åren. Spyderco, Benchmade och Kershaw är ungefär lika stora. CS är flera ggr större. Mina uppgifter är dock några år gamla så vissa justeringar är kanske aktuella.

Spyderco är enligt min mening bättre än andra på att ta fram nya produkter, ofta tillsammans med customtillverkare (både inrikes och utrikes!). Det är dock svårt att toppa Benchmades Axis Lock eller Kershaws Speed Safe. CS sysslar i mångt och mycket med plagiat på många modeller av både Benchmade, Spyderco och i viss mån Kershaw, liksom en del andra. De i sin tur har blivit kopierade (t ec av Fällkniven).

Benchmade har också gjorts sig skyldigt till plagiat i samband med Spyderco's Round Hole. Vi hade en lång och livlig debatt på spydercoforumet gällande detta. Sal ville inte gå i clinch med Les eftersom de tidigare varit nära vänner. Sal hjälpte Les att starta upp företaget i initialskedet. Det är en enda röra "därute" ;).

~Paul~

Tackar för ett uttömligt svar. Som en spin off tänkte jag fråga om just Benchmades Axis lock. Jag har haft ett par knivar med detta lås och det funkar utmärkt men jag har alltid föredragit frame lock eller som BM kallar det, Monolock. Finns det jämförande tester som visar de olika låsens styrkor och svagheter.
En fördel som jag ser det med frame lock är ju att det inte finns några små fjädrar eller annat pill som kan gå sönder. Dessutom hindrar ju greppet om kniven låset från att släppa.

//PW
 
Tackar för ett uttömligt svar. Som en spin off tänkte jag fråga om just Benchmades Axis lock. Jag har haft ett par knivar med detta lås och det funkar utmärkt men jag har alltid föredragit frame lock eller som BM kallar det, Monolock. Finns det jämförande tester som visar de olika låsens styrkor och svagheter.
En fördel som jag ser det med frame lock är ju att det inte finns några små fjädrar eller annat pill som kan gå sönder. Dessutom hindrar ju greppet om kniven låset från att släppa.

//PW
Framelock är en mycket fin uppfinning. Dock kan den ibland vara lite knepig att utlösa. Axislocken sitter också på ett sådant sätt att den är lättare att handskas med utan att ha fingrarna i vägen för eggen.

Mig veteligen så finns det inte en uttömande jämförelse mellan diverse locksystem.

~Paul~
 
Så sant att det kan vara lite farligt för fingrarna men om man bara passar sig så går det oftast bra. Min nuvarande favorit, Scott Cook Lochsa.
IMG_7159.jpg


//PW
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...